Hej,

Har beställt ett led-system för att belysa ett av rummen.

är led-strip som kopplas till en dimmer som sedan går till drivern, och den ska i sin tur in i vägguttaget.

min fråga är då, är det en enkel procedur att koppla på en stickkontakt på denna?
 
  • LED-driver med kablar för anslutning, avsedd för belysning, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja, blå och brun kan du koppla hur du vill, se bara till att jorden Hamnar rätt.
 
Det ser ut att bli väldigt ljust i rummet. Typ som på teaterscen.
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det ser ut att bli väldigt ljust i rummet. Typ som på teaterscen.
haha jasså? Vad tänkte du?
 
200W LED-belysning ger ganska mycket ljus.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Ska du verkligen ha så många led's att du behöver en så kraftig driver?
 
Det var vad personalen på xcenbelysning rekommenderade.

Ska vara 2 rader av denna led.

totalt 8 meter blir det. Det är enda belysningen i rummet och är i ett gym på 14 kvm.
 
Denna led-strip
 
  • Skärmbild av teknisk information om en LED-strip, inklusive effekt, ljusflöde och färgtemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir runt 22 000 lumen vilket motsvarar ungefär 30 stycken 60-Watts glödlampor... Det blir perfekt. Man vill ju se varenda hudbristning när man tränar.
 
  • Gilla
  • Haha
udihow och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir runt 22 000 lumen vilket motsvarar ungefär 30 stycken 60-Watts glödlampor... Det blir perfekt. Man vill ju se varenda hudbristning när man tränar.
men varför i hela friden rekommenderar dom detta då?
Dom var fullt medvetna om att de är en yta på 14 kvm.

Tur att det går att dimmra. Men känns onödigt att betala för starka led om man inte ens har behovet av det.
 
Jag skickade frågan till dom direkt och fick till svar att man räknar bort ca 30 % av ljusflödet pga opalen på profilen.
 
A Astrom86 skrev:
Jag skickade frågan till dom direkt och fick till svar att man räknar bort ca 30 % av ljusflödet pga opalen på profilen.

Ah så bara runt 20 glödlampor då, är fortfarande flera gånger högre än rimligt....
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ah så bara runt 20 glödlampor då, är fortfarande flera gånger högre än rimligt....

Tur att jag kan dimmra ner.

dom jobbar ju med att belysa utrymmen så han bör ju veta vad han rekommenderar.
 
192w är väääldigt mycket led ljus.
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det bästa är att fläska på så mycket man tycker är rimligt med hänsyn taget till pris, installation osv. men sedan se till att man har en god dimningsfunktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.