kristofer12345
Hej !

Har en gammal gas tub till mig/mag , läcker från den ventil jag pekar på när jag öppnar,, antar det inte ska komma ut den vägen? Där sitter ju ventilen överst , sedan en fjäder som trycker mot ett gummi..jag har bytat fjädern för jag tänkte den andra hade blivit loj men kag fick lite bättre med både längre fjäder i ny, o märker det kommer ut mer där framme nu vid pistolen men det läcker ganska mkt fortfarande, nu vet jag ej varför med ny fjäder,, vad är den till ens den ventilen? Jag har tittat på Biltemas för jag har inte värden alltså på den här -
https://www.biltema.se/verktyg/svet...duceringsventil-med-tva-manometrar-2000016766

Antar att dessa passar direkt in på min tub , standard?
Vad ska kag göra tycker ni?! Mvh

Vill ej bara proppa hålet , sprängs tuben dådå:/;)
 
  • Hand som pekar på en läckande gasflaskas ventil med föråldrade delar och synlig slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som pekar på en gammal gasflaskventil med synliga korrosionstecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gasflaskas ventil där någon pekar på en potentiell läckpunkt nära ventilens topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inget svar på frågan, men skulle själv investera i en ny regulator med manometer och allt.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
A
Håller med,dessutom hur gammal är tuben?ser ut som att den är från ww2:)
har den också legat på havsbotten:geek::)
Köp inte biltema eller jula regulator,har haft två stycken bägge läckte! köp kvalite kostar inte så mycket mer:geek:
AGA-regulator med två mätartavlor, en för tanktryck och en för arbetstryck, i nyskick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Handyman 1 skrev:
Håller med,dessutom hur gammal är tuben?ser ut som att den är från ww2:)
har den också legat på havsbotten:geek::)
Köp inte biltema eller jula regulator,har haft två stycken bägge läckte! köp kvalite kostar inte så mycket mer:geek:
[bild]

Haha jo havsbotten ok en aga får d bli;) vet du länken till den? Antar det är standard på dom även passar till allt..
 
kristofer12345
Handyman 1 skrev:
Håller med,dessutom hur gammal är tuben?ser ut som att den är från ww2:)
har den också legat på havsbotten:geek::)
Köp inte biltema eller jula regulator,har haft två stycken bägge läckte! köp kvalite kostar inte så mycket mer:geek:
[bild]
Ok hitta
 
kristofer12345
När man bytar till ny regulator är det nått man måste tänka på? Eller der är bara o stänga huvud ventil ta bort gamla in med nya ?
 
Eller byt till en albee med inbyggd manometer och regulator brukar va kampanj då betalar man typ 599 plus fyllning
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Eller byt till en albee med inbyggd manometer och regulator brukar va kampanj då betalar man typ 599 plus fyllning
Jasså var?;)
 
Din närmsta air liquide handlare här har dom typ samma alltid
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
När man bytar till ny regulator är det nått man måste tänka på? Eller der är bara o stänga huvud ventil ta bort gamla in med nya ?
Vad som hänt med din gamla regulator är antagligen att någon skruvat upp flödet när gasen börjar ta slut, vilket lett till att säkerhetsventilen löst ut när flaskan byttes..

Finns reservdelar, men en ny regulator kostar typ 400 spänn..

Eller fråga på någon närliggande industri om de har någon gammal du kan få/köpa billigt, där har man gått över till flaskor med inbyggd regulator..
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Var någon fått prisuppgiften på typ sexhundra spänn för en flaska är för mig en gåta..

Upplys mig gärna?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Violina Violina skrev:
Vad som hänt med din gamla regulator är antagligen att någon skruvat upp flödet när gasen börjar ta slut, vilket lett till att säkerhetsventilen löst ut när flaskan byttes..

Finns reservdelar, men en ny regulator kostar typ 400 spänn..

Eller fråga på någon närliggande industri om de har någon gammal du kan få/köpa billigt, där har man gått över till flaskor med inbyggd regulator..
Ok gött! Men måste man tänka på nått speciellt när man bytar eller är det bara att vrida av o byta? Eller
 
Violina Violina skrev:
Var någon fått prisuppgiften på typ sexhundra spänn för en flaska är för mig en gåta..

Upplys mig gärna?
Det är en inbyteskampanj så man lämnar sin gamla 5 literstub och får en albee 5l för typ 600
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Violina Violina skrev:
Vad som hänt med din gamla regulator är antagligen att någon skruvat upp flödet när gasen börjar ta slut, vilket lett till att säkerhetsventilen löst ut när flaskan byttes..

Finns reservdelar, men en ny regulator kostar typ 400 spänn..

Eller fråga på någon närliggande industri om de har någon gammal du kan få/köpa billigt, där har man gått över till flaskor med inbyggd regulator..

Står man ska tryckavlasta innan vad betyder det innan demontering o hur gör man det?
 
  • Gasregulator från AGA med justeringsknopp och manometer visas på en webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Står man ska tryckavlasta innan vad betyder det innan demontering o hur gör man det?
Att man har svetsen igång men flaskan stängd och tömmer ur gasen ut slangen
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.