Hej Alla!

Ber om ursäkt i förväg för språket men har bott har i bara 3 år och har inte behövt skriva så mycket på svenska, men men! Jag har påbörjat ett projekt hemma i köket och tänkt dela med mig min erfarenhet. Är inte klar än med gjutningen men ska uppdatera löpande.

Först mallen, och eftersom mönstret är lite speciell så tänkt jag att det är bäst att lägga en masonitskiva på plats och sen skruva fast listor för att markera kanterna. Om jag inte hade masonitskivan skulle listorna lätt röra på sig under flyttet till garaget, men istället satt dem fast och mönstret höll.

Köksbänksmall med masonitskiva och fastskruvade lister för gjutningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ner i garaget och mallen (som var vänt upp och ner så klart) på plats. Jag har valt en melamin skiva på 18mm och djupet ska var hela 60mm! Maffig :devilish:

Formmall för gjutning med masonitskivor och fastskruvade lister i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har två underlag, först plyffa 12mm och sen melamin skiva 18mm. Mallen sitter fast och väldigt stabilt:

Mallen för gjutning med masonitskiva och lister monterade ovanpå plywoodsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ha en avrundat kant, därför lägger jag lite sanitetssilikon på alla kanter. Ikväll har jag lagt silikon på dem stående kanter. Jag ska låta det torka, sen dra bort överskottet och sen lägga silikon på alla liggande kanter. Hittat en kaffesked med en radie på handtaget som passar perfekt.

Mall i masonit för köksprojekt visar fastskruvade lister och avrundade hörn förberedda för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av kaffesked med rundat handtag på en laptop, använd för att applicera silikon på kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni tycket det är intressant att kolla. Har test-gjutit två gånger med Weber's EXM 702 och resultatet blev otroligt bra, men det var bara ett litet mall typ 500 x 500 x 25 mm.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 8 till
  • Laddar…
Kul projekt. Har själv gjutit betongskiva till ett kök, det är jobbigt och smutsigt men man blir väldigt nöjd när den väl ligger på plats!

Hur mycket betong kommer att gå åt?
 
Spännande! Hur mycket kommer den väga?
 
maah maah skrev:
Kul projekt. Har själv gjutit betongskiva till ett kök, det är jobbigt och smutsigt men man blir väldigt nöjd när den väl ligger på plats!

Hur mycket betong kommer att gå åt?
Jag tror 5 paket kommer att gå åt, 100 kilo rent bruk. Istället för armering bli det ett 3-4 kilo glasfiber och sen, för att hålla vikten ner, kommer jag att lagga en 30mm skiva cellplast i formen. Så är idén i.a.f.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Spännande! Hur mycket kommer den väga?
runt 130 kg, allt som allt, om jag har räknat rätt :thinking:
 
ja då var det klart, äntligen! Corona, bebis, sjukdom, men äntligen är den på plats:

Nyslipad köksö med synlig ballast och rustik känsla, placerad i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipad yta med synlig ballast för ett rustikt utseende på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag bestämde mig att slipa yta för att få framme ballasten (is that the correct word?) och är riktigt nöjd med slutresultatet.

Nyslipad betongyta med synliga ballastpartiklar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svåraste var sidorna:

En hörndel av ett nyligen slipat betonggolv med exponerad ballast och rustika sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och slutresultatet blev:

Slipad betongbänkskiva med synlig ballast på köksö, vitvaror och skåpsluckor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...jag visste inte om jag skulle kanske spackla sidorna för att får dem lite mer perfekta, men till slut blev jag lite förtjust i slutresultatet, lite mer "rustik".

Skulle jag göra om det? Självklart!
 
  • Gilla
BosseHansson och 27 till
  • Laddar…
L lukemc skrev:
ja då var det klart, äntligen! Corona, bebis, sjukdom, men äntligen är den på plats:

[bild]

[bild]

jag bestämde mig att slipa yta för att få framme ballasten (is that the correct word?) och är riktigt nöjd med slutresultatet.

[bild]

Svåraste var sidorna:

[bild]

och slutresultatet blev:

[bild]

...jag visste inte om jag skulle kanske spackla sidorna för att får dem lite mer perfekta, men till slut blev jag lite förtjust i slutresultatet, lite mer "rustik".

Skulle jag göra om det? Självklart!
Jättesnyggt!
Hur gjorde du med glasfiber och cellplast?
 
Tejpa panelen å lägg en färganpassad silicon. Kommer aldrig synas.
 
Jiji Jiji skrev:
Jättesnyggt!
Hur gjorde du med glasfiber och cellplast?
Med glasfiber så blandade jag 100gm med 20kg betong - så lite behövs. Jag köpte en glasfiber ifrån Polen och den fungerade hur bra som helst.

Så först blandade jag rent betong och hällde i 15mm, sen hällde jag i 15mm glasfiber- blandningen, sen 30mm tjock (om jag minns rätt) cellplast. Jag höll cellplasten ungefär 100mm ifrån kanterna. Inga sprickor, vägde mindre än armering och jag tror lite mindre bökigt än armering.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
DennisPa DennisPa skrev:
Tejpa panelen å lägg en färganpassad silicon. Kommer aldrig synas.
Frågan är vart jag hittar ett sånt silikon?
 
Okej nästa steget är impregnering och jag valde ICT's PS-LS1

Flaska med ICT Reactive Sealer PS-LS1 för impregnering av betongbänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har precis applicerat första lagret

Nyimpregnerad yta med första lagret av ICT's PS-LS1, något flammigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde ICT för att den ger, enligt det som jag har läst, bästa skyddet mot missfärgningar och allmänt slitage, men det visar sig.

Lite flammigt efter första lagret, typ det sitter en beläggning kvar, men jag har 4 lager till att applicera.
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Fantastiskt snyggt!
 
  • Gilla
lukemc
  • Laddar…
ok here we go, la 2 st. grundlager och 3 st. vanliga, med följande resultat

Nybehandlad köksbänkskiva i betong med slät yta och rulle tejp på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nylagt och polerat betonggolv med granitutseende och tydlig glans från belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är väldig nöjd med resultatet. Ja det var mycket jobb och jag var vaken tills kl:01:00 i natt men nu är skivan skyddat odentligt känns det som. Det visar sig med tid just hur bra produkten är!

well, what's the next project? Jag hade tänkt mig ett sängbord i betong!
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
L lukemc skrev:
Okej nästa steget är impregnering och jag valde ICT's PS-LS1

[bild]

Har precis applicerat första lagret

[bild]

Jag valde ICT för att den ger, enligt det som jag har läst, bästa skyddet mot missfärgningar och allmänt slitage, men det visar sig.

Lite flammigt efter första lagret, typ det sitter en beläggning kvar, men jag har 4 lager till att applicera.
L lukemc skrev:
Okej nästa steget är impregnering och jag valde ICT's PS-LS1

[bild]

Har precis applicerat första lagret

[bild]

Jag valde ICT för att den ger, enligt det som jag har läst, bästa skyddet mot missfärgningar och allmänt slitage, men det visar sig.

Lite flammigt efter första lagret, typ det sitter en beläggning kvar, men jag har 4 lager till att applicera.
Var kan man köpa den? :cool:
 
M Mattias1457 skrev:
Var kan man köpa den? :cool:
jag undrar också vart den går att köpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.