Hej har en innertrappa i huset som inte ser ut att måttad korrekt efter att ha rivit bort tapet och gammal panel ser jag attest glipar mellan 50-100 Mm mellan trappa och vägg. På 2 av 3 sidor. Ser ut som att man har försökt kompensera detta genom att spika fast trappan med trädistanser/klossar.

Trappan knarrar och har sig en del också. Går detta att åtgärda, eller är det rent av så att trappan är dåligt måttad från början?

Vad säger du @Immobil ? vet att du brukar vara kunnig inom trappmakeri

Ovanifrån
Innertrappa med glipa mellan vägg och trappsteg visar trädistans och spikar på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undertill, ser en av distanserna på denna bild, såhär glipar det runt 2 av 3 sidor
Glapp mellan trappa och vägg med synlig trädistans/kloss för att kompensera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Glipa mellan innertrappans kant och vägg med synliga trädistanser/klossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipor mellan en trätrappa och vitmålad vägg, med synlig trädistans/kloss vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mats-S
S Snabelhund skrev:
Hej har en innertrappa i huset som inte ser ut att måttad korrekt efter att ha rivit bort tapet och gammal panel ser jag attest glipar mellan 50-100 Mm mellan trappa och vägg. På 2 av 3 sidor. Ser ut som att man har försökt kompensera detta genom att spika fast trappan med trädistanser/klossar.
Trappan knarrar och har sig en del också. Går detta att åtgärda, eller är det rent av så att trappan är dåligt måttad från början?
Nu är ju jag inte Immobil, men jag försöker mig på ett svar ändå (har 16års erfarenhet som snickare/timmerman) :)

Du menar väl 5-10mm fel (inte 50-100), ser ut så på bilderna i alla fall?

Jag tror att man måttat trappen lite mindre medvetet, för att vara 100% säker på att den ska få rum.
För att få det lite snyggare kan du ju sätta en list på ovansidan. På undersidan kan du fästa (skruv + konstruktionslim) något mera stabilt (typ 35X70mm) dikt an undersida trapplöp, detta för att få ett extra stöd som kanske kan motverka en del knarr i trappan. Men ska du få den totalt knarrfri krävs det nog en hel del arbete för att motverka eventuella rörelser i trappstegen, jag har ingen generell koll på hur man brukar göra med det.
 
  • Gilla
Snabelhund
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nu är ju jag inte Immobil, men jag försöker mig på ett svar ändå (har 16års erfarenhet som snickare/timmerman) :)

Du menar väl 5-10mm fel (inte 50-100), ser ut så på bilderna i alla fall?

Jag tror att man måttat trappen lite mindre medvetet, för att vara 100% säker på att den ska få rum.
För att få det lite snyggare kan du ju sätta en list på ovansidan. På undersidan kan du fästa (skruv + konstruktionslim) något mera stabilt (typ 35X70mm) dikt an undersida trapplöp, detta för att få ett extra stöd som kanske kan motverka en del knarr i trappan. Men ska du få den totalt knarrfri krävs det nog en hel del arbete för att motverka eventuella rörelser i trappstegen, jag har ingen generell koll på hur man brukar göra med det.
Tack!! Det stämmer, såklart är det 5-10 Mm och inget annat :)
 
Mm betyder megameter och är ett avsevärt avstånd.

(Kunde inte låta bli att vara enhetspolis)

Protte
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.