Hej alla!

har en kanske ganska enkel fråga för många..

har ett ekbord som synes på bild.
Det är i behov av slip och lite olja.

man ser att det är använt osv. Det är inte oljat på iallafall 3 år.

hur bör jag göra?

kan jag köra med en rund slipmaskin typ 240korn? Eller finare?

och sen köra med IKEAs paraffinolja?
Det är vad jag har hemma. Eller finns det någon bättre att köpa på t ex jula? :)

och är 240 papper lagom eller för grovt?

Mvh Robin

PS hoppas på rätt underforum.

Ekbord som behöver slipning och oljning, med synliga bruksspår, stolar runtom och dekorationsburk på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
240 är för fint.
Börja med 120 och sedan 180.

Protte
 
Okej!
Sen avslut med 240? Eller de blir för fint?

funkar sån olja jag har?
Stryka på och torka bort överflöd bara?

eller bättre o köpa någon annan?
 
A amoreex skrev:
Sen avslut med 240? Eller de blir för fint?
Kan aldrig bli för fint! Handlar bara om din ambitionsnivå. Finns nog de som skulle gå vidare med 400 och 600 också.

Har du mycket "repor" och "jack" kan du även börja lite grövre, kanske med 80. Finns inget direkt rätt och fel kring detta mer än att man naturligtvis börjar med grovt och slutar med fint papper
 
N
Alfredo Alfredo skrev:
Kan aldrig bli för fint! Handlar bara om din ambitionsnivå. Finns nog de som skulle gå vidare med 400 och 600 också.

Har du mycket "repor" och "jack" kan du även börja lite grövre, kanske med 80. Finns inget direkt rätt och fel kring detta mer än att man naturligtvis börjar med grovt och slutar med fint papper
Tack!
Ska se vad jag har o lite så:
Det är inte direkt några repor. Det är mer ”slitet” att det blivit vitt typ :)

paraffinolja blir inte vit va?

vill ju bara ge en oljad yta. Men vet ju att paraffinoljan är livsmedelssäker och kanske är bra därför på köksbord!

då återstår bara sista frågan om den oljan duger eller om man ska ha annat :)
 
A amoreex skrev:
Det är inte direkt några repor. Det är mer ”slitet” att det blivit vitt typ :)
Då blir nog 120 bra att börja med. Kanske 180 "duger" också från start.

A amoreex skrev:
paraffinolja blir inte vit va?
Nix, den är väldigt färglös.

A amoreex skrev:
återstår bara sista frågan om den oljan duger eller om man ska ha annat :)
Finns nog lika många åsikter om detta som det finns "åsiktshavare". Jag hade nog använt någon hårdvaxolja, kanske Herdins eller Osmo. Därmed inte sagt att det är fel med parafinolja. Det här med livsmedelssäker skulle jag ta rätt lätt på. På sin höjd ligger väl en smörgås direkt mot bordet och när behandlingen härdat är det nog försumbara mängder som kan komma att "ätas upp".
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Då blir nog 120 bra att börja med. Kanske 180 "duger" också från start.

Nix, den är väldigt färglös.

Finns nog lika många åsikter om detta som det finns "åsiktshavare". Jag hade nog använt någon hårdvaxolja, kanske Herdins eller Osmo. Därmed inte sagt att det är fel med parafinolja. Det här med livsmedelssäker skulle jag ta rätt lätt på. På sin höjd ligger väl en smörgås direkt mot bordet och när behandlingen härdat är det nog försumbara mängder som kan komma att "ätas upp".
tack för svaren!
Jag tror jag testar med den då jag har den hemma. Är sån från Ikea till skärbrädor. Men kan nog inte spela någon roll.. blir jag missnöjd slipar jag till det och kör en hårdvax istället :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Paraffinolja går nog bra, men den torkar och hårdnar inte, så kanske måste du olja om oftare än med t.ex. linolja, vilken jag skulle ha valt.
 
Tilman Tilman skrev:
Paraffinolja går nog bra, men den torkar och hårdnar inte, så kanske måste du olja om oftare än med t.ex. linolja, vilken jag skulle ha valt.
Ja okej!
Hur är hårdvaxolja då?
 
A amoreex skrev:
Skulle den här kunna vara ett bra alternativ?

jag ska ändå till jula idag nämligen.
[länk]
Ingen aning. Svårt att se vad det egentligen är. Somm tidigare inlägg sa så finns det lika många åsikter som åsiktshavare, så kanske får du testa dig fram ..
 
Tilman Tilman skrev:
Ingen aning. Svårt att se vad det egentligen är. Somm tidigare inlägg sa så finns det lika många åsikter som åsiktshavare, så kanske får du testa dig fram ..
Skärmklipp av tekniskt datablad för Hagmans Bänkolja på en webbsida, detaljer om användning och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt datablad verkar det vara en linolja.
 
Hej alla!
Var igår och köpte slippapper. Och sen var jag på hornbach och köpte Herdins olja.

men hon jag pratade med där sa att jag inte ska använda en slipmaskin då det kan skada bordet och man ska slipa för hand i träet riktning. Stämmer det?

hur som blev jag ju nojig och köpte papper för o slipa för hand med..

men har en sån här maskin.

Hade ni använt den? Och liksom kört i fiber riktning eller slipat förhand hellre??
https://www.jula.se/catalog/verktyg...drivna-multislipar/excenterslip-000311/#tab01

Mvh Robin
 
Börja med maskin, men se upp med att papperet sätter igen på ett ställe, den "klumpen på papperet kan ge runda ringar.
Sedan tar du och handslipar.

Protte
 
Ja okej!
Bör jag avsluta med finaste pappret för hand helst då? och då köra i fiberriktning?

Eller även med maskin i fiberriktning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.