E Echraz skrev:
Älskar bastubyggen! Finns många bra tips men mellanrum i golvplankorna för bra syretillförsel tycker jag en bra bastu ska ha. Väl tilltagen relax är klokt tänkt. Man bastar hårt sen tar man en paus och äter, dricker och snackar. Då vill man inte sitta ute och huttra om det är kallt ute (eller bli uppäten av mygg på sommaren).

Min innebastu mäter 185x185 cm. 2 lavar á 55cm djupa. första laven är på 50 cm höjd och den andra på 90cm. Från översta laven till taket är det 120 cm. Jag är riktigt nöjd med dessa mått och hela familjen ryms utan problem. Har bräder mellan lavarna så att det blir ett ryggstöd för de som sitter på nedersta laven. Bra så att inte ungarna trillar ner. Hela bastun är byggd i asp vilket är både snyggt och skönt (blir inte brännhet) men ute i skogen kan furu och droppande kåda ha sin charm.
Ett vanligt fel många gör är att ha för hög takhöjd vilket är helt onödigt. Tänk svenskt badhus där man många gånger kan stå raklång på översta laven. Bättre att man känner värmen på översta laven än i taket.
tack för värdefull info! Klurar på höjderna på lavarna så bra att få dina mått. Ska försöka klämma in en fotlav nere vid golvet och sen ha två sittlavar om det funkar.
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
P pianist skrev:
Kul projekt!

åt vilket håll ska du se ut från bastun?
Relaxdelen närmast och bastun bortåt. Fönster ner mot åkern ungefär där stegen står och ett litet fönster på den bortre gaveln ungefär mitt på...
 
Ritning av en bastu med måttangivelser inklusive relaxdel, bastudörr, fönster och bastuaggregat markerat i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer att ha nåt fönster på relaxdelens kortsida också. Lite osäker på var och storlek bara. Tänker mig ha det lite högt upp då det går förbi en mindre grusväg en bit bortanför relaxdelen.
 
  • Gilla
Öyivind och 1 till
  • Laddar…
Bluetail Bluetail skrev:
tack för värdefull info! Klurar på höjderna på lavarna så bra att få dina mått. Ska försöka klämma in en fotlav nere vid golvet och sen ha två sittlavar om det funkar.
Instämmer, har finska vänner där jag bastar. Mellanrum trallen och luft in från golvet är ett måste. Svenskbyggt tät bastu går inte vara i när man haft på vatten, den försvinner inte ut. Sen sitta nära taket.
 
  • Gilla
Torpolle och 1 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Instämmer, har finska vänner där jag bastar. Mellanrum trallen och luft in från golvet är ett måste. Svenskbyggt tät bastu går inte vara i när man haft på vatten, den försvinner inte ut. Sen sitta nära taket.
Så är det. Finsk släkt så det är så man är uppväxt. Att sitta i en torr bastu är ju ingen höjdare. Då kan man ju lika gärna krypa in i ett torkskåp med sin öl. Mycket ånga ska det vara! Om man måste välja vilken del som ska få den bästa utsikten så skulle jag nog ge den till relaxen då fönstrena i bastun oftast är täckta med imma.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
PeterFalun
takplåt pokab.se i Malung

övre lave till innertak 110-120 cm
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Ett riktmärke brukar vara att fötterna/nedre laven skall vara i höjd med överkant kamin.

Ett tips om du kör oisolerat är att ha tätt golv där man står och springor på det golv som är under lavarna, annars lär de bli kallt om fötterna när du står och tvättar dig, samt att det är lättare att sopa skräpet som blir runt kaminen.

Personligen hade jag inte byggt oisolerat igen, men jag bor lite längre norrut, men även Dalarna har ju vinter, i den oisolerade bastu jag byggde för något år sedan var det hopplöst med is på golvet i relax/omklädning. Ska du dessutom sitta i relaxen så är det ju skönt att ha lite torrare luft än det som vädras ut från bastun, så jag hade kört isolerat där och element för att torka upp där
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Varför inte bygga lavar i vinkel och ha aggregatet i vinkeln mot dörren? Eller vrida lavarna 90 grader och ha en grundare bastu? För det verkar vara relativt få sittplatser på många kubikmeter nu.

Ska bastun godkännas av sotare är nog takhöjden för låg. Har jag för mig.

Edit: takhöjden klarar sig nog nästan. Harvia rekommenderar exempelvis 1200 mm på en 770 mm hög spis. Det ger förvisso 2 m, men det lär väl ingen mäta så noga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
Tack för alla tankar och idéer! Ja, isolera eller inte? Svänger fram och tillbaka varje dag. Så skönt att det finns tid och ändra sig. Faktiskt så är vi inne nu på att isolera relaxdelen ändå.

Varför ha lavarna som på ritningen? Tja, det är nog kanske för att jag inte pratat med nån om mina tankar så ingående. Fastnade tidigt i planeringen att jag ville sitta och titta mot åkern nedanför och sen har det bara blivit så.

Är dock inte främmande för att ändra mig. Ska fundera lite. Sen är ju takhöjden intressant också med tanke på vad sotaren säger. Haha, hade inte ens tänkt på det... Eftersom jag bygger på frihand går det ju att ändra sig eftersom tack och lov
 
När jag byggde min bastu så skulle den gå att bada året om fast det blir neråt -40 på vintern!
Så isolering i taket är ett måste men på golvet inne i bastun använde jag vanligt trägolv med lutning från bägge sidor med en springa och en hängränna under för att leda bort vattnet
 
  • Eldstad i en bastu med levande eld, omgivet av träväggar och trägolv med synlig lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
greenkarma och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför inte bygga lavar i vinkel och ha aggregatet i vinkeln mot dörren? Eller vrida lavarna 90 grader och ha en grundare bastu? För det verkar vara relativt få sittplatser på många kubikmeter nu.

Ska bastun godkännas av sotare är nog takhöjden för låg. Har jag för mig.

Edit: takhöjden klarar sig nog nästan. Harvia rekommenderar exempelvis 1200 mm på en 770 mm hög spis. Det ger förvisso 2 m, men det lär väl ingen mäta så noga.
Ser att "min" kamin är 735 hög så det skulle i så fall funka precis :giggle:
 
Spännande! Vi planerar också bastubygge nästa sommar med liknande upplägg. Vad har ni alla för uppfattning om prisskillnaden mellan att köpa en byggsats (från t.ex. Polhus) och att bygga helt själv i lösvirke? Vi hade tänkt köpa en byggsats eftersom vi inte har så mycket byggerfarenhet, men ska man ändå montera ihop bastun själv kanske det inte kräver så mycket mer än lite research för att klara av att bygga den "from scratch"? :thinking:
 
Bluetail Bluetail skrev:
Ser att "min" kamin är 735 hög så det skulle i så fall funka precis :giggle:
Ja, och det är ju därtill den kaminens specifika skyddsavstånd som spelar roll. Betänk bara att det inte är avstånd mellan golv- och tagregel som gäller, utan du får lägga på virkestjockleken och höjden på eventuell tänkt golvplåt.

Jag tror inte att någon kommer bry sig om avståndet så exakt, men ändå.
 
Bluetail Bluetail skrev:
[bild]

Kommer att ha nåt fönster på relaxdelens kortsida också. Lite osäker på var och storlek bara. Tänker mig ha det lite högt upp då det går förbi en mindre grusväg en bit bortanför relaxdelen.
ta den större bredden på övre laven istället. 60cm=ok, 70cm=bättre (du kan ligga). Under 60cm= känns smalt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.