Hej,

Är det någon som utfört en el besiktning?

Jag har prexis kommit in i ett hus från 45 och vid en närmare koll på det elektriska så blev man lite mörkrädd. Kontakten till köks lampan satt i hallen och diskmaskinen var dragen till gren dosa under trappen.
Fler ogentligheter fanns så nu undrar jag om det kanske skulle vara bra att göra en el besiktning på huset för att få ett hum om dessa dolda konstigheter.
Kanske man kan ta detta som dolda fel och få en del av pengarna från säljaren?

Är det ngn som gjort detta tidigare?

//Christer
 
Jag har inte gjort någon el-besiktning. Däremot borde du ha låtit göra en innan du köpte huset.

Tyvärr är det inte några dolda fel som du kan kräva säljaren på. Du borde vid din nogranna undersökning ha upptäckt dessa konstigheter. ;)
 
Det är inte så att jag kräver tillbaka pengar utan jag är ju nöjd med huset för övrigt.

Men det där med noggrann besiktning innan man köpte huset det skulle man kunna driva vidare, för man fick inte göra åverkan på befintlig konstruktion. Det var bara pga åverkan på en vägg som jag hittade förlängnings sladden till diskmaskinen som ledde till en gren dosa.

Men säljaren i detta läget säger du är helt utan ansvar eller vad menar du? Skulle jag ha dragit ner fler väggar innan jag betalade?

Mvh
Christer
 
Tyvärr har nog Immobil rätt! Du borde ha ställt frågan 'hur gammal är elen' vid köpet. Ett hus från -45 kan ha upplevt en hel del 'festliga' tilläggsinstallationer under åren och du borde haft en elbesiktning redan före köpet om elen är så gammal. Det är defintivt dags att göra ordentlig kontroll såvida elen är från tiden. En elektriker hade säkerligen upptäckt de tvivelaktiga eldragningarna vid en besiktning - utan att riva väggar.

Du kan ju försöka kolla med mäklaren och köparens doldafelförsäkring såvida felen är vansinniga (tänker just på Hemmakattens elproblem) men jag misstänker att detta inte kan hänföras till doldafel.

Köparbesiktningsmannen friskriver sig normalt från el, vvs och skorsten i sitt protokoll.

 
Det värsta är väl att om det är en modern grendosa+skarvsladd dragen så är den säkert elsäkrare än ledningar som är orginal från 1945 :(


Ett tips är att jag har för mig att i trådar här förut har det framkommit att det är helt ok att byta ut gamla söndersmulade tjärpappisolerade ledningar eller vad det nu kallas som är dragna i stålrör som var vanligt på den tiden, mot moderna FK, utan att behöva byta ut själva SP-plåtrören mot moderna plast-VP-rör.

Även om isoleringen brukar vara usel på gamla ledningar så är ledarna ofast inte sämre än att de i alla fall går att använda som dragwire om du drar in nya ledningar.

På köpet kan du få jordade uttag "överallt", enkla strömbrytare kan bytas mot dubbla o.s.v...

Ett tips om du åker på att dra om saker som ligger i rör är att många fyrvägs vägguttag går att dela på två halvor, de består helt enkelt av två vanliga dubbla uttag... vad jag vet (kolla först) är det fortfarande lagligt att koppla vanliga vägguttag över väggströmbrytare. I så fall kan det vara trevligt att koppla ett halvt fyrdubbelt uttag över strömbrytare, och halva direkt, så kan man enkelt och smidigt tända och släcka prydnadslampor på fönsterbrädor på samma ställe som man tänder och släcker taklampan.

Jag är lite "allergisk" mot det här att promenera omkring i ett rum för att tända och släcka lampor här och var på de mest opraktiska ställen, när man kan ha strömbrytarna på så mycket bättre ställen :)
 
[En elektriker hade säkerligen upptäckt de tvivelaktiga eldragningarna vid en besiktning - utan att riva väggar.]
Javisst skulle en elektriker med röntgensyn ha kunnat det ;)

Klart är iaf att jag måste ta dit en fackman för att avgöra om det finns några farligheter, jag tänker på brand risker just när det kommer till tjärpappisolerade kablar. Samtidigt hade jag tänkt att försöka få en offert för att snygga till centralen (proppskåpet) från porslins proppar till automat säkringar, jordfelsbrytare etc som blir mycket lättare att gömma undan.

//Christer
 
PS Jordfelsbrytare, hur kollar man krypströmmar o jordstabilitet. I gamla hus så krävs det väl lite mer än att bara trycka dit en jordfelsbrytare, kollar elekrikern jorden oxå? Ds

//Christer
 
Elektriker bokad,
Måste säga att jag är förvånad över hur tillgängliga dom var, man har ju hört hur många väntar på sina elektriker. Så efter Tisdag nästa vecka kommer jag nog posta ett exceptionellt antal frågor...

//Christer
 
CMbeach skrev:
[En elektriker hade säkerligen upptäckt de tvivelaktiga eldragningarna vid en besiktning - utan att riva väggar.]
Javisst skulle en elektriker med röntgensyn ha kunnat det ;)

Klart är iaf att jag måste ta dit en fackman för att avgöra om det finns några farligheter, jag tänker på brand risker just när det kommer till tjärpappisolerade kablar. Samtidigt hade jag tänkt att försöka få en offert för att snygga till centralen (proppskåpet) från porslins proppar till automat säkringar, jordfelsbrytare etc som blir mycket lättare att gömma undan.
Tipset när det gäller gamla ledningar är att inte ansluta stora strömslukare, så länge du har några lampor och lite annat smått och gått så är brandriisken mycket lägre.

Jag tror att om isoleringen ger sig så säger det bara poff och så går proppen, fast man kan aldrig vara säker, fasen kan lägga sig mot plåtrören och de kan kanske leda via halvbra ledande byggnadsmaterial så det blir uppvärmingar här och var...

