Hej!

Efter ett par år av käbblanden med kommunen om bygglov så har vi nu i vinter fått det. Målet är att komma igång med byggandet under våren som kommer.

Nu har vi två körsbärs träd som står i vägen då vi ska bygga ut, dom är inte så många år gamla. Frågan är när vi kan flytta på dessa och hur göra detta på bästa sätt för att dom ska överleva?
 
Inga problem!  Lyft upp dem med traktorgrävare, och återplantera på vanligt sätt.  Har du bara rätt redskap och kompetent personal finns inga träd som är för stora att flytta.

Se bara till att du flyttar träden LÅNGT bort från din blivande byggarbetsplats. Och räkna baklänges: Hur många NYA träd kan du skaffa till priset av att flytta dina båda "gamla"...

;)
 
billy_baver skrev:
Inga problem!    Och räkna baklänges:  Hur många NYA träd kan du skaffa till priset av att flytta dina båda "gamla"... ;)
Förnuftig tanke!
 
Mina "gamla" träd är inte så stora så jag tror att jag själv kan gräva upp dom, de är 4 resp 5 år gamla. Max 2-2½ meter höga. Det ena trädet fick min ena son i 1-års present och den andra fick andra pojken i dop present. Därav går alternativet att köpa nya bort då dessa är lite speciella för oss, ja framförallt för barnen.
 
Själva flytten innebär fortfarande inga tekniska problem. Största risken är att träden blir nerkörda under byggets gång.

Gå igenom med byggmästaren var på tomten träden står säkrast. Flytta dem dit, och bygg runt om varje träd en manshög "bur" av regelvirke.
 
Det senaste var ett mycket, mycket, mycket gott råd. Går det så be grävaren lägga några rejäla stenar där också ty stressade maskin och lastbilsförare kan göra de underligaste manövers ibland men stora stenar brukar stoppa dem
 
Jag har inga större problem att flytta träden till en säker plats då tomten är rätt stor så en trygg plats ska inte vara så svår att hitta. Det jag däremot är fundersam över är när det kan vara tryggt att flytta och plantera om träden. Vi ska förhoppningsvis ha byggstart i vår så innan dess bör jag flytta dom.
 
Stämmer! Du bör undvika att flytta dem sedan tjälen gått i marken. Den försvårar - givetvis - för träden att rota sig.

Idealet är hösten eller tidiga våren innan lövsprickning.
 
det var som jag misstänkte. I annat fall får jag gräva upp å sätta rötterna i en tunna med vatten. svårt dilemma då jag vill ha en tidig byggstart men inte på bekostnad av trädens liv.
 
NEJNEJNEJ
Inte i en tunna med vatten.
Gräv en grop, ställ ner skyffla jord ovanpå.
De behöver vatten OCH luft.
Jordslå kallas det.
mvh
greenbay
 
ok. tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.