Hej,

Vi har stora problem med vårt hus som byggdes med OM:bygg som entreprenör. jag söker efter någon/några som har byggt med de. Det är ett byggföretag med VD som hotar kunder med att de kommer sprida dåliga rykten om kunden om de klagar vidare så jag förstår om man inte vill skriva öppet i forum, men skicka gärna ett meddelande direkt till oss här Byggahus. Tacksam om någon hör av sig.
Skriver inte vilket husmärke det rör sig om eftersom de bygger åt ett par husleverantörer och husleverantör i sig har vi inte haft problem med, däremot med lokal kontor som verkar ha nån sorts "ge-och-ta" förhållande med OM-bygg
 
  • Gilla
Ostronmannen
  • Laddar…
Beskriv gärna med lite mer detaljer om vad som är problem med bygget.
 
Det handlar om flera missar under bygget - deras motto verkar vara ” det är lättare att be om ursäkt än lov”, egna lösningar istället för vad bygghandling säger, aggressiv attityd när man ifrågasatte de. Golven lutar, taket otät, läkt lossnar pluss massa andra fel.
Enligt byggfirman brukar deras kunder bli mycket nöjda med deras jobb, det är vi som är jobbiga därav min fråga här på forum
 
  • Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
O
DixiePixie DixiePixie skrev:
Hej,

Vi har stora problem med vårt hus som byggdes med OM:bygg som entreprenör. jag söker efter någon/några som har byggt med de. Det är ett byggföretag med XX som hotar kunder med att de kommer sprida dåliga rykten om kunden om de klagar vidare så jag förstår om man inte vill skriva öppet i forum, men skicka gärna ett meddelande direkt till oss här Byggahus. Tacksam om någon hör av sig.
Skriver inte vilket husmärke det rör sig om eftersom de bygger åt ett par husleverantörer och husleverantör i sig har vi inte haft problem med, däremot med lokal kontor som verkar ha nån sorts "ge-och-ta" förhållande med OM-bygg
DixiePixie DixiePixie skrev:
Hej,

Vi har stora problem med vårt hus som byggdes med OM:bygg som entreprenör. jag söker efter någon/några som har byggt med de. Det är ett byggföretag med XX som hotar kunder med att de kommer sprida dåliga rykten om kunden om de klagar vidare så jag förstår om man inte vill skriva öppet i forum, men skicka gärna ett meddelande direkt till oss här Byggahus. Tacksam om någon hör av sig.
Skriver inte vilket husmärke det rör sig om eftersom de bygger åt ett par husleverantörer och husleverantör i sig har vi inte haft problem med, däremot med lokal kontor som verkar ha nån sorts "ge-och-ta" förhållande med OM-bygg
Hejsan, värre lurendrejare än XX och hans slarviga sk snickare får man tyvärr leta efter... Ångrar bittert att man blev lurad av hussäljaren på Husknuten att bygga huset med dem. Vi har (precis som jag misstänkter MÅNGA fler) haft stora problem med OM-bygg. Många problem med huset... Vi hade stora problem med dem under hela byggtiden. Mycket otrevliga och oseriösa. Gör allt de kan för att luras i alla lägen. Tar inget ansvar för några fel. Onåbara när problem uppstår. Kräver betalt och hotar med inkasso även om arbetet ej är vare sig komplett eller fackmannamässigt utfört. Närvarande inte under garantibesiktning trots kallelse i god tid. 1 1/2 år efter garantibesiktning har de inte åtgärdat 1 enda av de 35 (!) fel som den SBR godkända besiktningsmannen anser att entreprenören är ansvarig för. Vill man ha med riktiga otrevliga typer att göra och vill att arbetet ej ska vara fackmannamässigt utfört och man inte vill kunna räkna med att felaktigheter åtgärdas. Ja då rekommenderar jag verkligen OM-bygg... Men vill man däremot ha med en seriös byggfirma att göra gör man bäst i att vända sig till annat företag. Vi har haft mycket annat att tänka på och var även väldigt trötta lång tid efter husbygget med Om-bygg. Det tog verkligen på reservkrafterna och först nu börjar vi orka fundera över hur vi ska gå vidare mot Om-bygg för att de ska göra rätt för sig.
 
Redigerat av moderator:
Vilken säljare hade ni ?



