Hej!
Ska ta bort ett fönster och sätta in en altandörr där. Det är lågt i tak så höjden blir 20dm modulmått hög. Fönstret som sitter i har på bredden modulmått 11 men då har vi en soffa som står ut lite under fönstret så det bästa för att få plats med soffa invändigt är om man sätter i en 8dm modulmått bred dörr och bygger igen. Men vi är veliga mellan 8 och 9, tänker om 8 blir att kännas liten att gå igenom? Vi har även ett fönster på en annan vägg i samma rum som har modulmått 11. Kan det bli konstigt? Är det någon här som har 8dm bredd modulmått? Känns det lagom? Posta gärna bild
 
  • Gilla
MagnusLin
  • Laddar…
8 i modulmått blir en smal dörr. Du kommer svära dig hes varje gång du vill ha in någon möbel där.
 
P pareriksson skrev:
Hej!
Ska ta bort ett fönster och sätta in en altandörr där. Det är lågt i tak så höjden blir 20dm modulmått hög. Fönstret som sitter i har på bredden modulmått 11 men då har vi en soffa som står ut lite under fönstret så det bästa för att få plats med soffa invändigt är om man sätter i en 8dm modulmått bred dörr och bygger igen. Men vi är veliga mellan 8 och 9, tänker om 8 blir att kännas liten att gå igenom? Vi har även ett fönster på en annan vägg i samma rum som har modulmått 11. Kan det bli konstigt? Är det någon här som har 8dm bredd modulmått? Känns det lagom? Posta gärna bild
Vi har en 8-dörr in till vår klädkammare. Funkar bra i sammanhanget. Men skulle aldrig drömma om att ha det som altandörr.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
BirgitS
Välkommen till forumet!

Innerdörrar med bredden modul 8 har ju varit vanliga under många årtionden och folk har ändå kunnat flytta möbler mellan rummen. Vad har du för bredd på dina innerdörrar?

Hade en släkting med hus från 50-talet och där var altandörren max modul 7 och det kändes lite trångt men inte extremt på något sätt.
 
P
Så ni tänker bygga huset efter den soffa ni just nu har?
Tycker det låter lite bakvänt.
Modulo 8 är lite smalt. Inte extremt men jag hade utnyttjat den bredd som finns.
Sätt soffan lite på snedden kanske istället
 
Hej!
Tack så mycket för alla synpunkter! Supertacksam :)
Bra att höra lite olika tankar.

För att förtydliga lite så har vi en murstock i rummet med en kamin och vill gärna ha soffan vänd åt det hållet och isf är detta enda stället att ha en soffa på. Man skulle ju kunna ha en väldigt liten soffa men vi tänker att en mindre hörnsoffa skulle vara bäst annars blir det väldigt lite soffplats.. och den minsta hörnsoffa vi hittar på nätet blir att sticka ut ca 3-5cm utanför dörrkarmen till altandörren om vi sätter in en med modulmått 9. Blir det konstigt om soffan sticker ut någon enstaka cm utan för dörrkarmen? Det kanske ändå är bättre än att sätta in en med modulmått 8 iofs? :)
Annars går det ju såklart att ha en liten soffa.
 
BirgitS
Kommer soffan göra att det är besvärligt att öppna dörren?
Det är ju olika beroende på om dörren går inåt eller utåt och om soffan är på gångjärnssidan eller inte.

Jag skulle inte störa mig på en altandörr som är modul 8 för jag har nog nästan bara bott där altan/balkongdörrar har varit modul 8 eller smalare. Men om alla innerdörrar är modul 9 kan det kanske se underligt ut om altandörren är smalare än det.
 
Nej dörren öppnas utåt och det är en timmer vägg så dörrhålet blir ganska djupt, dvs att dörren hamnar ca 2dm från innerväggen. Däremot kommer handtaget att hamna på samma sida som soffan men det är isf ett sånt handtag som man trycker ner (som på en vanlig dörr) så jag tror inte att det kommer att störa på det viset.. Det är om det ser konstigt ut bara.
Just det, jag ska ta och mäta innerdörrarna när jag kommer hem så får vi se vad det är för mått :)
Tack igen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.