Tänkte byta ut ena lampbrytaren i ett rum. Första bilden är hur det är kopplat, 2 sladdar går in i "P" och 2 sladdar går ut där det är två pilar, alltså till vardera lampa i rummet.
Andra bilden är nya lampbrytaren, förstår ej helt hur jag ska koppla för att det ska funka. Sladdarna är ju inte färgkodade, och varför går det in 2 st sladdar vid P på gamla, borde det inte bara vara en fas?
Har testat o koppla lite och antingen fungerar bara ena knappen för ena lampan eller så lyser ena lampan konstant o andra fungerar med knappen.. Mvh
 
  • En öppen vägglampbrytare med fyra otydligt färgkodade sladdar kopplade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterad lampbrytare med märkningar för anslutning på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De vitmarkerade sektionerna på den gamla brytare indikerar att där är en elektrisk förbindelse mellan de två hålen. Att två ledare går in i P betyder att det är en vidarekoppling till ex. ett eluttag i närheten.
Dessa två ledare ska då sitta under samma klämma/kontakt i den nya brytaren.

Det ser ut som du har köpt en lågprisbrytare på Biltema, som då har en skum märkning.
 
Den du har köpt är en dubbeltrapp och du skulle haft en kron.
Den du har köpt går att använda men jag har svårt att se märkningen så jag vill inte gissa. Med den nya måste du sätta en bygelmellan L1 och ?? där ska även den vita och svarta ligga. Mitt emot L1 ska den ensamma svarta ligga och den andra svarta troligen mitt emot ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.