K
Någon som har tips på vettigt prissatta rullgardiner med 230V motor?
Sett att gröna hus har ett alternativ, men inte hittat så mycket mer, handla från utlandet är också OK om det är en seriös och pålitlig leverantör.

Är det någon som har erfarenhet av gardinen från gröna hus?

Det skall altså vara en standard 230V motor med 4 trådar, ingen fjärr, brytare eller transformator etc.
 
Det finns flera om man kan köpa på internet. Jag ska ha en 3m så den blir sjukt dyr att skicka dock. Så jag har bestämt mig för att köpa en i butik någonstans i stockholm istället.
persiennbutiken.se tex verkar vara vettig om man inte behöver så breda (fraktpriset).
 
Nu vet jag inte om det är det du söker, men m.nu har kit för att motorisera Ikeas och Jesus rullgardiner.

Edit: Jysk rullgardiner. Inte Jesus.
 
K
m.nu's gardiner är ju tyvärr för 12V, jag vill ha 230V rörmotorer, det blir enklare då samt att jag redan har 230V aktorer :)
Kollat på persiennbutiken också, kändes spontant dyra.. Den på GH går på 2300 fast då får man med en Zwave modul också, kanske kan få ner priset om man skippar den, ska själv köra KNX så den behövs ju inte.

Har ni fler tips på inköpsställen så skriv det i tråden, lär väl vara fler som funderar på gardiner? =)
 
Beror ju på vilken kvalitet på tyg, och hur mycket. Svårt att jämföra alla varianter kors och tvärs, man får liksom sikta in sig på det som är viktigt för applikationen. Beror ju även på vilken motor man vill ha.

Jag tror att många kör m.nu - svårt att slå en ikea/jysklösning, prismässigt. Det blir kanske billigare för dig att köra med mellanreläer och 12/24V än att köpa en 230 motor o gardin?
 
K
Ja, du har helt rätt i ditt resonemang! Var mest nyfiken på mina alternativ :)
Gällande kvalitet så har jag haft en IKEA i 8 år som fortfarande är som ny, synpunkter på tyg har jag inte heller, så länge den är mörkläggande.
Jag är dock lite emot att köra mellanreläer och extra trafo, dom aktorer jag har idag är kombiaktorer, så jag kan köra dom som brytaktorer till julstjärnor etc istället och köpa en 24VDC jalusiaktor löst.

Synd bara att alla vill slänga med en Zwave modul, hade ju kunnat bli ett par hundringar billigare annars =)
Får nog maila och fråga om man kan få välja bort modulen!

Edit: Såg nu att dom sålde både motorer och adaptrar löst, de vart ju rätt överkomligt faktiskt!
 
Redigerat:
K
Såhär 7 månader senare så har det hänt lite grejor.
Den långa tiden ursäktar jag med att jag helrenoverat 2 st. rum och spårat in nya rör och dosor i lättbetongen, bytt innertak och dragit 300 meter slang för dessa 2 rum. Detta om man bortser från att jag instllerat FTX ventilationen för hela huset och handgrävt en dränering. :p
Men nu är vi nära mål och igår vart rullgardinen installerad och driftsatt. Lite info om installationen;

- m.nu 24VDC motor med IKEA adatrar
- IKEA tupplur, mörkläggande gardin
- ABB JRA/S4.24.5.1 Jalusiaktor för 24V motorer (KNX aktor)
- Jung LS50 manöverpanel (KNX)

Ändlägena är programmerade i motorn, även om KNX aktorn är kapabel till att ställa ändlägen också.

Sitter totalt 4 st manöverpaneler i rummet där alla styr gardinen. Vid dörren, vid gardinen och en på vardera sida om sängen, hotellrumslösning med andra ord :D

Jag är värdelös på att på att filma, men om någon är nyfiken på åtminstone hastigheten på motorn så kan man se det här på mitt lilla - i övrigt värdelösa - klipp.

https://www.youtube.com/watch?v=tATmk1cXa70&feature=youtu.be

Långsiktiga planen är ju att ihop med väderstation och astronomiskt tidur ta ner gardinen automatiskt. t.ex om det är mellan maj-augusti och solen ligger mot fasaden, för att inte värma upp rummet när det redan är varmt som det är.
 
