Ja alltså, vårt sätt att skriva datum är hotat...

Blev lite lätt upprörd :rolleyes: nu på morgonen. Min kollega visade sitt nya körkort. På ett nytt, svenskt körkort skrivs datum numer dag-månad-år!!! Varför??? Vi har i alla tider använt av oss det mest logiska år-månad-dag, precis på samma sätt som man skriver siffror; störst värde först. (Och nu kommer någon googla fram att vi minsann ändrade till år-månad-dag så sent som 1972, eller 1924, eller 1806. Men ni fattar vad jag menar.)
Både kortets utfärdandedatum OCH innehavarens födelsedatum står nu åt fel håll! Det som gör det än tydligare att det är otroligt puckat gjort av Trafikverket (eller vilken myndighet som nu styr det här) är att just detta korts behörighet utfärdades 12-11-10 första gången. Eller var det 10-11-12? Ja ni fattar! Tionde november tvåtusentolv kan ju lika gärna vara tolfte november tvåtusentio, vilket det är.

Varför ska man ändra något som fungerar och är logiskt till något som är ologiskt och krockar med ALLT annat??? Och vem tjänar pengar på det? För någon jäkla konsult nånstans har plockat hem en jäkla massa pengar på att ge ett puckat förslag som några än mer puckade tjänstemän har tyckt var en bra idé... :mad:

Fan.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Wheelabrator och 8 till
  • Laddar…
Märkligt. Det är ju att frångå både svensk och internationell standard.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Så är det på mitt körkort utfärdat 2016 också så det är inget helt nytt.
 
Cheesen
Ja det finns då minst dubbelt så datumstandarder som det finns länder i världen. Jag tycker då att det är hellogiskt att skriva: dd/mm -år

Jag skulle tro att körkortet ändrats för att följa någon europeisk standard.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
På körkort i Sverige används DD.MM.ÅÅÅÅ (dag.månad.år) från den 19 januari 2013.[6] Detta beror på Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/126/EG av den 20 december 2006 om körkort ("tredje körkortsdirektivet"), som bland annat slår fast ett gemensamt utseende för alla körkort som utfärdas av länder inom EU och EES. Därmed frångås tidigare svensk och europeisk datumstandard.

Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_8601
 
  • Ledsen
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Som utvecklare är ju yymmdd att föredra för sorteringen skull... Men annars har det väl ingen större inverkan på ens liv vilken ordning man skriver så länge US standard undviks som pesten (mmddyy)
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Jisses, det går då att hitta saker att uppröras över. :)

Har skrivit ddmmåå på alla papper i jobbet i snart 20 år, lagkrav från kunden. Ser inte alls problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Nä nä, det kanske inte är helt nytt, men det är nytt för mig. Mitt eget kort är från 130113 (!) om jag inte missminner mig. Missade ändringen med 6 dagar alltså. :rofl:

Okej, så ytterligare en meningslös och ologisk EU-anpassning alltså. Jaja, det är ju kul att den pengaslukande betongkolossen i Bryssel gör något för alla miljarder... :rolleyes:

Edit: Lite "kul" för övrigt att EU - som mig veterligen är europeiskt - medvetet väljer en standard som INTE är europeisk, istället för att fortsätta med den som redan ÄR europeisk... "Därmed frångås tidigare svensk och europeisk datumstandard."
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Som programmerare önskar man väl att alla datum och klockslag anges i epoch time?
Klockan är nu 1604395566.
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
T ToRy skrev:
Nä nä, det kanske inte är helt nytt, men det är nytt för mig. Mitt eget kort är från 130113 (!) om jag inte missminner mig. Missade ändringen med 6 dagar alltså. :rofl:

Okej, så ytterligare en meningslös och ologisk EU-anpassning alltså. Jaja, det är ju kul att den pengaslukande betongkolossen i Bryssel gör något för alla miljarder... :rolleyes:

Edit: Lite "kul" för övrigt att EU - som mig veterligen är europeiskt - medvetet väljer en standard som INTE är europeisk, istället för att fortsätta med den som redan ÄR europeisk... "Därmed frångås tidigare svensk och europeisk datumstandard."
Europeisk standardmärkning är dd.mm.åååå i alla fall på livsmedel och har vart det så länge jag kan komma ihåg att jag bekantat mig med EG-länders livsmedel.
 
Mitt körkort utfärdat 2016 är skrivet dag-månad-år. Så det är uppenbarligen inget nytt :)

edit: år är f.ö. skrivet 2016, inte bara 16. Så det går ju inte missta iaf.
 
P
T ToRy skrev:
Nä nä, det kanske inte är helt nytt, men det är nytt för mig. Mitt eget kort är från 130113 (!) om jag inte missminner mig. Missade ändringen med 6 dagar alltså. :rofl:

Okej, så ytterligare en meningslös och ologisk EU-anpassning alltså. Jaja, det är ju kul att den pengaslukande betongkolossen i Bryssel gör något för alla miljarder... :rolleyes:

Edit: Lite "kul" för övrigt att EU - som mig veterligen är europeiskt - medvetet väljer en standard som INTE är europeisk, istället för att fortsätta med den som redan ÄR europeisk... "Därmed frångås tidigare svensk och europeisk datumstandard."
Om de bara stannat kvar i Bryssel... varje månad flyttar hela cirkusen till Strasbourg för att hålla fransoserna nöjda.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
j.erkers
Snart får vi väl byta personnummer oxå. 19670919-xyza till 19091967-xyza...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Mitt körkort utfärdat 2016 är skrivet dag-månad-år. Så det är uppenbarligen inget nytt :)

edit: år är f.ö. skrivet 2016, inte bara 16. Så det går ju inte missta iaf.

På mitt är året på utfärdandedatumet på framsidan skrivet med fyra siffor, men i datumet för första utförandet på baksidan är det skrivet med två siffror.
Å andra sidan finns det ju en finstilt förklaring på kanten...

Närbild på ett dokument som listar informationstyper som efternamn, födelsedatum och utfärdandemyndighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.