Har idag äldre Strömbrytare med säkringar i varje brytare funtar på att göra om allt för inget är jordat idag men har svårt att hitta Strömbrytare som inte sticker ut från väggen
 
  • Gammal strömbrytare med inbyggda säkringar på en texturerad vägg, ej jordad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom du är i Frankrike bör du göra som man brukar göra i Frankrike och använda sånt som passar in i deras system och då är nog inte ett svenskt forum det bästa stället att fråga.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Finns normalt inget att jorda i en strömbrytare så behåll dina brytare och jorda vägguttagen.

Protte
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Som sagt det som gäller här kanske är helt galet där du är, så sök kunskap lokalt.
 
Nu är det samma i Sverige kallas eu standard
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Samma system i nästan hela eu nu
 
M maria01 skrev:
Nu är det samma i Sverige kallas eu standard
Det skulle jag inte skriva på, tänk bara på olika uttagshål mm.
Troligen hittar du inga brytare som du kan stoppa in befintliga dosor bakom dina.
Om du har säkringar i brytarena är kanske lednigarna inte avsäkrade. dom skulle du behöva en y elcentral.
Rör inte det som fungerar!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jag kan inte påminna mig att jag har sett strömbrytare som inte ligger lite utanför väggen i Sverige. Om inte annat så skulle det ju vara svårt att få till en så rak och skarp kant i väggmaterialet att det inte skulle se fult ut kring strömbrytaren.
 
M maria01 skrev:
Samma system i nästan hela eu nu
Det kan du ju glömma, det är stora skillnader även inom EU även om man nu på senare tid ska "harmonisera". Jag reser rätt mycket till solen och värmen runt Medelhavet och yrkesskadad som man är kan jag inte låta bli och slänga ett eller annat öga på elinstallationerna och det är stora skillnader.
Tex som i ditt fall säkringar i brytaren som aldrig förekommit i Sverige och som aldrig kommer att komma.
Ps
En av mina grannar är från Frankrike och han fader har (har haft?) en elaffär. När grannen för ca 10 år sedan skulle renovera kom hans fader med ett stort paket elgrejer, och visst en del saker fungerade utmärkt men vissa saker fungerade inte alls hos oss.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ingen har säkringar så här idag här vart skrev jag det
 
Ska ju dra om all el en då
 
Om jag kollar på schneider hemsida är samma här som i Sverige
 
BirgitS
Som sagt du kommer att få en rätt ful kant runt strömbrytaren om den inte är lite större än hålet i väggen så den täcker hålets "fula" kanter.
 
M maria01 skrev:
Ingen har säkringar så här idag här vart skrev jag det
I inlägg #1
 
  • Haha
Pin
  • Laddar…

Bästa svaret

richardtenggren
Jung LS Zero är slimmade, dock inte priset, men smakar det så kostar det! :)
Jag får nöja mig med vanliga LS 990, min fru är inte så såld på LS Zero eller dess pris.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.