En enkel fråga, har monterat en skiva på en vägg via fällbara konsoler

Skivan verkar som arbetsbord för matlagning, dvs skiva, hacka (skärbräda), och röra ihop mat osv ..
Framför skiva är ju väggen och den har ju en fin tapet så den vill man ju inte söla ner med en massa matstänk liksom

Jag vill inte limma eller skruva fast nån "panel" av trä, gummi, vinyl, pvc, eller plast vaxduk liksom utan bara använda bra självhäftande tape..

Ytan ska ju tåla diskmedel, skrubba lite med en svamp och eller diskborste och avtorkning

Fungerar det med stänkskydd?

Själva "mattan" på väggen får ju inte börja bukta bölja sig, slitas sönder, få skavanker, skrövla sig, repa sig
Känns nästan smartare att bara ta flera bordstabletter som är fyrkantig i mycket hårdare plast och lite självhäftande tape bakom med några få tape bitar så kanske man inte sliter sönder hela tapetet om man vill avlägsna dom en dag.. problemet blir ju om jag ska klippa till dom då spricker dom väl

Funkar det med kakel men självhäftande tape ?

Lite länkar :

https://www.clasohlson.com/se/Stänkskydd-kakel,-D-C-Wall/p/40-6104?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google surfaces&gclid=CjwKCAiAv4n9BRA9EiwA30WNDwY5eyX7HJSi0DVW5O71JaFUoySpzgMTwz3J_yWOZDloyS5lRRJt1xoCPp8QAvD_BwE

https://www.plastvaror.se/shop/mjuk...hQaMC2gXLfWQiVe7yf93eNnm--Z33VeBoCPAIQAvD_BwE

https://roomoutlet.se/dukarlopareta...ampaign=google+shopping+ads&utm_term=motor-12 Teckning av arbetsbord med fällbar skiva och konsoler, potentiellt stänkskydd ovanför.

Vad tycker ni är bäst ? Utan att förstöra tapeten iifall man vill byta ut stänkskyddet en dag.. vilken tape är bra för sånt som lossar lätt ifrån tapet men håller ändå skyddet på plats ?
 
Redigerat:
Jag hade fäst stänkskyddet på skivan istället med gångjärn så att man fäller upp det när man fällt upp skivan. Valfritt tunt material.
 
Tejp som släpper från tapet efter flera år skulle inte jag lita på. Två tunna skruv ger mindre märken, du har ju ändå skruvhålen från konsollerna.
 
john68 john68 skrev:
Jag hade fäst stänkskyddet på skivan istället med gångjärn så att man fäller upp det när man fällt upp skivan. Valfritt tunt material.
Okej, grejen är ju då att "skyddet" sticker då ut ifrån väggen i nedfällt läge så det kan jag inte anamma
 
K Kentaclinta78 skrev:
Okej, grejen är ju då att "skyddet" sticker då ut ifrån väggen i nedfällt läge så det kan jag inte anamma
Det behöver den inte göra. Bara att göra en utfräsning på 3 mm så blir det slätt å fint.
 
M Mellanbarn skrev:
Tejp som släpper från tapet efter flera år skulle inte jag lita på. Två tunna skruv ger mindre märken, du har ju ändå skruvhålen från konsollerna.
Iofs sant.... Ämnet isig kan verka lättlöst petitess men... Det handlar nog mest om vilka material jag kan använda (som tål lite tvättning och torkning) där det kommer sitta plant, platt fast emot väggen med självhäftande tejp .. Säg om jag skulle använda linoliummatta kanske det skulle bukta och sträva efter att rulla ihop sig antar jag med självhäftande tape
Det är egentligen 2 såna här fällbord plus en annan arbetsbänk på nån 1,5 m plus frys som jag vill ha stänk skydd framför eller en panel kan man säga .. Det handlar inte bara om matlagning där utan om en arbetsbänk för bakning, bakmaskin, och allt som hör till i stor utsträckning till ett fik, café .. Inte jag som bakar men det hör inte till..

