F Frans2017 skrev:
Vi har beslutat oss för att skaffa höns ( 6 max 8 st ) nu till våren. Tar gärna emot alla tips, länkar till ritningar eller bra färdiga genomtänkta hönshus. Tack på förhand
Lekstuga/friggebod är en bra grej om man inte ha något uthus.
Vi har hundgård som höngård, vilket är bra så dem kan gå där ute när man inte är hemma och sen släppa ut dem när man kommer hem
 
Tack för tipset gällande lekstuga/friggebod. Får leta vidare hos de olika byggmarknaderna.
 
V
Vi köpte en beg.arbetsbod på hjul och gjorde om invändigt.
 
V volvo51 skrev:
Vi köpte en beg.arbetsbod på hjul och gjorde om invändigt.
Låter praktiskt med tanke på möjlighet att ev. flytta ``huset``till annat läge på tomten. Vi bestämde ikväll att bygga en
mini kopia av vårt korsvirkeshus. Blir säkert lite dyrare men passar bättre in på tomten, om vi lyckas få till ritningar och finish.
Tack ;)
 
V
Hur bor ni? Tänk på att räven och duvhöken gärna tar höns.
 
  • Gilla
Ellso
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag håller på och bygger ett hönshus. Det är inte helt färdigt på insidan än. Kraven höjs av någon anledning hela tiden...Det är ett lösvirkesbygge med invändiga måttet 3x5,5 meter. Det är tänkt att ha plats för 10 hönor max. Planlösningen är enkel. En tredjedel av utrymmet är förrum med förråd, rengöringsmojligheter mm. Resten är för hönsen. Den litteratur som finns om hönshusbyggen är tyvärr amatörmässig. Jordbruksverket och Lantbruksuniversitetet har skrifter som innehåller en del fakta, men som i övrigt inte är tillämpbara på så små hönshus. Mitt hönshus är klätt på utsidan med vanlig stående träpanel med lockläkt. Allt är målat med slamfärg. Taket (sadeltak, 18° lutning) har tvålags papptäckning. En hönslucka mitt på framsidan leder till en liten "veranda" med en ramp ner till marken som går parallellt med fasaden. På framsidan (söderläge) finns två relativt lågt sittande fönster som kan stängas för med fönsterluckor utvändigt. Invändiga materialet på golv, väggar och undertak är K-plywood, som kommer att målas med lämplig rengöringsbar färg (inte bestämt än). Golv, väggar och tak är isolerade med mineralull. 15 cm i golv och tak, 10 cm i väggar. Hönshuset har en fläktstödd frånluftsventilation.
Framför hönshuset kommer att finnas en nätförsedd rastgård. Även taket kommer att ha nät. Området närmast hönshuset kommer att ha ett tätt tak (troligen kanalplast). Det stora hotet mot höns i Blekinges kustband är Iller. Därför måste man ha ett ganska finmaskigt nät som är nergrävt i marken.

Hönsen producerar värme själva, men på vintern krävs tillsatsvärme. Ett hönshus ska vara isolerat för att motverka drag och hålla nereenergiåtgången. Det blir mycket spillning som luktar ammoniak, bra ventilation och enkelt system för utgödsling är nödvändigt.

Det finns en trevlig nystartad tidskrift som heter "Höns som hobby" som jag kan rekommendera.
 
  • Gilla
Frans2017 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.