Vi har ett antal kakelugnar i kåken där man någon gång gjutit en betongplatta framför och under (som gnistskydd antar jag). Dessa plattor är utan undantag spruckna och man ser t.om. armeringen i något fall. Antagligen har detta skett p.g.a. att huset rört sig och dessa plattor skulle nu behöva ersättas med något annat.

Frågan är: Vågar man bila bort betongen eller riskerar man att skada kakelugnen med vibrationerna från bilningsmaskinen?

Eftersom kakelugnen åtminstone delvis står på betongplattan vill jag bara ta bort den synliga delen framför och inte det som själva kakelugnen står på.
 
Åsa Lund
Jag hade knackat bort ner till fast underlag och så mycket som behövs för att lägga klinker. Om betongen är så dålig som du skriver borde det inte vara så svårt att knacka för hand, utan risk att skada kakelugnen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade knackat bort ner till fast underlag och så mycket som behövs för att lägga klinker. Om betongen är så dålig som du skriver borde det inte vara så svårt att knacka för hand, utan risk att skada kakelugnen.
Min beskrivning av problemet var kanske inte det bästa inser jag, en bild vore naturligtvis på sin plats och jag ska försöka komma ihåg att knäppa en ikväll.

Det är en lång spricka tvärs över hela betongplattan (som dessutom är armerad) så det går inte att knacka sönder betongen tyvärr. Enda lösningarna som jag ser det är antingen att bila bort den eller att försöka såga spår i betongen med vinkelslip och sedan försöka knacka bort flisor/bitar tills man kommer ned en bit.

Att bila vore ju naturligtvis smidigast men frågan är om det skadar själva kakelugnen?
 
Såhär ser det ut. Jag tror inte att jag vågar bila och riskera att skada kakelugnen.

Jag sågar nog istället några snitt med vinkelslipen och försöker sedan knacka bort bit för bit.
 
  • En granitplatta med sågade snitt nära en kakelugn på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det ser ut terrazzo du har framför din kakelugn. Vackert och tidstypiskt
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ibland är det inte fel att reparera originalet. Jag kan förstå att du irriterar dig på sprickorna men själv skulle jag fylla igen dem försiktigt och acceptera dessa.
 
Hade det inte varit för att det varit sprucket så hade jag inte haft några problem med att ha kvar det men tyvärr samlas det ju skit i sprickan och i ytterhörnen saknas lite material.

Det känns som att försöka laga detta vore svårt?
 
Tomture61
Används kakelugnarna ?
Om ja , så måste dessa tas ned ibland , för att tätas om .
Kanske kan vara ett gyllene tillfälle att fixa plattan framför .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Används kakelugnarna ?
Om ja , så måste dessa tas ned ibland , för att tätas om .
Kanske kan vara ett gyllene tillfälle att fixa plattan framför .
Alla kakelugnar är godkända för eldning i men den huvudsakliga uppvärmningen sker med bergvärme så max en handfull små brasor per kakelugn och år. Annars hade det ju varit en smart metod, att byta plattan när man sätter om kakelugnen!
 
Kan ju limma en mässings eller kopparplåt uppepå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.