Vi ska montera ett väghängt högskåp på en befintlig vägg. Det är kaklat och bakom är, förutom tätskikt såklart, plywood.

Utöver en skena som mest är för att hänga upp och justera skåpet så finns också en sådan här "planka" man ska skruva genom för att det ska bära bättre. Hur gör man smidigast för att borra genom kaklet för denna utan att borra sönder för mycket av plywooden bakom. Den vill jag ju fästa i med en rejäl träskruv tänker jag. Eller är det bättre med någon typ av skivexpander som dessa https://www.hornbach.se/shop/Skivfaste-Duomax-TSP-10-50-bla-5-st/7966070/artikel-detaljer.html som då får sitta genom både kakel och plywood? En bit av en kaklad vägg med synlig träplanka nertill, en del av installationen för ett väggmonterat skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inga reglar bakom väggen du kan hitta?
 
K Kane skrev:
Inga reglar bakom väggen du kan hitta?
Kanske, men inget kan kan säga säkert. Jag tror tyvärr att skåpet hamnar precis mellan två reglar. Men plywood måste vara rejält nog att skruva i.
 
Det får inte sitta med skivexpander det strider mot säkert vatten får bara borra genom plattan sen silicon
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
T
Som sagt, borra ett hål genom kakelplattan (endast kakelplattan) och dra sedan i skruv bara, inga pluggar behövs eftersom du har plywood bakom!
 
Bara att fästa i plywooden. Kommer hålla galant.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vad är bra kakelborrar som inte går så djupt in i underlaget bakom? De jag känner till är väldigt spetsiga och jag tänker att de käkar upp för mycket av plywooden innan man är genom kaklet?
 
T
Är det vanlig vit kakel du har så räcker det med ett vanligt betongborr, borra bara så du precis kommer igenom kakelplattan sedan i med silikon och dra skruven genom gips och plywood.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
O OlaF skrev:
Vad är bra kakelborrar som inte går så djupt in i underlaget bakom? De jag känner till är väldigt spetsiga och jag tänker att de käkar upp för mycket av plywooden innan man är genom kaklet?
Du har väl gipsskivor bakom kaklet/tätskikt?
 
  • Gilla
OlaF
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Är det vanlig vit kakel du har så räcker det med ett vanligt betongborr, borra bara så du precis kommer igenom kakelplattan sedan i med silikon och dra skruven genom gips och plywood.
Typ en vanlig sådan här och utan slag på masken förstås?


181752.jpg
 
Men borta inte med en slagborr. Men det var kanske självskrivet.
En bit maskeringstejp på kaklet och borta genom den. Betongborret biter inte i plywooden.
 
K Kane skrev:
Du har väl gipsskivor bakom kaklet/tätskikt?
*facepalm* Ja såklart är det våtrumsgips eller någon motsvarande skiva också. Risken att borra sönder för mycket plywood försvann just. Alltså jag läste specen från byggarna och där står ju tydligt både k-plywood och humidboard... Var för inriktad på det bärande underlaget för att tänka hela vägen.
 
8mm hål till kaklet och 6mm skruv till skåpet - då riskerar man inte att det drar snett och spräcker plattan. Och det sitter förstås som berget i plyfa.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
T
O OlaF skrev:
Typ en vanlig sådan här och utan slag på masken förstås?


[bild]
Inget slag på borrmaskinen för då knäcker du plattan i tusen bitar, kakel är väldigt skört om det inte är full täckning på fixet bakom plattan. men annars stämmer det bra med borret på bilden.
 
Jämrans autocorrekt. Jag menade att skriva "utan slag på maskinen" men "masken" blev tydligen bättre tyckte stavningskontrollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.