Hej alla.
Jag bor i ett radhus från slutet av 60 talet och har nu fått en ny granne.
Den nya grannen säger att jag måste gräva upp min rabatt som ligger mot hans förråd för den förstör "förrådets grund" enligt Jordabalk (1970:994)
"Grunden" på förrådet består av tryck impregnerade balkar och han hävdar att det måste ligga 30-40 cm grus mot denna balk enligt byggstandard och att min rabatt förstör hans balk.
Dom 30-40 cm han talar om skulle göra att jag inte kan han någon rabatt där över huvud taget.

Jag har läst Jordabalk (1970:994) men där står det hur jag får bygga men jag har haft denna rabatt väldigt länge och den tidigare grannen har tyckt det var helt ok.

Vad säger lagen?
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
Är din rabatt innanför din tomtgräns?
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Ligger din rabatt på din tomt har nog den nya grannen inget att hämta, eftersom rabatten uppenbarligen fanns när hen köpte sitt radhus...
 
  • Gilla
karlmb och 12 till
  • Laddar…
harry73
Då är det rimligare att grannen lyfter upp förrådet och flyttar det 30cm in på den egna tomten så att han kan ha gruset på sin egen sidan av tomtgränsen i stället för att kräva att du ska avstå en del av din tomt .

Så nej du behöver inte ta bort din rabatt
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
U i CAR och 72 till
  • Laddar…
Byggnader bör placeras så att omgivande skydd som behövs är på egen tomt. Din granne har köpt en fastighet där det inte är så och begär nu att du ska avstå en del av din tomt för att skydda grannens byggnad. Det behöver ni inte acceptera. Grannen borde ha insett att placeringen är ett problem före köp och vägt in detta. I sak är det nog olämpligt med rabatten, så om ni kan nå en kompromiss vore det säkert bra.
 
  • Gilla
SarB och 28 till
  • Laddar…
Allvarligt, förrådet ligger där det ligger.
Klart du inte ska ha en rabatt som förstör grannen förråd.
Att du sen inte behöver grusa utan det går att lösa på andra sätt.
Fundera ut en plan som passar dig och gå över till grannen och förklara att du har en plan som säkerställer att det inte "sämrar" grannens förråd.
Sen fixar du allt arbete som krävs, vilket i mina ögeon är en minimal insats för att få en fin grannsämja.

Du kommer lyckas om du tänker rätt ;-)

/W
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Donn och 25 till
  • Laddar…
Jag tycker samma som ni rabatten är på min tomt och på min tomt gör jag vad jag vill,

Men grannen menar enligt Jordabalk (1970:994) att jag inte får ha anläggningar på min tomt som förstör hans egendom.

Vi kan väll säga att denna granne är lite speciell så att tala med honom och komma överens är inte ett alternativ.
För honom är det bra lagar och regler som gäller.

Jag är ju inte lag kunnig och när jag försöker läsa Jordabalk (1970:994) så står det typ att man inte får upprätta anläggningar som förstör grannens egendom.
Men denna rabatt var ju där när han flyttade in gäller lagen retroaktivt?
Om nu hans balk är skadad av min rabatt kommer han säkert kräva mig på skadestånd om jag läser av honom rätt.

Finns det någon lag kunnig här?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Jag har svårt att se att en rabatt kan anses vara en "anläggning"?

Jag menar, hade ingen gjort något hade det varit jord där, och vems fel är det då?

Det låter orimligt att Jordabalken skulle kräva av dig att du aktivt förändrar din tomt?
 
  • Gilla
U i CAR och 26 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, förrådet ligger där det ligger.
Klart du inte ska ha en rabatt som förstör grannen förråd.
Att du sen inte behöver grusa utan det går att lösa på andra sätt.
Fundera ut en plan som passar dig och gå över till grannen och förklara att du har en plan som säkerställer att det inte "sämrar" grannens förråd.
Sen fixar du allt arbete som krävs, vilket i mina ögeon är en minimal insats för att få en fin grannsämja.

Du kommer lyckas om du tänker rätt ;-)

/W
Allvarligt, rabatten ligger där den ligger.
Klart grannen inte ska ha ett förråd som förstör din rabatt.

Beror på vilket synsätt man vill ha :)

Låter på TS som att både rabatt och förråd ligger precis mot tomtgränsen, framgår inte t.ex. vad som var där först eller vad bakgrunden är till att grannen har ett förråd precis vid tomtgränsen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
crillux och 23 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har svårt att se att en rabatt kan anses vara en "anläggning"?

Jag menar, hade ingen gjort något hade det varit jord där, och vems fel är det då?

Det låter orimligt att Jordabalken skulle kräva av dig att du aktivt förändrar din tomt?
Detta radhus är ju från 60 talet så runt förrådet grund så låg det någon blandning av sand / grus från början.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
J jpelle skrev:
Allvarligt, rabatten ligger där den ligger.
Klart grannen inte ska ha ett förråd som förstör din rabatt.

Beror på vilket synsätt man vill ha :)

Låter på TS som att både rabatt och förråd ligger precis mot tomtgränsen, framgår inte t.ex. vad som var där först eller vad bakgrunden är till att grannen har ett förråd precis vid tomtgränsen.
Området ser lika dant ut alla har sina förråd dikt mot grannens tomt det var så det byggdes på 60 talet.
Det är flera som har rabatter mot granns förråd inte bara jag.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Allvarligt, förrådet ligger där det ligger.
Klart du inte ska ha en rabatt som förstör grannen förråd.
Att du sen inte behöver grusa utan det går att lösa på andra sätt.
Fundera ut en plan som passar dig och gå över till grannen och förklara att du har en plan som säkerställer att det inte "sämrar" grannens förråd.
Sen fixar du allt arbete som krävs, vilket i mina ögeon är en minimal insats för att få en fin grannsämja.

Du kommer lyckas om du tänker rätt ;-)

/W
Grannsämjan verkar inte vara något grannen själv reflekterat över när hen som nyinflyttad började klaga på TS rabatt.
 
  • Gilla
Tamazin och 27 till
  • Laddar…
harry73
Om du tagit bort grannens grund (för gruset kan väl anses vara en del av grunden), då har grannen ju en viss poäng, framförallt om alla förråd byggdes på 60 talet tillsammans med huset och inte är en friggebod.
Men oavsett om du anla rabatten eller en tidigare ägare, var det ett bra tag sen och blir det svårt för grannen att du förstörde förrådet, och att det inte är preskriberat.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kan vi få en bild så kanske det blir lättare att hjälpa dig med ett motförslag till grannen?

Man skulle ju kunna tänka sig att grannen kunde få installera mineritskivor eller något liknande som hindrar ev extrafukt från rabatten att nå syllen eller nått liknande.
 
  • Gilla
Drenalin och 5 till
  • Laddar…
Ge grannen 15cm att gräva ur och grusa i, sedan får hen sätta en snygg kant i din smak.

Om något i rabatten förstörs får grannen betala för ditt återställande.

Det är på din mark, du sätter villkoren.
 
  • Gilla
Tamazin och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.