Hej!

Jag står i begrepp till att ordna till uthyrningsdelen i min lgh och bland annat utöka dess storlek genom att riva ett väggparti, för att sätta upp vägg på en annan plats och därmed ge den mer yta (detta kommer göra uthyrningsdelen rektangulär).

Föreningen har sagt att de inte tror att väggen är bärande, men att de helst vill se ett konstruktörsutlåtande i min ansökan till styrelsen. Innan jag inhämtar ett sådant vill jag dock fråga om den är bärande. Det är inte värt att betala en firma för att ge mig det beskedet, då lägger jag ned projetet istället. Huset är byggt år 1946 och jag tror i övrigt att alla uppgifter som behövs framgår nedan. Säg till annars tack!

Om det är så att den inte är bärande, vilket är då det billigaste alternativet för att få det på papper?

Detta är planritningen på lägenheten. Det röda strecket visar väggen jag tänkt riva. Hur går man generellt tillväga för att avgöra vad som är skiljevägg och bärande vägg? Endast genom tjockleken på väggarna på ritningen?

Tack!

planritning.jpg

Detta är fasadritningen:
fasad.jpg

Byggteknisk beskrivning:

v-ggar.jpg
 
Om ritningen stämmer så är det där ju inte en tegelvägg, och är därmed inte någon av de tre typerna av vägg som beskrivs. Du kan ju mäta (eller kanske snarare räkna ut) tjockleken på väggen och se om det stämmer att den är ca 10-12 cm djup, och därmed inte gjord av tegel.
 
1 16386 skrev:
Om ritningen stämmer så är det där ju inte en tegelvägg, och är därmed inte någon av de tre typerna av vägg som beskrivs. Du kan ju mäta (eller kanske snarare räkna ut) tjockleken på väggen och se om det stämmer att den är ca 10-12 cm djup, och därmed inte gjord av tegel.
Vad jag kan utläsa av den byggteknisk beskrivningen ovan står det ju att bärande väggar och skiljeväggar är av samma material och tjocklek? Det är detta som gör mig funderas och osäker nämligen. Tack
 
Ja, det stämmer. Alla tre typer är av en stens tegel. Icke-lägenhetsavskiljande väggar är inte beskrivna alls i texten.
 
Ahh! "Lägenhetsskiljande innerväggar" åsyftar naturligtvis väggar som skiljer olika lägenheter åt. Tack!

Om någon vet var jag kan få ett billigt utlåtande, vore jag tacksam!
 
Om man kombinerar det förhållandet att det är en originalritning med kunskap om hur stomsystemen var utformade vid den aktuella tidpunkten så kan man sluta sig till att väggen du vill ta ner inte är bärande. Bärande väggar är gjorda i minst helstens tegel och bjälklagen i armerad betong. Den aktuella väggen är antingen en halvstens tegelvägg eller en plankvägg. Du kan verifiera detta genom att mäta upp väggens tjocklek och göra diskreta borrhål. Luftkanalerna i garderoben kan du inte ta bort eftersom de berör andra underliggande lägenheter.
 
J justusandersson skrev:
Om man kombinerar det förhållandet att det är en originalritning med kunskap om hur stomsystemen var utformade vid den aktuella tidpunkten så kan man sluta sig till att väggen du vill ta ner inte är bärande. Bärande väggar är gjorda i minst helstens tegel och bjälklagen i armerad betong. Den aktuella väggen är antingen en halvstens tegelvägg eller en plankvägg. Du kan verifiera detta genom att mäta upp väggens tjocklek och göra diskreta borrhål. Luftkanalerna i garderoben kan du inte ta bort eftersom de berör andra underliggande lägenheter.
Luftkanalerna har jag ingen plan på att röra.

Väggen jag vill riva är ca 10 cm tjock och utförd i tegel. Är det tillräckligt för att dra slutsatsen att den inte är bärande? Om jag är säker på min sak och kan underbygga mitt resonemang, tror jag att styrelsen godtar det.
 
Bergkvist89 Bergkvist89 skrev:
Luftkanalerna har jag ingen plan på att röra.

Väggen jag vill riva är ca 10 cm tjock och utförd i tegel. Är det tillräckligt för att dra slutsatsen att den inte är bärande? Om jag är säker på min sak och kan underbygga mitt resonemang, tror jag att styrelsen godtar det.
Min erfarenhet är att BRF vill ha underlag från en tredje part i form av en byggkonstruktör.

Detta pga det personliga ansvar man har som styrelsemedlem, man vill inte bedöma rimligheten i ett resonemang.

Du har inga planer på att klämma in ett kök där va?
 
P PurreP skrev:
Min erfarenhet är att BRF vill ha underlag från en tredje part i form av en byggkonstruktör.

Detta pga det personliga ansvar man har som styrelsemedlem, man vill inte bedöma rimligheten i ett resonemang.

Du har inga planer på att klämma in ett kök där va?
Jo, jag förstår det där med behovet av byggkonstruktör egentligen. Me, då vet jag iaf att jag inte betalar i onödan för en konstruktionsutredning som inte kommer leda till ett positivt utfall.

Jo, precis just så...
3D-planritning av en lägenhet som visar sovrum, vardagsrum, kök, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Hur kommer du att lösa avlopp och ventilation?
 
Vatten och avlopp dras genom hallgolvet (som bilas upp) in i badrummet. Har haft ett företag här som tittat och håller på att lämna en offert. De såg inga problem.

För köksfläkten tänkte jag ha en kolfilterfläkt (vilket redan sitter i huvudköket och alla lägenheter från denna tiden). Vid tanke på kökets storlek (1 m brett), så kommer det ju att vara en plats för enklare tillredning och inte matlagning för bataljoner. I uthyrningsdelen kommer jag köpa in en loftsäng som fästs i vägg och tak, vilket spar golvyta.

Tanken är att detta ska bli en slags minilägenhet för kortare hyrperioder/studentboende. Jag bor för i övrigt i en av de städer i Sverige med högst bostadsbrist.
 
BirgitS
Även med kolfilterfläkt så kan det tänkas att OVK ställer ett krav på att det ska finnas en imkanal där.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Även med kolfilterfläkt så kan det tänkas att OVK ställer ett krav på att det ska finnas en imkanal där.
Okej, tack! Ska fråga dem, då det ändå så lägligt går en luftkanal precis bakom den tilltänkta platsen för köket.
 
BirgitS
Men en imkanal ställer ju särskilda krav när det gäller brandsäkerhet så det är inte säkert att de går att använda.
 
Bara varnar för att BRF kan ha en del att säga om att inreda ett andra kök....

Dels rent tekniskt, framförallt runt ventilation.

Sen kan det blir problem gällande andelstal i föreningen beroende på hur stadgarna ser ut, ibland så baseras andelstalet på antal badrum och kök...

Se helt enkelt till att du har med dig BRFn i dina planer, försök inte dölja saker utan gör dem på korrekt sätt, annars kommer det baktända och du blir skyldig att återställa en massa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.