Hej,

Vi flyttade in hus i Januari, pelletsbrännare i anslutning till vattenberedare. (Med elpatron också)
Vi använde brännaren fram till Juni ungefär där vi stängde av den pga sommaren/värme. (Den var sotad innan dess)
Nu har vi startat upp den igen och jag tycker den bränner på som bara den.. Eldflamman känns mycket större och vattnet är uppe mot 95 grader senast igår. Trotts att inställningarna säger 65 grader/85 grader rök (har ingen exakt koll på vad dessa innebär..) Så är röktemperaturen över 100 grader.

Så lite frågor:
Vad är normalt med temperaturer?
Ungefär hur många säckar pellets använder ni i snitt? (16 kg, 8 mm)
Är det normalt att se rök på dagarna ur pelletsskorstenen? (svart/mörk rök)
Hur fasiken hittar man en tekniker eller liknande som kan hjälpa mig att göra en genomgång? (Västmanland/Sala)

Bilderna är 1-2 veckor gamla så brännaren är ej på där, endast elpatron.

Tack på förhand,
Mattias
 
  • Kontrollpanel för CBC-200 Professional pelletsbrännare som visar temperaturinställningar och syrehalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletsbrännare och vattenberedare i ett pannrum, inga synliga lågor, antydan till sotning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pelletsbrännare kopplad till vattenberedare med rörmokeri, manometer och säckar med pellets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reglerventil med digital display som visar temperaturer för en pelletskedja vid uppvärmning av vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svår situation. Du har köpt ett hus av någon som trodde att man skulle installera tyska pelletsprodukter. Inga vanliga pelletsinstallatörer ger sig på sådana här pannor så bäst du försöker själv.
Problemet är att de som köper sådana här pannor inte brukar ha en aaning om någonting i eldningsväg.
Här hittade jag en handbok.
https://www.cleanburn.com/downloads/CB-200_350_500_CTB_BOOK.pdf
Drifttemperaturerna du nämner är helt normala men då ska inte pannan bli 90 grader varm.
Har skorstenen ett insatsrör av metall så är 100 grader ut från pannan tillräckligt, tegelskorsten kräver 120-130 minst för att undvika kondens i skorstenen.
Det syns att pannan har lambdastyrning så förbränningen ska reglera sig självt.
Går det att koppla ur lambdaautomatiken och ställa in fläkt och pelletsmatning själv kan det bli bra. Kan ju tänkas att lambdasonden är trasig.
Kalla på reparatörer kan bli hur dyrt som helst. Pellets ska vara billigt - annars värmepump är min ide.
Har du ett bra elavtal kan du lika så väl köra pannan på el då en pelletspåse idag kostar 50kr. Blir samma kostnad i slutänden då du med eldrift slipper sotningsavgifter.
Finns det elpatron i pannan så lämna problemet till våren är mitt tips..

Förbrukning för en vanlig villa med äldre isolering ligger kring 2 säckar (16kg) om dagen vid temperaturer kring 0 till -5. Blir det -15 grader förbrukas 3 säckar osv. Kan variera mycket mellan olika hus
 
  • Gilla
Matteus55
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Har du ett bra elavtal kan du lika så väl köra pannan på el då en pelletspåse idag kostar 50kr. Blir samma kostnad i slutänden då du med eldrift slipper sotningsavgifter.
Finns det elpatron i pannan så lämna problemet till våren är mitt tips..
Tack för bra svar!

Tror det är en metallanslutning till tegelskorsten.
Ska se om jag kan fixa lite nya bilder på rör och kopplingar samt temperaturerna.

Som du säger är pellets ganska dyrt nu, och med sotning samt leveranser så är det dyrt..
Kanske följer ditt tips att vänta lite. Dock har jag redan en pall pellets som står, så testar att elda ett tag till för att se om det fortsätter som det gör nu. Annars blir det elpatron tillsvidare.
 
M Matteus55 skrev:
Tack för bra svar!

Tror det är en metallanslutning till tegelskorsten.
Ska se om jag kan fixa lite nya bilder på rör och kopplingar samt temperaturerna.

Som du säger är pellets ganska dyrt nu, och med sotning samt leveranser så är det dyrt..
Kanske följer ditt tips att vänta lite. Dock har jag redan en pall pellets som står, så testar att elda ett tag till för att se om det fortsätter som det gör nu. Annars blir det elpatron tillsvidare.
Det är inne i själva skorstenspipan man brukar sätta ett rostfritt insatsrör och då kan man gå ned till 100 grader ut från pannan. Något som var konstigt att brännaren såg ut att gå på hög effekt medan rökgasen bara var 100 grader. Tror nog brännaren gick på normal effekt där.
Bland alla menyer, finns det inga loggar om felfunktioner? Finns ingen meny för att manuellt köra test på alla funktioner i brännaren när eldningen är avstängd?
 
G Granström2 skrev:
Något som var konstigt att brännaren såg ut att gå på hög effekt medan rökgasen bara var 100 grader. Tror nog brännaren gick på normal effekt där.
Bland alla menyer, finns det inga loggar om felfunktioner? Finns ingen meny för att manuellt köra test på alla funktioner i brännaren när eldningen är avstängd?
Kommer mer bilder här efter några dagars körning. Som sagt, igår var vattnet väldigt varmt. Men idag verkar det ligga på mer normala nivåer (se bild). Ena mätaren visar nedre nivå för vattnet.

Har klickat runt lite i menyer men inget vettigt har kommit fram. Kan sänka temperaturer om jag vill i inställningar.
Rökgas och syrehalt ökade några procentenheter efter fotot. Så rök var över 100.

Kanske är mer rimligt dessa siffror helt enkelt?

EDIT: Kom på nu att det kommit upp ett meddelande ibland som säger " paus funktioner/inställningar kan behövas justeras". Försökte läsa efter detta men hittade inget. Så får ta och gräva i manualer efter det.

Mvh
 
  • Display på en uppvärmningsanläggning som visar driftläge, temperaturer och syrehalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termometer som visar cirka 60 grader Celsius, monterad på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmemätare i teknisk miljö visar temperatur på ca 60 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med rör och mätare som visar vattennivå i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termostat visar temperaturer: Ute 11°C, Framled 41°C, Retur 42°C, inne i ett pannrum med tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.