Skulle behöva byta plåt och ev tilläggsisolera ett mansard tak.

Idag ligger det typ längdspårad råspont från nock till takfot (eller vad man säger på ett sånt tak) direkt på råsponten ligger plåttaket spikat vilket gör att jag har stora problem med isbildning på vintern.

Kan man helt enkelt ta bort bef plåttaket, lägga 5-10cm cellplast, nån duk?, strö och bärläkt med långa skruv ner i takstolar och ny plåt?
 
Ingen som har en aning?
Hur ska man göra om min tanke är helt fel?
 
M
nino nino skrev:
Skulle behöva byta plåt och ev tilläggsisolera ett mansard tak.

Idag ligger det typ längdspårad råspont från nock till takfot (eller vad man säger på ett sånt tak) direkt på råsponten ligger plåttaket spikat vilket gör att jag har stora problem med isbildning på vintern.

Kan man helt enkelt ta bort bef plåttaket, lägga 5-10cm cellplast, nån duk?, strö och bärläkt med långa skruv ner i takstolar och ny plåt?
Anlita duktiga takläggare,o du menar nog att plåten ligger direkt mot råsponten,Då har du förmodligen massa svartmögel o murken råspont,då det inte andas,underlagsduk o strö o bärläkt är att rekomendera så du får en bra andning mot råsponten,om det inte är falsad plåt eller pannplåt då skippar man strö o bär men en annan sorts underlagsduk.
 
Kostar i runda slängar 3-400' att lägga om om man anlitar en firma därför vill jag göra så stor del jag kan själv.

Ja jag kommer naturligtvis att byta ut råsponten om den är dålig.

Isoleringen av taket är jag mest fundersam över
 
M
3-400 000,Då försöker dom lura dig,att isolera vid undertaket direkt är fel väg,se till o täta bättre mot golvet på kallvind,ev åldersbeständig plast först,det är ju där nånstans värmen kommer upp,om man isolerar mot taket så andas ju inte råsponten underifrån då är det onödigt med takventiler dom är ju till för att taket ska andas o undvika fukt o mögel.
 
M
nino nino skrev:
Kostar i runda slängar 3-400' att lägga om om man anlitar en firma därför vill jag göra så stor del jag kan själv.

Ja jag kommer naturligtvis att byta ut råsponten om den är dålig.

Isoleringen av taket är jag mest fundersam över
cirka 200 runtomkring hos mig skulle det kosta om man ligger runt 140-170 kvm.
 
Gult hus med svart tak och kupat takparti med överbyggnad samt markis och cyklar framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidan har en kupa men där går övre delen av taket ut som tak på kupan

Fortfarande 200' ?
 
  • Wow
Violina
  • Laddar…
M
nino nino skrev:
[bild]

Andra sidan har en kupa men där går övre delen av taket ut som tak på kupan

Fortfarande 200' ?
nä,Det är kupor som innefattar en del ränndalar,som kostar,Snörasskydd osv,men mellan 250-300 landar det nog på,Ser ut som högt till tak så går åt en del ställning där oxå.
 
Tycker du ska be Ronny komma och fixa ditt tak för den summan :cool:
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
nä,Det är kupor som innefattar en del ränndalar,som kostar,Snörasskydd osv,men mellan 250-300 landar det nog på,Ser ut som högt till tak så går åt en del ställning där oxå.
Ja det är väl en 9-10m till nock
2 plan med 270 minst i takhöjd plus vindsvåningen
 
M
nino nino skrev:
Ja det är väl en 9-10m till nock
2 plan med 270 minst i takhöjd plus vindsvåningen
ser ut som flerfamiljsboende.
 
Troligen måste du bygga på takstolarna i snedväggen/taket för att få plats med mer isolering, det brukar vara rätt dåligt isolerat i den typen av tak/vägg. Om nu inte Ronny takläggare 1 kommer och fixar ditt tak så skulle jag tro att 3-400000:- inte är ett överpris. Bara ställning kostar minst 50 000:-
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
M
E elmont skrev:
Troligen måste du bygga på takstolarna i snedväggen/taket för att få plats med mer isolering, det brukar vara rätt dåligt isolerat i den typen av tak/vägg. Om nu inte Ronny takläggare 1 kommer och fixar ditt tak så skulle jag tro att 3-400000:- inte är ett överpris. Bara ställning kostar minst 50 000:-
just därför jag är billigare,Jag äger ställningen själv,50,000 dom firmorna hyr både ställning o ställningsgubbar,vi bygger själva med giltiga cert.
 
För 200' hade jag lejt bort men 400' då blir det för mycket...

Kan man riva tex en sida längst ner, bort med plåt spont osv
Spika på en 45x70 för extra isolering, spika på masonit? som luftning, sen 28x70? Som råsponten spikas i.

Kan man isolera med vanlig isolering fast det är spån eller ska man få en firma att sprutisolera med tex iCell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.