Vi köpte ett hus, mycket är original och vi kommer att ha hunnit renovera två sovrum och ett badrum innan vi säljer. Köket är nu orginal från 60-talet och rött skabbigt.

Vi vill sälja eftersom platsen vi valt inte känns helt rätt.

Är det värt jobbet och pengarna att renovera köket innan vi säljer tro?
 
Staffans2000
Detvet man aldrig. För det beror helt på vem som intresserar sig för huset. Dilemmat är att du, för att få så många som möjligt att uppskatta det nya köket, måste det vara ett som de flesta tycker är tillräckligt bra. Allts kökens Pripps blå. Ingen älkar det, men de flesta tycker att det är ok. Själv hade jag defenitivt hellre använt pengarna till att köpa ett kök JAG gillar, än att betala för ett som är acceptabelt.

Staffan
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att prata med några mäklare och höra vad de säger, det är ju trots allt de som känner till den lokala marknaden. Men oftast är det så i Stockholmsområdet att de som köper hus är ute efter ett visst läge, storlek osv. och kan tänka sig att renovera själva. Ibland kan det vara mer lönt att lägga pengarna på att få huset mer inbjudande genom att t.ex. bygga ett uterum eftersom många har svårare att föreställa sig hur det blir än hur det blir med ett nytt kök.
 
Kolla blocket, du kan hitta ett snorfint kök komplett med vitvaror för 10000. Gör du det själv är det en klockren investering.
 
  • Gilla
Loxxx
  • Laddar…
Kök från 60-talet brukar vara bra kvalitet, är färgen nött, måla om själva med bra färg och pensel - med ett bra underarbete. Slipa köksbänk (om trä) eller kantlist (om virrvarrmönster). Byt kanske blandare om det inte är engrepps. Se till att golv och väggar är fräsha. Om vitvaror är rejält gamla, och höjd på kyl/frys + spis stämmer med dagens standard, köp begagnade vitvaror som är 1-2 år gamla på blocket för ett par tusenlappar. Det borde gå att klara på ett par helger och en budget på <10.000 och lyfta det skabbiga till att kännas fräscht och kanske lite retro (går ju att spela på det med köksmöbler och liknande).

Köpa ett beg komplett kök kan funka, men är nog avsevärt mkt mer arbete och kräver att köket är lite större för att få tillräckligt med delar, då planlösning troligen inte liknar varandra... Jag tror inte det är värt det jobbet.

Många kan nog tycka ett original 60-talskök i bra skick är bättre än ett IKEA spånskivekök som inte ens är i deras smak.

Sen handlar det ju om HUR skabbigt det är... Om man skulle måla om och fräscha till, om många skulle kunna leva med det i 5 år tror jag det funkar så att det inte känns som man måste renovera innan inflytt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det beror på om köparen har samma smak som du. Själv uppskattar jag original så långt som möjligt. Vill man byta så gör man det. Sitter det ett nytt kök som man ändå inte vill ha så betalar man inte extra för det.
Men det finns folk med annan smak.

Vi kollade efter äldre hus på Gotland. Tyvärr har många renoverat sönder fina hus så de var ointressanta. Det skulle kosta för mycket i tid och pengar att hitta gamla detaljer för att få tillbaka miljön i ett kalkstenshus med moderna fönster och inredning.
(Vi hittade sedan ett nästan orört 20-talshus).
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Som sagt fråga en mäklare. Jag tvivlar på att det är lönt.
 
Karlia
Jag har tittat på många hus de senaste två åren med en kompis. Jag håller med om att det finns många sönderrenoverade hus. Ofta är det roligare med original.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.