Redigerat:
  • Gilla
Robin Wahlman och 7 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Såhär 7 månader senare så har det hänt lite grejor.
Den långa tiden ursäktar jag med att jag helrenoverat 2 st. rum och spårat in nya rör och dosor i lättbetongen, bytt innertak och dragit 300 meter slang för dessa 2 rum. Detta om man bortser från att jag instllerat FTX ventilationen för hela huset och handgrävt en dränering. :p
Men nu är vi nära mål och igår vart rullgardinen installerad och driftsatt. Lite info om installationen;

- m.nu 24VDC motor med IKEA adatrar
- IKEA tupplur, mörkläggande gardin
- ABB JRA/S4.24.5.1 Jalusiaktor för 24V motorer (KNX aktor)
- Jung LS50 manöverpanel (KNX)

Ändlägena är programmerade i motorn, även om KNX aktorn är kapabel till att ställa ändlägen också.

Sitter totalt 4 st manöverpaneler i rummet där alla styr gardinen. Vid dörren, vid gardinen och en på vardera sida om sängen, hotellrumslösning med andra ord :D

Jag är värdelös på att på att filma, men om någon är nyfiken på åtminstone hastigheten på motorn så kan man se det här på mitt lilla - i övrigt värdelösa - klipp.

[media]
Långsiktiga planen är ju att ihop med väderstation och astronomiskt tidur ta ner gardinen automatiskt. t.ex om det är mellan maj-augusti och solen ligger mot fasaden, för att inte värma upp rummet när det redan är varmt som det är.
Såhär 4 år senare så är jag väldigt nyfiken på samma lösning. Fungerar det fortfarande bra?
Jag blir inte riktigt klok på hur jag kan styra aktorn i ETS5. Den har en bit för "Move blinds/shutter up-down" och en bit för "Stop Up-Down". Jag har ställt den som "Control without slat adjustment". På din film ser det ut som du använder samma knapp för att köra ner-stoppa-köra upp. Är det så att den bara växlar håll vid varje tryck?

Edit: Tror jag förstår styrningen nu. Men jag är fortfarande nyfiken på om du kör samma prylar fortfarande och om allt fungerar bra?
 
Redigerat:
  • Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
K
@niclas_e Yes, jag kör samma prylar än idag och det fungerar alldeles utmärkt. Rullgardin körs väl minst 2 ggr om dagen, ibland fler ibland färre.

Yes, jag kör 2 channel operation på tryckknappen för att skicka olika telegram beroende på kort tryck eller lång tryck. Har kanalen på aktorn ställd som "Control without slat adjustment" också.
 
  • Tabell med kommandoindelningar för smart hem-styrning av rullgardiner, inklusive rörelse och positionskontroller.
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Försöker få igång tråden igen.

Någon som vet någon bra sida där man kan hitta 230V gardinmotoror som fungerar till IKEA gardiner, OBS 230V styrning
Likt ovan ska det styras via 230V KNX aktorer?
 
Spontant skulle jag säga att du får väldigt svårt att få in en 230v motor i ett så pass litet rör som Ikea använder.
Företaget jag jobbar för har 230v motorer men då med 40 alt. 50mm rör beroende på bredd*höjd.
 
K
Om du redan har 230V aktorer och inte vill köpa 24V aktorer kan du sätta in mellanrelän och köra 24V motorer.
 
Har köpt mina rullgardiner från persiennbutiken. Valde torros motor, tyst variant 230V och är mycket nöjd. Torro har en hemsida med priser men vet inte om det går att beställa där direkt. Persiennbutiken säljer motor löst tror jag. Som tidigare nämnt så är motorn för lite större rör, tror mina rör är 40mm. Motor från m.nu och mellanrelä eller byte av aktor är kanske enklast om du tvunget vill köra med Ikeas rullgardiner.
 
Rademacher DuoFern
Välj inte Rademachers system då de har byggt in geo blockning i sitt Duofern system. Trots detta marknadsförs utrustningen i de större Svenska elektronik kedjorna. Håller du dejinom systemet fungerar deras prylar bra. De har hög kvalite, men är ganska dyra, och inte möjliga att styra ex med Amazon Alexa trots information att detta går utmärkt. HomePilot fungerar delvis.
Irriterad konsument
 
Tar upp tråden då jag är själv igång att försöka motorisera rullgardiner.

Tittar på 12v alt. 24v motorer. 25mm anpassade för 38mm rör. Kommer behöva ett 20-tal motorer.

Frågan som kommer direkt för att hålla nere kostnaden är om man kan köra multipla motorer på samma kanal? Naturligtvis måste transformatorn klara lasten, men jag tänker 1 eller 2 transformator för alla. Eller finns det risker med det?

Tänkt system

Mean Well HDR transformator
Bofu 12v alt. 24v rörmotor 25mm (två trådar).
MDT jalusieaktor för 24v

Tänker jag rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.