O Ostronmannen skrev:
Hejsan, värre lurendrejare än VD Offesson och hans slarviga sk snickare får man tyvärr leta efter... Ångrar bittert att man blev lurad av hussäljaren på Husknuten att bygga huset med dem. Vi har (precis som jag misstänkter MÅNGA fler) haft stora problem med OM-bygg. Många problem med huset... Vi hade stora problem med dem under hela byggtiden. Mycket otrevliga och oseriösa. Gör allt de kan för att luras i alla lägen. Tar inget ansvar för några fel. Onåbara när problem uppstår. Kräver betalt och hotar med inkasso även om arbetet ej är vare sig komplett eller fackmannamässigt utfört. Närvarande inte under garantibesiktning trots kallelse i god tid. 1 1/2 år efter garantibesiktning har de inte åtgärdat 1 enda av de 35 (!) fel som den SBR godkända besiktningsmannen anser att entreprenören är ansvarig för. Vill man ha med riktiga otrevliga typer att göra och vill att arbetet ej ska vara fackmannamässigt utfört och man inte vill kunna räkna med att felaktigheter åtgärdas. Ja då rekommenderar jag verkligen OM-bygg... Men vill man däremot ha med en seriös byggfirma att göra gör man bäst i att vända sig till annat företag. Vi har haft mycket annat att tänka på och var även väldigt trötta lång tid efter husbygget med Om-bygg. Det tog verkligen på reservkrafterna och först nu börjar vi orka fundera över hur vi ska gå vidare mot Om-bygg för att de ska göra rätt för sig.
 
Vår säljare var från Anebyhus kontoret i Kungälv: Xxxxx. De verkar göra mycket affärer ihop med OM Bygg. Sålde in om bygg som bra och vana att bygga deras hus. De hade ingen alternativ säljare. Vi håller fortfarande med att få de åtgärda fel
 
Redigerat av moderator:
O
I och med att Fredrik Offessons storebror, Stefan Offesson, tidigare var Säljchef för Västra regionen för Anebyhusgruppen på Husknuten så var det lätt för honom att rekommendera utan tanke på jäv sin lillebrors byggfirma Om-bygg. I samband med produktionskostnadskalkylen som Stefan Offesson och Bill Gustafsson gjorde presenterade de ett ABS-09 med Om-bygg som såg helt OK ut och utan massor av egenpåhittade luriga formuleringar och diverse otaliga skäl till ÄTA av Fredrik Offesson. När sedan köpeavtalet var signerat och vi träffade Om-bygg Fredrik Offesson för att gå igenom och signera ABS-09 Entreprenadkontraktet så var det utbytt till ett helt nytt (!) kontrakt där Fredrik Offesson skrivit in en mängd av oacceptabla formuleringar och luriga kryphål. Mycket av felaktigheterna lyckades vi med hjälp av en bekant förhandla bort innan vi skrev under. Men vad hjälper det när Om-bygg går under jorden när de ska åtgärda fel som uppstått under byggnationen av huset. Om-bygg har fortfarande inte åtgärdat ett enda av alla felen som besiktningsmannen konstaterat under garantibesiktningen...
 
  • Gilla
Pangpåröbetan
  • Laddar…
Har ni haft kontakt med Anebyhus? Nu har de en annan säljchef i västra Sverige, bra om de får veta hur illa det är när Om bygg bygger deras hus. Det känns som det är svågerpolitik mellan säljarna i kungälv och om, mem Anebyhus i Åseda behöver veta också
 
  • Gilla
Pangpåröbetan
  • Laddar…
O
Dessvärre skiter rent ut sagt Anebyhusgruppen högaktningsfullt i vad som händer med deras hus när de väl har sålt sin byggsats till kund. Så fort de fått betalt för byggsatsen så upphör deras intresse fullkomligt... Med andra ord hur huset byggs på plats av den byggentreprenör som deras lokala Anebyhusgruppssäljare lurat dig att anlita för att bygga huset är inget som Anebyhusgruppen bryr sig om alls. Fullkomligt oseriöst men dessvärre den bistra sanningen. Under tiden huset byggdes och även vid flertalet tillfällen efter att huset var "klart" har vi varit i kontakt med Anebyhusgruppens Conny Skoglund som var deras Reklamationshanterare på huvudkontoret i Åseda. Conny var mycket väl medveten om problemen med OM-bygg och berättade om stora problem med material svinn osv. Dock var svaret: -"Nu är ju inte vi samarbetspartner och vi har inget avtal med dem. Därför som i detta fall jag måste hänvisa till entreprenören eftersom vi inte har något avtal skrivet". I och med att Anebyhusgruppen (I alla fall när vi byggde. Vet inte hur det är i Ert fall eller hur det är nu för tiden) inte erbjöd Totalentreprenad utan man enbart köpte husbyggsatsen av dem och man fick teckna ett separat avtal med Om-bygg så bryr sig Anebyhusgruppen inte det minsta. Anebyhusgruppen (säljaren Bill Gustafsson) fick inbjudan att delta under garantibesiktningen men valde att inte närvara (precis som Om-bygg). Det säger väl tyvärr det mesta av deras engagemang och hur mycket de bryr sig om ett gott rykte?...
 
  • Gilla
Pangpåröbetan
  • Laddar…
Hej på er alla lurade.
Instämmer med allt ni skriver. Jag har upplevt värre!!!!!!!
Trots bildbevis på felaktigheter, hör OM Bygg inte av sig. På samma sätt var det med Anebyhus. Parollen var, när allt var betalt, slutade de svara i telefon. Har i mitt arbetsliv inte sett maken på amatör mässigt lurendrejeri. De tycks kunna fortsätta på samma manér, med varje kund. Det måste finnas hundratals som blivit lurade/blåsta av dessa herrar och företag.
Har träffat VD för husföretaget och anser att om VD beter sig på ett sätt, följer hela företaget samma linje, varav det resultat ni beskriver ovan och som nu blivit drabbade av detta ”gäng”.

