Någon som kan svara på följande?

Till våra vattenburna element i huset så har vi något som heter "givare". Det är en metalltråd som går ut till en mässingklump. Denna ska enligt utsago "reglera temperaturen".

Detta låter helt skumt. Hur f*n kan en metalltråd reglera temperaturen? Det finns ju ingen elektronik, och den lilla tråden lär ju inte kunna öppna/stänga flödet tillräckligt mycket. Och vad är "behaglig temperatur"? Det styr jag ju i fjärrvärme-anläggningen....

Förklara gärna fysiken för mig som gör att en liten metalltråd ger huset en behaglig temperatur. Låter väldigt skumt...

Exempel på en modern dylik tingest: https://www.vvsobadrum.se/varme/rad...-hydronics/ta-trv300-termostat-med-los-givare

:p
 

Bästa svaret

Det är ett metallrör och en metallbehållare som innehåller en vätska som expanderar/krymper beroende på temperatur (på samma sätt som vätskan i en "analog" termometer.)

Vid vilken temperatur den slår på/av värmen styrs sedan av hur du ställer ratten i andra änden.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tack.

Men det är ju bara en metalltråd som går mellan givaren och radiatorn? Denna metalltråd ser ju att vara lika tunn och funktionell som vilken ståltråd som helst. Eller är det egentligen ett rör som innehåller den här vätskan?
 
Japp, ett tunt rör. Så bocka det inte!!
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack.

Men det är ju bara en metalltråd som går mellan givaren och radiatorn? Denna metalltråd ser ju att vara lika tunn och funktionell som vilken ståltråd som helst. Eller är det egentligen ett rör som innehåller den här vätskan?
Precis så är det. Dessa använder man om man behöver flytta mätpunkten av någon anledning och en vanlig termostat inte funkar. T ex om det hänger tjocka gardiner framför eller om någon har klätt in radiatorn med "element-skydd" eller liknande.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Det är nog den vanligaste konstruktionen för en termostat. Numera är det elektroniska termostater i kylskåp. Men för 10 - 15 år sedan var tekniken vanlig även i kylskåp.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Eller i en bastu med el- aggregat, där mätpunkten normalt är skild från aggregatet.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
TACK för detta klarläggande! Fantastiskt skönt att äntligen få klarhet i hur det funkar! :)
Aldrig kunde jag tro att tråden var ihålig, men nu när man förstår blir det ju rätt logiskt. Tur att jag inte knipsade av skiten och slängde den då, som jag tänkte ett tag...

Följdfråga: Finns det bättre lösningar, eller anses detta vara standard på marknaden? Det är ju inte helt kosmetiskt snyggt med denna apparatur på väggen (även om den i vårt fall är inkapslad i en liten plastlåda).
 
Det är en rätt robust lösning som fungerar länge utan krångel. Visst finns det elektroniska termostater som du nog kan montera istället på radiatorventilen, men då får du batteribyten och liknande på halsen istället.

Så om du kan leva med metallbulben så tror jag det är den bästa lösningen för krångelfri temperaturreglering. :)
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.