Hej!

Behöver komplettera ett golv, så jag undrar om någon har tips på ett bra hyvleri/snickeri i Skåne, gärna Malmö/Lund-området, som kan göra skräddasydda spontade granplank i gran och/eller furu. Alternativt någon som har dimension ca. 130*30 i lager (och då menar jag inte golv du köper på typ Bauhaus).

Skulle någon veta vad jag kan få tag på gamla bjälkar ca. 100*100 vore det en bonus (återbyggdepån där jag brukar köpa har inga för tillfället).

Tack på förhand!
 
T Tornhuset skrev:
Hej!

Behöver komplettera ett golv, så jag undrar om någon har tips på ett bra hyvleri/snickeri i Skåne, gärna Malmö/Lund-området, som kan göra skräddasydda spontade granplank i gran och/eller furu. Alternativt någon som har dimension ca. 130*30 i lager (och då menar jag inte golv du köper på typ Bauhaus).

Skulle någon veta vad jag kan få tag på gamla bjälkar ca. 100*100 vore det en bonus (återbyggdepån där jag brukar köpa har inga för tillfället).

Tack på förhand!
Fel del av Skåne, men kolla med holmasågen i st.olof eller gyllebo träteknik kanske?
 
De flesta hyvlerier kan nog ställa om till önskad dimension. Men de vill ha bra betalt för att göra det. Jag är i samma sits och behöver fem spontade brädor med 160mm täckbredd och 34 mm i tjocklek. Ingen har den dimensionen i sortimentet idag trots att det verkar ha varit standard för 100 år sedan :).
De jag pratat med säger att det är möjligt att få fram men de vill nog köra en större mängd om de skulle göra det.
 
C
Det där borde väl i princip vilket snickeri som helst fixa. Behövs ju bara en vanlig planhyvel + bordssåg eller fräs för att ta ur noten. Sen kör du med lös fjäder.
 
Optimera kan hyvla fram önskad mängd med dina mått på brädan.
 
Tack för alla svar! Återkommer med hur det blev till slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.