Jag har köpt ett hus för 3-mån sedan o nu när vi tänkte sätta upp en taklampa så lyste den direkt, det finns ingen strömbrytare till den. Har talat med förra ägaren o dom förstod ingenting, " Vi har aldrig haft någon lampa där ", utan bara golv lampor. Utrymmet som jag pratar om är tillbyggt , det var högt till tak o då byggdes ett rum till.
I golvet eller taket är det monterat några spotlights som tänds o släcks ifrån V-rummet. Har pratat med grannar som ej har byggt om o det är alltså brytaren i V-rummet som tidigare användes för att tända på övervåningen.
Brytaren är ej kopplad till övre lamputtag.
Räknas detta som dolt fel?
 
  • Haha
PurreP och 1 till
  • Laddar…
Nej, knappast ett "fel" som va svårt att finna vid en enkel undersökning å dolt är det ju inte heller.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Dessutom billigt och relativt enkelt att åtgärda. Ingen idé att ta upp som dolt fel (och det är nog ändå inte ett dolt fel)

Enklast är att stoppa en IKEA trådfri lampa i uttaget och styra med fjärrkontroll eller app. Eller någon annan hemautomation. Alternativt dra om trådarna i väggen så det tänds via brytare.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Staffans2000
Det är väl inte ens ett fel.

Staffan
 
  • Gilla
bsn och 2 till
  • Laddar…
I IngemarF skrev:
Jag har köpt ett hus för 3-mån sedan o nu när vi tänkte sätta upp en taklampa så lyste den direkt, det finns ingen strömbrytare till den. Har talat med förra ägaren o dom förstod ingenting, " Vi har aldrig haft någon lampa där ", utan bara golv lampor. Utrymmet som jag pratar om är tillbyggt , det var högt till tak o då byggdes ett rum till.
I golvet eller taket är det monterat några spotlights som tänds o släcks ifrån V-rummet. Har pratat med grannar som ej har byggt om o det är alltså brytaren i V-rummet som tidigare användes för att tända på övervåningen.
Brytaren är ej kopplad till övre lamputtag.
Räknas detta som dolt fel?
Ägna tiden åt något roligare och lägg 150 kr på att köpa en IKEA Trådfri lampa med dimmer :)

/Krille
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tack åker till Ikea imorgon
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Sitter dte alltså ett lamputtag som inte styrs av någon brytare? Eller har du kopplat in dig på trådar som finns i en dosa i taket?
 
Ja, den var inkopplad tidigare, men efter ombyggnad så glömde tydligen förra ägaren att koppla in uttaget., hittade även idag ett lamputtag i vardagsrummet som inte heller har någon brytare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.