Hej!

Jag har en fundering ang. en lägenhet jag är intresserad av att köpa. Precis som många andra går man och knackar på väggarna och funderar på om den är bärande eller inte(men har egentigen ingen aning hehe). Kan man få det bekräftat utifrån bifogade ritningar(som jag hittat från stadsbyggnadskontoret)?

OM en vägg är bärande, är det vanligast att föreningen alltid säger tvärnej eller kan man få det beviljat om en konstruktör kan bekräfta att lösning genom t.ex avlastare kan ske?

Tacksam för hjälp och vägledning!

/Daniel
 
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med två röda pilar som pekar mot potentiellt bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
D Daniel1105 skrev:
OM en vägg är bärande, är det vanligast att föreningen alltid säger tvärnej eller kan man få det beviljat om en konstruktör kan bekräfta att lösning genom t.ex avlastare kan ske?
Välkommen till forumet!

Det är vanligt att föreningar säger nej till att riva bärande väggar men om det sker i mer än hälften av alla fall (alltså är vanligast) vet jag inte.

De som kan avgöra om väggar är bärande brukar vilja veta när huset är byggt och se ritningen för hela våningsplanet.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.