Tjena,
Jag bygger min övervåning själv och har en fråga till er.

Golvet där badrummet ska vara är reglat cc30. Men nu har vi ångrat oss lite och kommer att bygga det aningen större.
Kommer vi då att behöva regla det större området cc30 eller räcker det med dubbla spånplattor?

Värmedistributionen kommer att vara vattenburen golvvärme på hela övervåningen. Som det ser ut nu ligger det 22mm golvspån, ovanpå detta kommer ytterligare 22mm golvspån med spår för slingorna att ligga. Räcker denna förstärkning eller behöver jag bryta upp och regla?

Den delen av badrummet som det gäller kommer att bli en bastu, golv och väggar kommer att täckas av keramiska material.

Mvh Common
 
Det räcker.

Du kan ju hellimma spånskivorna så kan du köra stridsvagn i badrummet också.

 
Trots att de är spårade/delade var 30 centimeter?
 
Delade? Du menar själva spåren?

En spårad spånskiva anses ha samma bärighet som en ospårad. Spårad eller ospårad skiva på cc30 ger tillräcklig böjstyvhet för klinker.

Du har cc60 och lägger ytterligare ett lager golvspån under. Det anser jag ge motsvarande böjstyvhet som ett lager på cc30. Ditt andra lager ger ju ytterligare styvhet utöver detta.

Du skall ju också ha ett lager golvgips ovanpå dina spårade skivor.
 
Delade: Eventuellt så ska jag köpa vanlig golvspån som jag klyver i 30cm bredd. Dessa lägger jag sedan med ca 2cm mellanrum med plåtar och slang i. ------_------_------ osv... Är du med? Detta skulle enligt mina beräkningar spara ganska mycket pengar utan att funktionen blir lidande. Frågan är om bärigheten blir sämre? Och som sagt ska det ju gips på i badrummet innan klinkersen.
 
Jo jag fattar. Bärigheten blir antagligen ok, men man rör sig i den (för amatörer) svårbedömda gråzonen....

På cc30 är glespanel (din delade spånskiva) + dubbel hellimad golvgips ok. Ingen spån i botten alltså. Du kanske kan avgöra själv om din konstruktion har samma bärighet. Vill du vara helt tvärsäker lägger du två lager golvgips. Det kan tillochmed jag säga att det funkar.

Hur har du tänkt göra i duschutrymmet?
 
Vi kommer inte ha dush, däremot kommer antagligen ett hörnbadkar att placeras inom den delen som är reglad cc30.

Hela badrummet kommer att byggas på samma sätt: befintlig 22mm golvspån, mina delade 22mm golvspån (glespanel tänket), plåtar, slingor, gips, fuktspärr och slutligen klinkers. Jag har inte tagit hänsyn till fall mot golvbrunn i denna uppräkning.
Något som saknas?
 
Jag spinner vidare på detta tema med en liknande fråga.
Vad tror ni om detta?
-Bjälklag cc60
-Glespanel cc30 i dimensionen 45x70 liggande.
-golvgips tjocklek?
-elslinga-golvvärme
-klinkers

Vad säger ni om dimension på glespanel och golvgips?
Hur bygger man bäst upp lutningen mot golvbrunnarna?


/Dymlingen
 
Det borde ju rimligen ha samma bärighet som min tänkta kostruktion. Men det blir lite högre. Vad gäller dimension och fall mot golvbrunn så avstår jag från att svara, måste nog konsultera någon som vet mer, tror mindre.

Men varför reglar du inte upp cc30 om du har öppet bjälklag? Anledningen för mig är ju att jag ska slippa bryta upp befintligt golv.
 
Ja det kanske är lika bra att regla bjälklaget cc30 från början.
Det är ju ett utbygge som ska byggas upp från grunden så jag kan ju göra som jag vill.

Angånde lutning mot golvbrunn har jag hört talas om att man kan lägga dubbla skivor med remsor av mazonite mellan. Man lägger flera lager i ytterkant och gradvis ner till golvbrunnen.
Detta känns dock lite ostabilt som underlag för klinkers.
Vad tror ni?

En annan metod som jag inte heller är speciellt sugen på är att bygga upp lutningen med något spackel/cement-liknande.

Kanske är detta mer en fråga som passar under kök/badrumsdelen.

/Dymlingen
 
dymlingen skrev:
Jag spinner vidare på detta tema med en liknande fråga.
Vad tror ni om detta?
-Bjälklag cc60
-Glespanel cc30 i dimensionen 45x70 liggande.
-golvgips tjocklek?
-elslinga-golvvärme
-klinkers

Vad säger ni om dimension på glespanel och golvgips?
Hur bygger man bäst upp lutningen mot golvbrunnarna?


/Dymlingen
Som du själv konstaterade är det nog en bra ide att lägga cc30 på bjälkarna istället för 45x70 som gles.... :)

 
MathiasS skrev:
Delade? Du menar själva spåren?

En spårad spånskiva anses ha samma bärighet som en ospårad. Spårad eller ospårad skiva på cc30 ger tillräcklig böjstyvhet för klinker.

Du har cc60 och lägger ytterligare ett lager golvspån under. Det anser jag ge motsvarande böjstyvhet som ett lager på cc30. Ditt andra lager ger ju ytterligare styvhet utöver detta.

Du skall ju också ha ett lager golvgips ovanpå dina spårade skivor.
I http://www.byggahus.se/forum/badrum...allmaen-information-foer-badrumsbyggaren.html , kap Golvvärme, står det istället spårad spånskiva INTE har samma bärighet:

"Ett vanligt alternativ på träbjälklag är att man lägger slingorna i plåtar mellan glespanel och sedan lägger en golvspånskiva. Ovanpå detta kan man fortsätta som tidigare nämnts. Man kan även lägga slingorna direkt i en speciell golvspånskiva som har utfrästa spår för slangarna, men då måste i regel bärigheten kompenseras med (eventuellt två lager) golvskivor. En annan bra variant är att gjuta in värmeslangarna i en självbärande kaka av betong som ligger flytande ovanpå spånskivan."

Jag skall bygga badrum på träbjälklager och funderar på just om det duger med ett lager spårad golvspånskiva och sedan flytspackel på det, eller om jag måste lägga ytterliggare 1 lager gips eller spånskiva ovanpå den spårade?
Ngn som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.