CMbeach skrev:
PS Jordfelsbrytare, hur kollar man krypströmmar o jordstabilitet. I gamla hus så krävs det väl lite mer än att bara trycka dit en jordfelsbrytare, kollar elekrikern jorden oxå? Ds
Jag vet inte vad du menar med "jordstabilitet".

Jordfelsbrytare skyddar även om du har ojordade uttag, den löser ut om du tar i något som blivit strömförande och t.ex. diskbänken samtidigt. Den löser även ut om fasen börjar leda mot diverse byggmaterial och liknande.

Man kan råka ut för extrajobb när det gäller gamla hus och jordfelsbrytare, det kan vara felaktiga installationer där nolla och skyddsjord är växlade eller ihopkopplade vilket ger problem med jordfelsbrytare. Är de ihopkopplade kan det vara en del jobb att hitta var de är ihopkopplade. Om de "bara" är växlade så märker man att jordfelsbrytaren löser ut även om man ansluter något med platt stickpropp som är snustorrt (t.ex. en transistorradio). När jag var mindre bodde jag i ett hus från 40-talet, där man tydligen tyckt att det var en bra idé att ha samma vita färg både för nolla och skyddsjord, varpå de växlades hejvilt längs vägen. Det gjorde att när en ledare nästan gått av så blev apparater anslutna i ett uttag strömförande (höljet - jorden) om man belastade uttaget i närheten hårt o.s.v., klart otrevligt.

Om man vill mäta krypströmmar så kan man alltid lossa både faser och nollan och via amperemeter ansluta dem till en inkommande fas, fast det är en riskabel metod då det är stor risk att man gör jordade prylar strömförande. Ska det mätas på det kanske "oserösa" viset så se till att ingen rör något i huset och seriekoppla mätaren med t.ex. en vanlig 60W-glödlampa eller så, är nollan jordad i vattenledningar eller liknande så blir det inte mer ström än vad lampan kan dra.

Annars är det nog egentligen "bara" att koppla in en jordfelsbrytare och hålla tummarna. Var dock beredd på att behöva koppla in den, konstatera att det behövs felsökning och kanske behöva koppla bort den för att kunna använda huset medan felen avhjälps.

Jag hade lätt kostat på mig att dra nya FK i alla rör om jag kunde göra en deal med elektrikern att jag drar FK'n själv och elektrikern besiktigar och godkänner arbetet eller något liknande.

CMbeach skrev:
Elektriker bokad,
Måste säga att jag är förvånad över hur tillgängliga dom var, man har ju hört hur många väntar på sina elektriker. Så efter Tisdag nästa vecka kommer jag nog posta ett exceptionellt antal frågor...
Med tanke på hur mycket arbete det kan bli om någon som inte gör något själv anlitar en elektriker för att dra ny el i ett helt hus så är du nog en lönsam kund, då kommer de fort :)
 
Ojoj, använd INTE yxis oseriösa testmetod!

Snälla om ni är osäkra fråga gärna folk som kan istället.

Överslag i ledningar kontrolleras med hjälp av en megger, inget annat.

Tycker det är jävligt dåligt att tipsa folk om helt livsfarliga "test"

Nästan läge för nån moderator att ta tag i det här.
 
Friskt kopplat hälften brunnet :)

Elektrikern ska kolla att det inte finns några direkta risker med elinstallationerna, med hänvisning till brandrisk.

Innan vi börjar dra nya FK (vilket jag tänk göra själv och få det besiktigat) så måste vi vara på det klara att vi inte ska bygga ut eller om vad det är som ska byggas ut.
Imorrn vet vi mer..

Mvh
Christer
 
ska man dra fk:n själv så bör man ha vissa baskunskaper om elinstallation, annars är det risk att elektrikern får göra om en del dragningar. har själv råkat ur för det, samt för folk som köpt elmatrl på exvis galne gunnar och sagt att dom har ordnat allt matriel själv. när jag ska sen ska installera så har dom köpt fel grejor och det blir en inköpsresa för mej ifall jag inte har tagit med mej det som behövs. kan väl likställas med om jag skulle köpa bildelar på biltema o sen be bilmeken montera dom fast det är fel eller undermåliga kvalitet
 
yxis skrev:
Om man vill mäta krypströmmar så kan man alltid lossa både faser och nollan och via amperemeter ansluta dem till en inkommande fas, fast det är en riskabel metod då det är stor risk att man gör jordade prylar strömförande. Ska det mätas på det kanske "oserösa" viset så se till att ingen rör något i huset och seriekoppla mätaren med t.ex. en vanlig 60W-glödlampa eller så, är nollan jordad i vattenledningar eller liknande så blir det inte mer ström än vad lampan kan dra.

Annars är det nog egentligen "bara" att koppla in en jordfelsbrytare och hålla tummarna. Var dock beredd på att behöva koppla in den, konstatera att det behövs felsökning och kanske behöva koppla bort den för att kunna använda huset medan felen avhjälps.

HERREGUD :surprised: :surprised: :surprised:

Om du utsätter dig för livsfara skiter jag fullständigt i, men tala för guds skull inte om det för andra och försök få dom att göra samma sak!!!

Det är mycket enkelt att kolla läckströmmar, man kollar det med en läckströmstång!
Dock måste man göra det med centralkåpan av, och då man befinner sig närmre än 20cm från oskyddad spänningsförande del måste man ha gått igenom kursen "Arbete med spänning".

Har man tid och pengar är det bara att gå kursen, inhandla strömtången och börja mäta!

Oftast har man problem med gemensam jord och noll-skena i gammla hus, vilket gör att centralen måste byggas om innan JFB monteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.