Jag har haft problem med 2st nya tryckströmbrytare till vattenpumpen, där jag tror att någon av kontakterna fastnar. För när man knackar på den så funkar den ett tag igen. Nu kör jag med ett annat märke av tryckströmbrytare och får se om det funkar bättre.
Men jag tänkte om man skulle i så fall styra pumpen med en kontaktor. Vad skulle man behöva och hur ska detta kopplas in? Kör 3-fas nu till pumpen.
 
fast fastnar verkligen kontakterna ihop av lasten så att säga? Det är ju bara det en kontaktor isåfall löser. Då borde det rimligen synas att de brinner sönder till slut...
 
Det är ganska vanligt att man i dag styr djupbrunnspumpat/ejektorpumpat via en kontaktor som i sin tur styrs av en tryckbrytare. Det innebär i allmänhet större driftsäkerhet då ett KONTAKTORMOTORSKYDD dels klarar flera start och stopp samt är flera ggr så driftsäkert.
 
I princip skulle du kunna sätta dit en kontaktor, men jag kan inte tänka mig att startströmmarna är så pass höga att det skulle behövas. Det är bara ytterligare en komponent som kan strula, bättre att lägga de pengarna på en tryckströmbrytare. Vad har du för tryckströmbrytare idag och vad har du för pump?

Om elnätet är för klent dimensionerat kan du får stora spänningsfall när pumpen startar, det i sin tur gör att strömmen ökar och kan slita på tryckströmbrytaren.
 
På varje krånglande kontaktor går det minst tio krånglande tryckströmbrytare NÄR man kör motorströmmen genom tryckströmbrytarna.
Jag har "byggt om" åtskilliga anläggningar så att motorströmmen bryts av en kontaktor och därefter har anläggningarna fungerat "i evighet". Speciellt där man är dåliga på att se till att det är rätt luftmängd i hydrofor/hydropresser.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I princip skulle du kunna sätta dit en kontaktor, men jag kan inte tänka mig att startströmmarna är så pass höga att det skulle behövas. Det är bara ytterligare en komponent som kan strula, bättre att lägga de pengarna på en tryckströmbrytare. Vad har du för tryckströmbrytare idag och vad har du för pump?

Om elnätet är för klent dimensionerat kan du får stora spänningsfall när pumpen startar, det i sin tur gör att strömmen ökar och kan slita på tryckströmbrytaren.
N NoOne2k skrev:
I princip skulle du kunna sätta dit en kontaktor, men jag kan inte tänka mig att startströmmarna är så pass höga att det skulle behövas. Det är bara ytterligare en komponent som kan strula, bättre att lägga de pengarna på en tryckströmbrytare. Vad har du för tryckströmbrytare idag och vad har du för pump?

Om elnätet är för klent dimensionerat kan du får stora spänningsfall när pumpen startar, det i sin tur gör att strömmen ökar och kan slita på tryckströmbrytaren.
Jag har kört med alltså 2st tryckströmbrytare som heter TBE 3 från ABB, köpt på Rinkaby Rör, men det verkar som de inte har kvar den. Nu kör jag med en Telemecanique köpt på Jula och ejektorpumpen är en Grundfos CR 5-11 DW.
 
Varför 2 st , det räcker med 1 st , att dom/de bråkar brukar vara för att det blir skit i röret som dom sitter på, rost/närsalter sista ser ut som gele och smakar salt. PÅ undersidan av TBE 3 sitter 6 skruvar och då kommer man åt att rensa ett liiitet hål i plattan , rensat många tryckströmbrytare och fungerat i flera år efter det. Annars kontaktor är bra tål lite mer. TBE 3 finns överallt i sverigea avlånga land att köpa bara sök på TBE 3

Edit glöm inte att släppa på trycket först
 
Det funkade inte med en nya tryckströmbrytaren heller. Då får man prova med en kontaktor. Vad för sort ska man ha och hur ska man koppla den?
 
Du ska ha ett KONTAKTORMOTORSKYDD med rätt värde för pumpmotorn, från kontaktormotorskyddet drar man en styrledning till tryckbrytaren. Matningen går till kontaktormotorskyddet och sedan ut till pumpen, manöverströmmen hämtar man i kontaktormotorskyddet. Vilken spänning du ska ha på manövern beror på vilken matning du har fram, helst 230V men det fungerar även med 400V då det finns kontaktorspolar för bägge dom spänningarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sitter redan ett motorskydd. Pumpen körs på 3-fas.
 
Jag har dessa 2 liggandes. Pumpen är på 2.2kW, 4.45A.
 
  • Elektrisk kontaktor av märket Telemecanique på ett trägolv med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Telemecanique kontaktor för 2.2kW pump, synliga anslutningar och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad du har är två kontaktorer det duger inte om du inte kompletterar med motorskydd och kapsling, Googla på KONTAKTORMOTORSKYDD och köp ett komplett.
Ps
Kapsling och motorskydd kostar lika mycket som ett lite billigare kontaktormotorskydd typ https://malmbergs.com/Products/3205975
 
Om den nya tryckströmbrytaren gick sönder på knappa två månader så måste det finnas ett annat fel i installationen. Kanske ovanligt hög startström hos pumpen eller ovanligt hög induktionsverkan som ger ovanligt hög ljusbåge i tryckströmbrytaren.

Men endera kontaktor du ha på bild kan användas, om manöverspänningen är 230 V.
L - (eventuell säkring) - tryckströmbrytare - A1
N - A2
 
Båda klarar 9A/4kW vid AC3-drift (det vanligaste driftfallet för direktstartade 3-fasmotorer).
Men den större LC1D är att föredra då den är robustare och tål mer stryk i det långa loppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.