O Ostronmannen skrev:
Hejsan, värre lurendrejare än Xxxx och hans slarviga sk snickare får man tyvärr leta efter... Ångrar bittert att man blev lurad av hussäljaren på Husknuten att bygga huset med dem. Vi har (precis som jag misstänkter MÅNGA fler) haft stora problem med OM-bygg. Många problem med huset... Vi hade stora problem med dem under hela byggtiden. Mycket otrevliga och oseriösa. Gör allt de kan för att luras i alla lägen. Tar inget ansvar för några fel. Onåbara när problem uppstår. Kräver betalt och hotar med inkasso även om arbetet ej är vare sig komplett eller fackmannamässigt utfört. Närvarande inte under garantibesiktning trots kallelse i god tid. 1 1/2 år efter garantibesiktning har de inte åtgärdat 1 enda av de 35 (!) fel som den SBR godkända besiktningsmannen anser att entreprenören är ansvarig för. Vill man ha med riktiga otrevliga typer att göra och vill att arbetet ej ska vara fackmannamässigt utfört och man inte vill kunna räkna med att felaktigheter åtgärdas. Ja då rekommenderar jag verkligen OM-bygg... Men vill man däremot ha med en seriös byggfirma att göra gör man bäst i att vända sig till annat företag. Vi har haft mycket annat att tänka på och var även väldigt trötta lång tid efter husbygget med Om-bygg. Det tog verkligen på reservkrafterna och först nu börjar vi orka fundera över hur vi ska gå vidare mot Om-bygg för att de ska göra rätt för sig.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ostronmannen
  • Laddar…
Hej,

Hörde av en kompis att OM Bygg fått en massa kritik och blivit kallade för än det ena än det andra vilket kändes konstigt och orättvist eftersom vi byggde med dem 2012-13 i Rönnäng på Tjörn. Vi köpte ett Kungshus från Åseda numera (Anebyhusgruppen) som såldes av Xxxxx sedan förädlades av OM Bygg, Xxxxx. Vi hade bestämt att det skulle vara vitmålad panel, foder etc. i hela huset och att vi anskaffade det själv men att den som byggde skulle ta emot/bära in och se till att det torkade i minst 3 veckor på plats i hus så att det fick rätt fuktkvot och målades på plats innan det spikades upp. Vi tänkte att det skulle stöta på patrull eftersom det var riktigt krångligt utrymmesmässigt att göra något sådant, men det utfördes helt perfekt utan knorr av en snickare och han som var ansvarig på plats Xxxx, Vi köpte rivningstegel i Karlskrona som jag bad dem att mura en snygg mur bakom kaminen med, som utfördes till ett perfekt resultat. Några småfel blev det som jag tyckte till om under byggtiden men som rättades till efterhand som de dök upp. Så vi är riktigt nöjda med säljare, byggare och dess personal. Stefan Åkesson
 
Redigerat av moderator:
Hej Stefan,
Glad för er skull att det blev lyckat bygge för er. Jag ställde fråga om Om bygg här i forum för jag genuint undrade hur ett företag som byggt många hus av samma typ som vårt( Anebyhus) kunde göra sådana fel som blivit med vårt hus. Då pratar jag inte om småsaker: det rör sig bland annat om felmonterade väggsektioner, lutande golv, några väggar buktar så mkt att gipsskivor spruckit på nåt ställe. Vi fick kämpa hårt i ett år för att de ska åtgärda felen. Inte har det varit särkilt trevligt heller under tiden att ha kontakt med OM bygg. Nu (de blev klara igår) har de åtgärdat en hel del. Allt eftersom de har monterat ner saker så såg vi hur illa utfört snickeri delen är - tex karmskruvar dragna så snett att de hänger i luften eller i spånskivan.

Vill även säga att Anebyhus i Åseda har under tiden varit till stor hjälp - tagit en del kostnader som egentligen ligger på OM bygg bara för att vi ska kunna få ordning på huset, varit lätta att få kontakt med, hjälpt till med intyg och utlåtanden om hållbarhet på de skadade konstruktionsdelarna osv. Vi hade kontakt direkt med fabriken och säljchefen Richard i Göteborg . Säljare som sålde huset och entreprenaden till oss har vi dock inte hört av sedan alla fel uppdagades.
 
När byggde ni? Det kan vara så att vi, kunder som byggt de senaste 5 åren fått erfara en ordentlig nedgång i vilja att göra ett bra jobb hos OM - bygg ?
 
Kul att det hoppar in helt nyregistrerade användare och säger att de tycker OM Bygg är kanon. Fint liksom! Känns inte lurigt alls.
 
  • Gilla
DixiePixie och 1 till
  • Laddar…
Ett försök till Branding?
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.