Tänkte kanske gjuta lite plintar till mitt pågående altanbygge...
men är det möjligt?

väderleksprognosen visar nollgradigt och nån minusgrad till helgen, går
det ändå att gjuta eller blir det till å vänta på bättre tider?
 
Minusgrader fungerar inte ihop med betonggjutning men om du isolerar plinten direkt efter gjutning och det bara är någon enstaka minusgrad går det säkert. Betongen utvecklar ju värme när den brinner och i marken är det väl plusgrader fortfarande....
Räkna dock med att det tar lång tid för betongen att uppnå full hållfasthet vid så låg temperatur.

/Ingenjören
 
ok, hur ska jag isolera den då?
tror nog att det är minusgrader i marken, vattnet är fruset ute och det är frost...

vad innebär "lång tid" har ingen brådska men om det tar 1-2 veckor så kan jag ju likväl vänta till våren...om det nu blir någon sådan...

Finns det risk för att hållbarheten i plinten blir dålig vid gjutning i minusgrader?
 
OK, om du har minusgrader i marken (tjäle) ska du inte gjuta plintarna nu!

Om betongen fryser innan den har uppnått en viss hållfasthet (ca5MPa) så fryser bindningarna sönder inne i betongen och du får alldrig upp någon hållfasthet. En så liten konstruktion som en plint kyls ju snabbt ner om det är tjäle i marken. Det jag menade med isolering var att man ju kan isolera runt ett uppstickande plintskaft för att skydda mot enstaka frostnatt. Är marken tjälad hjälper ju inte detta.

/Ingenjören
 
det är ju iofs så att jag ska gjuta på berg, inte i mark...
plinten ska gjutas i en krans av större stenar... om det
nu möjligör det hela vet jag dock inte?
 
Man gjuter plattor i minusgrader utan problem.
Tillsätt sprit i vattnet bara så é d lugnt. Kolla med din cementleverantör hur mycket.
Men det är ju att krångla till det så varför inte vänta.
En sån konstruktion som du ska göra är ju redo att användas efter två-tre dygn ändå.

Mvh
 
jo... får höra med min leverantör..
Skulle nog kunna ha väntat men jag hade lite bråttom att göra ramen till altanen
vilket fick till följd att ena hörnet stöttas upp av en stege. :-/
Som jag nu har andra användningsområden för, men men, som man
bäddar får man ju ligga! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.