Har läst lite här tidigare men startar friskt postandet med en egen byggtråd! :surprised::geek:

Vet inte om det här bygget är så genomtänkt men har pratat med några kompisar som byggt bastu. Har läst lite här och lite där på nätet. Killgissar en del och så har jag främst min far som är pensionerad snickare till hjälp.

Tänker såklart ställa eventuella frågor här när dom dyker upp. Är övertygad om att ni är några som har mer koll än mig och jag hoppas att ni vill dela med er av er kunskap i utbyte mot bilder och denna rapporteringstråd :D

Har sneglat på Fjälltunnans relaxmodell som inspirationskälla:
https://www.fjalltunnan.se/relax

Jag tänker mig samma mått som relaxmodellen men jag vill ha den lite bredare så det blir lite drygt 4x2 meter och sen dela utrymmena på mitten. Tänker nog dra i med några extra decimeter så jag är säker på att jag får 2 meter invändigt i bägge utrymmena.

Har varit lite velig när det gäller isolering eller inte och hur jag ska göra med golvet... Tror att jag bestämt mig för att isolera i alla fall alla väggar, tak och golvet i relaxdelen. I bastudelen blir det nog tryckt trallvirke och inget mer.

Här kommer den sedvanliga före-bilden. Bastun kommer att stå mittemellan friggeboden och uthuset, nedanför äppelträdet :)

Synpunkter, förslag och tips tas tacksamt emot :D

Utsikt över en trädgård med två små röda stugor och ett blommande äppelträd, där en framtida bastu planeras att byggas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Saelen och 2 till
  • Laddar…
J
Fin plats för bastu! Hur långt norrut med tanke på klimatet?

Flera saker jag skulle ändra på jämfört med Fjälltunnan. Titta på hur finnarna gör, de kan sånt här...
-1,5 m bredd på lavar går inte att ligga ned på. Många föredrar att ligga ned i bastun om plats finns. Bra idé att öka till 2m.
-Tryckimpregnerat golv känns otrevligt ”inne” om än i bastu. Ta lärkbräder och montera med tex 3mm melllanrum för luft och dränering.
-På nedre laven måste man sitta med uppdragna ben om man inte har en extra fotlav, det är svinkallt på golvet, alltid... Försök få in två sittlavar i olika höjd och en extra fotlav. Sätt lavarna så högt som möjligt.
-Vedeldad bastu är svår att få exakt temperatur i, jättebra att kunna välja lavhöjd efter önskad temperatur.
-Med så smal nedre lav sitter man på fötterna på personer som sitter på övre laven. Är det Ok?
-Oisolerat trä ger inga fuktproblem och räcker med bra kamin (I varje fall i södra Sverige). Värmen från bastun sprider sig till omklädningen i så små utrymmen.
-Jag tog Harvia 20 ES PRO som kamin med mer effekt, kraftigare gods och inbyggd vattenvärmare.
 
  • Gilla
Simba52 och 5 till
  • Laddar…
J JRMKJRM skrev:
Fin plats för bastu! Hur långt norrut med tanke på klimatet?

Flera saker jag skulle ändra på jämfört med Fjälltunnan. Titta på hur finnarna gör, de kan sånt här...
-1,5 m bredd på lavar går inte att ligga ned på. Många föredrar att ligga ned i bastun om plats finns. Bra idé att öka till 2m.
-Tryckimpregnerat golv känns otrevligt ”inne” om än i bastu. Ta lärkbräder och montera med tex 3mm melllanrum för luft och dränering.
-På nedre laven måste man sitta med uppdragna ben om man inte har en extra fotlav, det är svinkallt på golvet, alltid... Försök få in två sittlavar i olika höjd och en extra fotlav. Sätt lavarna så högt som möjligt.
-Vedeldad bastu är svår att få exakt temperatur i, jättebra att kunna välja lavhöjd efter önskad temperatur.
-Med så smal nedre lav sitter man på fötterna på personer som sitter på övre laven. Är det Ok?
-Oisolerat trä ger inga fuktproblem och räcker med bra kamin (I varje fall i södra Sverige). Värmen från bastun sprider sig till omklädningen i så små utrymmen.
-Jag tog Harvia 20 ES PRO som kamin med mer effekt, kraftigare gods och inbyggd vattenvärmare.
Tack för bra tips!

Håller till i mitten av Dalarna!

Vi har varit ute och mjukstartat med lite inmätning och grävning. Såg direkt att det blir lite för trångt mot min målbild i huvudet. Bestämde mig för att göra byggnaden lite större än jag tänkte från början.
Nu är planen 4,60 x 2,20, där bastudelen får bli 2,10 x 2,20 och relaxdelen blir 2,50 x 2,20.

Det blir alltså två lavar som är 2,10 breda vardera. En högre upp i bakkant och en lägre framför där de känsligaste kan sitta. Vilket djup blir bäst om man vill ha möjlighet att lägga sig också. Funkar 60 cm eller ska det vara 70? Utrymmesmässigt vore det bra om de kunde vara 50 cm djupa :rolleyes:

Vilka höjder ska jag ha? Antar att det går att söka fram men ni kanske har några förslag. Kanske kan fixa till en fotlav längst ner också...:thinking:

När det gäller isolering snackade jag ett varv till med pappsen och vi tänker kanske nu skippa isoleringen helt och hållet. Foder på utsidan, vindduk mellan och panel inne. Gör det nån skillnad om jag kastar in lite isolering i taket kanske? Har lite gullfiber jag skulle kunna lägga ut för att hålla kvar värmen lite i alla fall...