En tätninglist kommer ju läggas till i skarven mellan bord och vägg oavsett
 
Redigerat:
felpost
 
john68 john68 skrev:
Det behöver den inte göra. Bara att göra en utfräsning på 3 mm så blir det slätt å fint.
Aha, jag fattar vad du menar, bra idé, läste ditt inlägg lite fel, poängen är väl då att gångjärnet (med stänkskyddet) inte får liksom klappa ihop med arbetskivan i tid och otid.. dvs om man skulle nudda vid den och då fäller den ihop ifrån 90 grader mitt under matlagning..

Vilket gångjärn skulle du rekommendera ? skiva är ca 1,5-2 cm tjock, vet inte exakt just nu
 
K Kentaclinta78 skrev:
Aha, jag fattar vad du menar, bra idé, läste ditt inlägg lite fel, poängen är väl då att gångjärnet (med stänkskyddet) inte får liksom klappa ihop med arbetskivan i tid och otid.. dvs om man skulle nudda vid den och då fäller den ihop ifrån 90 grader mitt under matlagning..

Vilket gångjärn skulle du rekommendera ? skiva är ca 1,5-2 cm tjock, vet inte exakt just nu
Har inget bra förslag på gångjärn men om du vill vara säker på att den stannar i rätt läge så kan man använda ett klaffbeslag på sidan eller ett vädringsbeslag.
 
john68 john68 skrev:
Har inget bra förslag på gångjärn men om du vill vara säker på att den stannar i rätt läge så kan man använda ett klaffbeslag på sidan eller ett vädringsbeslag.
"Dekor plasttapet" eller "dekorplast" det jag sökte..

Det är tom självhäftande av sig självt om man så vill eller dom flesta är det men det finns utan det om man så vill ..Det är billigt pr meter och klipps till, man kan välja valfritt mönster motiv precis som en tapet. Den tål tvättmedel, diskmedel, diskborste, svamp oöm skrubbning .. Ytan är "glatt hal" och har en "plastbeläggning" som skiner lite som kakel om man så vill.. sitter stenhårt på de flesta underlag tapet med betongveägg tex förutom porösa underlag

https://www.google.com/search?rlz=1C1CHBF_svSE892SE892&hl=sv&biw=1536&bih=722&tbm=shop&sxsrf=ALeKk01dxr4teCpszaDw-pFY7nmy6hWXIQ:1604830446464&ei=7sSnX4biG67nrgTY67_gCw&q=DEKORPLAST+&oq=DEKORPLAST+&gs_lcp=Cgtwcm9kdWN0cy1jYxADMgQIIxAnMgQIIxAnMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCAAyAggAMgIIADICCABQ6i1Y6i1gwC9oAHAAeACAAdIBiAH8ApIBBTAuMS4xmAEAoAEBqgEPcHJvZHVjdHMtY2Mtd2l6wAEB&sclient=products-cc&ved=0ahUKEwiGkb6l2_LsAhWus4sKHdj1D7w4tAEQ4dUDCAs&uact=5

Såklart finns ett och samma transparant eller i mer kakelformat för alla former till möbler tex kylskåp..

https://www.wish.com/product/5e285a0195704e13b9b53f22?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=SE&_force_currency_code=SEK&pid=googleadwords_int&c={campaignId}&ad_cid=5e285a0195704e13b9b53f22&ad_cc=SE&ad_lang=SV&ad_curr=SEK&ad_price=134.00&campaign_id=9527731155&exclude_install=true&gclid=Cj0KCQiAy579BRCPARIsAB6QoIaUFVAbirv3xD0u0_zIhfRNpP-ohWBfPtCb-SlMZ7EimcfUAdvJ4ksaAtKmEALw_wcB&share=web
 
john68 john68 skrev:
Har inget bra förslag på gångjärn men om du vill vara säker på att den stannar i rätt läge så kan man använda ett klaffbeslag på sidan eller ett vädringsbeslag.
I övrigt vart det bara konstiga hydrauliska och återfjädrande konsoler, krokhakar mm som har massa konstiga vinklar längder mm för skivtjockleken totalt för 2 skivor .. Jag löste det med bara magneter med dubbelhäftande tejp, en magnet bakom stänkskydds skivan och en magnet emot väggen, så enkelt var det
Stänkskivan är inte tjockare än 5 mm så
 
Redigerat:
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.