jbr jbr skrev:
Personligen tycker jag att det bästa är att fläska på så mycket man tycker är rimligt med hänsyn taget till pris, installation osv. men sedan se till att man har en god dimningsfunktion.
priset på led-stripen skiljer ej så mycket jämfört med de lite svagare. De som kostar mest är Alu-profilerna och de är ju samma oavsett hur starka eller svaga led jag har.

Denna dimmer blir det till detta
 
  • En LED-dimmer visas bredvid sin tekniska specifikationslista på en skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nä, brukar vara så. Priset på driver kan iofs skilja något.
Det gäller bara att säkerställa att man får en god dimningsfunktion.
 
Ska man ändå ha en lösning med dimmer är det rätt bra att ta i lite. I princip kan man väl säga att det är underdimensionerat om man någonsin tycker att max pådrag behövs. ;) Så jag håller nog inte riktigt med alla som verkar mena att det blir för ljust. Ganska bra att få rejält "städljus" och vid normal "gymanvändning" är det bara att ställa in lagom. Allt detta sagt under förutsättning att dimmern fungerar som den ska, det vill säga i princip helt steglöst mellan noll och max.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
Jag kollade vad köpte till bänkbelysningen i garaget. Det var xcen ledstrip 15W/m. Visst lyser den bra men hade jag två längder av det i garaget vettefasen och jag skulle tycka det lyser för mycket. Gissar att det inte lyser i närheten av de ledarmaturer jag köpte på jula för taket.

...så det kanske inte är så tokigt ändå.
 
Sen brukar väl en del lumen-siffror vara lite friserade också, så i praktiken blir det kanske bra.
 
En helt annan fundering. Detta låter ju väldigt mycket som fast installerad allmänbelysning (8 meter aluprofil). Ska du verkligen ansluta detta med stickpropp? Känns lite "rappligt" även om det naturligtvis fungerar. Tänker typ att någon "snubblar" på sladden och det blir kolsvart.

Även "drivaren" i ditt första inlägg känns väldigt mycket som något som är tänkt för fast installation och inte för att "hänga och dingla" i en stickpropp.

Edit: Tvåa på den bollen...
Edit 2: Vart tog ettan på bollen vägen? :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
135 Lm/W
Ganska bra ljusutbyte.

blir det för mycket är det ju bara att dimma ner, blir det för lite måste man installera om... dessutom behöver man mer ljus ju äldre man blir (för att se lika bra som när man var yngre).
 
Varför inte skippa alla drivers och anslut Ledstrip direkt i eluttaget 230V
Så har jag det i walk-in-closet, dagsljus 6000 kelvin 20W/m det är riktigt ljust där inne.
 
L Leif i Skåne skrev:
Varför inte skippa alla drivers och anslut Ledstrip direkt i eluttaget 230V
Så har jag det i walk-in-closet, dagsljus 6000 kelvin 20W/m det är riktigt ljust där inne.
Man får väl hoppas att du trots allt har en driver i systemet integrerad någonstans. Annars blir det nog väldigt ljust en väldigt kort stund... :cool:
 
  • Haha
Intresserad22
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En helt annan fundering. Detta låter ju väldigt mycket som fast installerad allmänbelysning (8 meter aluprofil). Ska du verkligen ansluta detta med stickpropp? Känns lite "rappligt" även om det naturligtvis fungerar. Tänker typ att någon "snubblar" på sladden och det blir kolsvart.

Även "drivaren" i ditt första inlägg känns väldigt mycket som något som är tänkt för fast installation och inte för att "hänga och dingla" i en stickpropp.

Edit: Tvåa på den bollen...
Edit 2: Vart tog ettan på bollen vägen? :thinking:
Fäster drivern på väggen, bredvid stickkontakten. Sen får väl hantelställningen skymma så det ej syns:)
 
Vill bara återkoppla hur det gick med ljuset eftersom det blev en diskussion om att det kanske blev alldeles för starka lampor.

Nu är de installerade och kan konstatera att det verkligen inte blev för stark ljus. Hade jag behövt starkare? Nej de hade jag inte. Kommer jag använda de starkaste, absolut det kommer hända.

ruskigt bra dimmer, kan få precis det ljuset jag vill.

rummet är långt ifrån klart, men en liten före och efter bild såhär långt på ena hörnan av rummet.

tack för allt engagemang i denna tråd för er hjälp.
 
  • Hörn i rum under renovering med nyligen installerad taklampa och dimrat ljus på väggar och parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimbara LED-lampor installerade i taket i ett pågående renoveringsprojekt av ett rum med utlagda byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Med mörkgrå väggar så är det bara direktljus man får, ingen reflexion från väggarna.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.