Har inte börjat grotta ner mig i kaminer ännu men tar gärna en lite för stor än en som är lite för liten. Är frusen av mig och ved är inget problem :D

Ska se om jag får till en aktuell ritning på bygget idag eller troligast blir det i morgon. Slänger upp ett foto på arbetet dag 1.
Grävmaskin och utmarkerade områden för byggprojekt på en grön tomt med träd och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi skippar isoleringen... Utvändigt blir det nog liggande panel som jag tänkte färga med nåt annat än rött. Järnvitriol kanske? Vad rekommenderar ni för färg på en bastu mitt i dalabygden bland alla röda hus?

Plåt på taket blir det också i någon matchande färg :thinking:

Vad har ni för erfarenheter av Harvia 16 som aggregat?
https://harvia.fi/sv/produkt/harvia-16/

Dag 2
Inmätning och plintsättning klar. I morgon börjar vi med stommen :D
Trädgård med markerade platser för plintar, skottkärra, infälld stomme framåt, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Dag 3
Var till brädhandlaren och köpte liggande panel 22x120 fasspont till väggarna.
Fick tag på ett parti råspont (20x95 tror jag det var) i gran till taket som stått ute i brädgården några år också. Får kassera en del men det mesta funkar. Kanske räcker det till innerväggen mot relaxen också.
Väl hemma hann vi få upp väggreglarna innan mörkret anlände.
Träreglar för väggkonstruktion av ett bygge i ett gräsfält, klar för panel och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dag 4
Lite golvfix innan regnet kom och pausade arbetet.
Grundläggande träregelstomme för en byggnad i ett landskap med träd, gräsmatta och utsikt över skogen i disigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dag 5

Trist väder hela dagen så passade på att beställa hem bastuaggregat och skorsten.

Beställde Harvia 16 hos SaunaInter De hade bra paketpris tycker jag. Enligt mina beräkningar hamnar bastun på 12-13m3 med fönster och dörrar och taklut.:thinking::cool:
https://www.saunainter.com/se/vedel.../harvia-16-kit---standard/harvia-wk160-17499/

Då det är 10-15 dagars leveranstid, så har vi ju gott om tid och få till allt annat :giggle:
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Kul projekt (y)
Verkar köra min taktik och planera längs vägen eller har ni ritningar? Cc-måttet ser lite annorlunda ut på väggarna men det kanske är en synvilla.
 
maah maah skrev:
Kul projekt (y)
Verkar köra min taktik och planera längs vägen eller har ni ritningar? Cc-måttet ser lite annorlunda ut på väggarna men det kanske är en synvilla.
Hehe hmm, nej ingen exakt ritning ännu. Kul med fler som bygger lite på känsla. Har en ritning på gång men har ändrat lite eftersom så den är inte uppdaterad än.
Angående cc-mått så är det ingen synvilla. Har flyttat reglarna lite för att de ska funka med dörr och fönster. Golvreglarna ligger grovt utlagda också men är inte ditspikade än. De kan kanske lura ögat en del. Kommer inte att isolera, så tänker att det inte är hela världen med exakta mått...
 
Ah, den hade jag missat! Tack för länken
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Dag 6
Takstolar på plats.

Nyuppförda träkonstruktioner för takstolar på en byggnad under konstruktion på en gräsmark vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeTh och 4 till
  • Laddar…
Vad har du för höjd i bakkant?
 
Inte riktigt samma då jag byggde rundtimmer bastu i nordligaste Sverige men
Hade helt oisolerat från början men det var svårt att få upp värmen på vintern. Taket isolerades och det blev kanon.
Golvet var rillat timp virke.
Funkade kanon.
Stor relax var viktigare för mig än bastun och det valet ångrar jag inte.
Beroende på aggregat så .... men varmvatten är sällan ett problem till en bastu men ett kallvatten rör i närheten är schysst.
Enklare att tvaga sig.
Utsikt i en bastu är nog så viktigt.

Äh det får räcka. Bastun din kommer att bli kanon. Kör hårt
 
Älskar bastubyggen! Finns många bra tips men mellanrum i golvplankorna för bra syretillförsel tycker jag en bra bastu ska ha. Väl tilltagen relax är klokt tänkt. Man bastar hårt sen tar man en paus och äter, dricker och snackar. Då vill man inte sitta ute och huttra om det är kallt ute (eller bli uppäten av mygg på sommaren).

Min innebastu mäter 185x185 cm. 2 lavar á 55cm djupa. första laven är på 50 cm höjd och den andra på 90cm. Från översta laven till taket är det 120 cm. Jag är riktigt nöjd med dessa mått och hela familjen ryms utan problem. Har bräder mellan lavarna så att det blir ett ryggstöd för de som sitter på nedersta laven. Bra så att inte ungarna trillar ner. Hela bastun är byggd i asp vilket är både snyggt och skönt (blir inte brännhet) men ute i skogen kan furu och droppande kåda ha sin charm.
Ett vanligt fel många gör är att ha för hög takhöjd vilket är helt onödigt. Tänk svenskt badhus där man många gånger kan stå raklång på översta laven. Bättre att man känner värmen på översta laven än i taket.
 
  • Gilla
Bluetail
  • Laddar…
mejner mejner skrev:
Vad har du för höjd i bakkant?
Från golvregel till takstol är det 1,95 i bakkant och 2,30 i fram.
 
Kul projekt!

åt vilket håll ska du se ut från bastun?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.