Ska lägga nytt golv i en hall i vår ouppvärmda sommarstuga. Efter mycket funderande köpte jag igår slätspont 27x120. Brädorna saknar ändspont, Helst skulle vi köpt färdiga golvbrädor, men vi tyckte att de var alltför breda.

De brädor vi köpt är tillräckligt långa för att läggas utan skarv i själva hallen, men sex brädor ska fortsätta ytterligare en meter genom en öppning till en tvättavdelning. Där är de för korta för att läggas oskarvade.

Man kan göra ett avslut på alla brädorna i öppningen och snygga till skarven på något sätt. Jag skulle dock helst vilja skarva ihop varje bräda på längden och lägga så som man gör med ändspontade brädor. Kan man göra en ändspont själv och skarva så att det blir snyggt?

En annan fråga: Kan jag lägga in brädorna nu eller bör jag försöka torka dom med avfuktare i rummet? I så fall tänker jag sätta ihop dem så att de inte slår sig.
 
Q qwarty skrev:
Ska lägga nytt golv i en hall i vår ouppvärmda sommarstuga. Efter mycket funderande köpte jag igår slätspont 27x120. Brädorna saknar ändspont, Helst skulle vi köpt färdiga golvbrädor, men vi tyckte att de var alltför breda.

De brädor vi köpt är tillräckligt långa för att läggas utan skarv i själva hallen, men sex brädor ska fortsätta ytterligare en meter genom en öppning till en tvättavdelning. Där är de för korta för att läggas oskarvade.

Man kan göra ett avslut på alla brädorna i öppningen och snygga till skarven på något sätt. Jag skulle dock helst vilja skarva ihop varje bräda på längden och lägga så som man gör med ändspontade brädor. Kan man göra en ändspont själv och skarva så att det blir snyggt?

En annan fråga: Kan jag lägga in brädorna nu eller bör jag försöka torka dom med avfuktare i rummet? I så fall tänker jag sätta ihop dem så att de inte slår sig.
Ändsponta själv kan du absolut göra. Det som krävs är en överhandfräs och frässtål av rätt sort. Enklaste är nog att göra not på alla brädor och såga till lös spont som du limmar fast. Men det går även att fräsa spont och not.

Vad gäller om du kan lägga brädorna nu eller inte beror på fukthalten i de plankor du köpt. Bästa sättet att veta är att mäta.
Golvplank brukar normalt vara torkade ned till 8% och inplastade i buntar medans "vanligt" brädgårdsvirke ligger runt 16%. Du kan givetvis lägga det redan nu oavsett, men du kommer få större springor mellan planken när det torkar. Risken med att torka det löst är att det slår sig och du kanske får problem att få ihop planken sen.

Ska du torka det inomhus så behöver du ströa mellan varje plank så luften kommer åt. Kan du få dit en fläkt som blåser på högen så går torkprocessen mycket fortare.
 
Oj, såg nu att det var en ouppvärmd sommarstuga. I så fall skulle jag inte torka ned dem då fukthalten kommer stiga drastiskt under vintern (om jag antar en kallställd sommarstuga utan luftavfuktare). I så fall är det bara bra med 16% fuktighet i virket.
 
Tackar. Då försöker jag fräsa noter och limma lös spont samt lägga golvet snarast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.