Hej
I mitt torp tänkte jag placera en septitank över marken på cirka 3000 liter av typen "CPX Sluten tank 3000L". Finns det någon som har haft erfarenhet av denna typ av arbete? vilka försiktighetsåtgärder måste vidtas?
Tack för alla råd ni kan ge mig.
Giuseppe
 
Nåt råd om detta?
 
Frostskydd?
 
Förklara mer, hur kopplar du in allt?
 
Terrängen är sluttande. Jag tänkte använda en
Snålspolande Toalettstol Wostman
ansluten till sluten tank med cirka 8 meter isolerat rör. Jag undrade om jag behöver isolera septitank också.
 
Har du lov av kommunen med den typen av tank och installation ? Dom kanske har synpunkter eller råd att ge.
 
Inte än. Jag trodde att jag skulle begära det efter att ha fattat beslutet. Nu vill jag bara veta vilka försiktighetsåtgärder som måste vidtas. Isolering, rörlutning etc.
 
Vad ligger torpet, tanken kommer att frysa för dig , den ska ner på frostfritt, om skiten fryser så töar det inte upp förrän till sommaren. Kan t.o.m spränga tanken om den är över halvfylld.
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Östergötland, Mjölby. Kan man isolera tanken?
 
Inte med en ovanjord, det blir nog att gräva ett hål i slänten och stoppa ner den där. Massorna som blir kan läggas på nedsidan . Det med att isolera är ett häftigt jobb och ska då vara med dom ljusröda eller blå skivorna, men dom är stela och går inte att böja runt en tank. Ett hett tips för att inte få problem i framtiden, Gräv ner den
 
Man kan absolut både isolera och värma tanken med elslinga under tanken om man absolut inte vill gräva ner, annars kommer tanken att frysa ihop/sönder.
Om den läggs i sluttning så kan du bygga ex altan över (med lucka i altanen för slamtömning), vet dock inte hur det ser ut vid ditt torp.
Lösning med isolerad tank är varken snygg eller smidig.
Jag hade grävt ner

ang fall så ska du ha 1-2% fall på avloppsledning så vatten, fekalier och papper åker i samma fart mot tanken
 
Tack.
Det finns mycket berg i marken och jag ville undvika att gräva i berget. Jag ska försöka kontrollera om det är möjligt att gräva.
Men enligt era åsikt, om jag bygger en betongbas isolerad med cellplast och sedan gör jag en vägg med Ytong runt den och dessutom lägger jag till cellplastkulor kan det fungera?
 
Jag kan inte svara på om det kommer att fungera eller ej, men jag skulle inte isolera bottenplattan, utan lägga isoleringen ovanför och runt tanken istället. Du vill ha markvärmen.
 
  • Gilla
Gremlins77 och 1 till
  • Laddar…
Jepp kommer att fungera, men en hel del jobb, eftersom du funderar på en s.k. kasun så ska du inte använda vanlig frigolit. Det finns ecoprime + en till ( kommer inte ihåg namnet ) 1 dm ( 100 mm ) är det samma som 1 meter jord. Är kanske betydligt dyrare men drar inte åt sig vatten som frigoliten gör.. Går bar att limma med PL 200 direkt på leca, gärna då på insidan kasunen.

Edit ingen isolering i botten som det sägs , mycket värme finns i marken, men gärna lite på plattans kantsida så inte kylan kryper in
 
Ok. tack så mycket för rådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.