Hej!
Jag ska bygga en innervägg (träreglar och gips) med en dörr (mellan två rum). Dock ska jag ej fästa den i golvet då det behöver kunna röra på sig. Jag antar att det är bra att sätta någon form av material under syllen för att ljuddämpa lite. Men vilket? Någon föreslog vanlig tätningslist som man har till fönster. Men jag vet ej, så jag frågar er!
 
  • Gilla
Jonas Ojerstam
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Hej!
Jag ska bygga en innervägg (träreglar och gips) med en dörr (mellan två rum). Dock ska jag ej fästa den i golvet då det behöver kunna röra på sig. Jag antar att det är bra att sätta någon form av material under syllen för att ljuddämpa lite. Men vilket? Någon föreslog vanlig tätningslist som man har till fönster. Men jag vet ej, så jag frågar er!
Låter ytterst sketchy att inte fästa väggen i golvet. Se i så fall till att aldrig dörren slängs igen hårt eller att någon tacklas in i väggen.

För att svara på din fråga så är väl sylltätning ytterst lämpligt att ha under mellan syll och golv. T.ex.
https://www.byggmax.se/syllisolerin...OLOsn9iu_aLtjFDQmakIp4mujySsvhohoCJXEQAvD_BwE
 
  • Gilla
Jonas Ojerstam och 1 till
  • Laddar…
Håller med vectrex: läskigt att inte fästa väggen i golvet. Nu vet jag inte längd , höjd på väggen men oavsett väger det en hel del...
 
V vectrex skrev:
Låter ytterst sketchy att inte fästa väggen i golvet. Se i så fall till att aldrig dörren slängs igen hårt eller att någon tacklas in i väggen.

För att svara på din fråga så är väl sylltätning ytterst lämpligt att ha under mellan syll och golv. T.ex.
[länk]
Tack för snabba svar! Ytan är 1260mm bred och dörren är 860mm bred, så det blir ju inte så mycket vägg. Jag bara antog att jag inte ska fästa i golvet eftersom det rör på sig något sommar/vinter.
 
Lurigt... jag vet att andra har byggt väggar utan att fästa dem i golvet, bara låtit de vertikala reglarna spänna upp så ett visst tryck uppstår. Av dina mått att döma är det en lite vägg / stump som ska byggas, så visst det kan funka eller ej svårt att säga.

ska det göras korrekt ska väl golvet sågas upp och väggen placeras / fästas på golvbjälkarna men jag antar att du inte vill detta?

alt är att strunta i att fästa den i golvet som du var inne på. Skulle det bli problem kan du väl ta bort nedre golvlist och snedskruva fast väggen i efterhand?
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
alexander___ david__ skrev:
Dock ska jag ej fästa den i golvet då det behöver kunna röra på sig.
Varför måste den kunna röra på sig?
 
useless useless skrev:
Varför måste den kunna röra på sig?
För det är lagt i källaren (typ tio år sedan av tidigare ägare - vi ska riva ut allt om ett par år och göra det rätt och riktigt).
 
Ahh men ni ska göra om det om ett par år hade jag spänt upp väggen och fäst den i taket och väggarna inte i golvet. Blir detta ett problem så skråskruva som jag skrev tidigare.
Oavsett så är det ingen katastrof om saker inte blir bra eftersom ni ändå ska göra om källare om ett par år
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
När jag ändå har er kunniga på tråden. Rören till ett element går i taket där väggen ska vara. Är det bara att göra hål för dessa i gipset och lägga vanlig isolering runt, eller ska jag tänka på något extra här? Tack
 
  • Kopparrör till element framför en vit isolerad vägg, redo för genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alexander___ david__ skrev:
När jag ändå har er kunniga på tråden. Rören till ett element går i taket där väggen ska vara. Är det bara att göra hål för dessa i gipset och lägga vanlig isolering runt, eller ska jag tänka på något extra här? Tack

Så skulle jag löst det. Har svårt att se att det skulle bli ett problem med det.
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
En annan tanke: eftersom du bygger väggen i källaren antar jag (kanske felaktigt) att det kan vara lite fuktigt speciellt på golvet?
Om så är fallet bör du köra en stålregel på golvet för att slippa fukt i golvregeln (om denna hade varit av trä). Visst kan du köra trä på golvet och risk för fukt och mögel och det kanske är ok eftersom ni ändå ska bygga om källaren om ett par år....

bara en tanke
 
  • Gilla
alexander___
  • Laddar…
@claym yes funderade lite på stålreglar först, men som du säger; endast ett par år och resten runtom är trä (vilket ju är fel).

En fråga till: de enda två tilluftsventilerna i källaren ligger i det rummet jag nu bygger väg mot. Ska jag sätta en ventil i denna nya vägg då? Jag har såna friskluftsventiler som man använder för ytterväggar kvar sen förra renoveringen.
 
R
alexander___ david__ skrev:
@claym yes funderade lite på stålreglar först, men som du säger; endast ett par år och resten runtom är trä (vilket ju är fel).
Saker som man ska "göra om ett par år" har en tendens att inte bli gjorda om ett par år ;)

Jag hade lagt en stålregel mot golvet för säkerhets skull. Ser inte vad problemet att blanda stål med trä skulle vara. Jag har själv gjort så i min källare.

Fast det låter nästan som om du redan har trä som golv när du pratar om att det "rör sig"? Isåfall spelar det ju förstås inte någon roll om du lägger träregel ovanpå det.
 
R RoAd skrev:
Fast det låter nästan som om du redan har trä som golv när du pratar om att det "rör sig"? Isåfall spelar det ju förstås inte någon roll om du lägger träregel ovanpå det.
Korrekt. Det ligger någon form av brädgolv där...
 
R
Då är det ingen idé att använda annat än trä när det gäller fuktrisken.

Dock har de golv och taklister jag sett i plåt haft en tätningslist klistrad på dem från början så det löser kanske din ursprungliga fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.