Hej!

Vi har fått upp ögonen för ett hus med stor plan tomt (över 3000 kvm). Tomten är utanför detaljplan.

Mina frågor gäller kring avstyckning av tomten, speciellt med tanke på att tomten nästan är lite för stor men även så man kan få tillbaka lite pengar och kanske betala av del av lånet.

Finns det några svårigheter med att stycka av tomt som är utanför detaljplan? Kan grannarna motsätta sig avstyckningen även om man planerar bygga huset på gott avstånd från tomtgränsen? Om grannarna klagar så antar jag att ärendet går vidare via rättsväsendet men vad brukar dom ta hänsyn till när dom tar beslut?

Tacksam för synpunkter!
 
När du säger att ni fått upp ögonen för stor tomt tolkar jag det som att det är en fastighet du avser? Den är idag på 3000 kvm och du vill klyva den så att det blir två fastigheter och sedan sälja den ena, förstår jag rätt?

I den här artikeln finns en del info kring avstyckning.
https://www.byggahus.se/tomt/stycka-tomt
 
Redigerat:
  • Gilla
KarlJohanT och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Då det är utanför detaljplan kan kommunen ha åsikter om att det blir för tätt med hus om man styckar av fler tomter. Det är ofta upp till kultur, samhällsavd och antikvarie att bedömma om det är lämpligt med fler hus och som ni önskar i det området.

I min kommun är även Swedavia en som ofta sätter käppar i hjulen för de som funderar på att bygga utom detaljplan.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Som sagt, det finns ingen automatik i att få stycka av. Kommunen kan även anse att tomter i området skall vara större än 1500 kvm.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
När du säger att ni fått upp ögonen för stor tomt tolkar jag det som att det är en fastighet du avser? Den är idag på 3000 kvm och du vill klyva den så att det blir två fastigheter och sedan sälja den ena, förstår jag rätt?

I den här artikeln finns en del info kring avstyckning.
[länk]
Det stämmer bra! Tack för länken, dka läsa den!
 
Tack för alla era svar! Efter att ha läst på lite mer så verkar det som att möjligheten till avstyckning kan bli mer osäkert när huset är utanför detaljplan. Vi har valt att avstå från budgivning.
 
SarB
P Prophet85 skrev:
Tack för alla era svar! Efter att ha läst på lite mer så verkar det som att möjligheten till avstyckning kan bli mer osäkert när huset är utanför detaljplan. Vi har valt att avstå från budgivning.
Hej!
Så länge kommunen beviljar bygglov, marken är utanför strandskydd och i övrigt inte berörs av fornlämningar eller liknande av skyddsvärde så är det förmodligen inga problem alls att stycka av. När kommunen beviljar bygglov kan grannar höras, men det är sällan det sätter käppar i hjulen.

Nu hade ni redan bestämt er för att avstå, men lämnar svar ändå. /lantmätare
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Hej!
Så länge kommunen beviljar bygglov, marken är utanför strandskydd och i övrigt inte berörs av fornlämningar eller liknande av skyddsvärde så är det förmodligen inga problem alls att stycka av. När kommunen beviljar bygglov kan grannar höras, men det är sällan det sätter käppar i hjulen.

Nu hade ni redan bestämt er för att avstå, men lämnar svar ändå. /lantmätare
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.