Topic blev lite fel formulerad.

Hej,
Kör idag CTC el/olje brännare. Förtillfället enbart El då vi sågade ner tanken i helgen.
Ska få fjärrvärme inkopplad närmaste dagen.

Har ingen aning vad den heter, men som ni ser på bilden så är det trycket för mitt varmvatten? ut till huset.
Sedan vi enbart körde med el-patron onsdag förra veckan så har jag fått släppa på trycket oftare. Gjort det varannan dag sedan onsdag.

Varför behöver jag släppa på det hela tiden? ska den inte ligga stadigt på det som är rekommenderat?
Något som är sönder? Ser ingen läcka eller blött någonstans
 
  • Expansionskärl med tryckmätare i en värmesysteminstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Apako Apako skrev:
Hej,
Kör idag CTC el/olje brännare. Förtillfället enbart El då vi sågade ner tanken i helgen.
Ska få fjärrvärme inkopplad närmaste dagen.

Har ingen aning vad den heter, men som ni ser på bilden så är det trycket för mitt varmvatten? ut till huset.
Sedan vi enbart körde med el-patron onsdag förra veckan så har jag fått släppa på trycket oftare. Gjort det varannan dag sedan onsdag.

Varför behöver jag släppa på det hela tiden? ska den inte ligga stadigt på det som är rekommenderat?
Något som är sönder? Ser ingen läcka eller blöt
Apako Apako skrev:
Hej,
Kör idag CTC el/olje brännare. Förtillfället enbart El då vi sågade ner tanken i helgen.
Ska få fjärrvärme inkopplad närmaste dagen.

Har ingen aning vad den heter, men som ni ser på bilden så är det trycket för mitt varmvatten? ut till huset.
Sedan vi enbart körde med el-patron onsdag förra veckan så har jag fått släppa på trycket oftare. Gjort det varannan dag sedan onsdag.

Varför behöver jag släppa på det hela tiden? ska den inte ligga stadigt på det som är rekommenderat?
Något som är sönder? Ser ingen läcka eller blött någonstans
t någonstans
Hej!

Det är expansionskärl som kompenserar för att vattnet utvidgas när det blir varmt, så att vattnet har någon stans att ta vägen, samtidigt ökar trycket i systemet och detta är helt normalt. Stiger trycket allt för högt finns en säkerhetsventil som släpper ut lite vatten.

När du får fjärrvärmen installerad kommer du få en fjärrvärmecentral installerad som har ett expansionskärl inkluderat. Du behöver alltså inte oroa dig för detta utan får ett nytt snart!
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
Trycket som visas är det som finns i värmesystemet. Om det ökar så kolla att påfyllningsventilen är tät, det behövs inte mycket till läcka för att höja trycket, Dra till den ordentligt. I övrigt så är det nog inte läck i VV-slingan i pannan, då skulle trycket gå uåå snabbt. Ska du kasta ut pannan då så blir det helt annat som att VV och värme är helt separerade från varandra..
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
Grymt snabba svar! Tack snälla.
Jag började nojja över att de ev läcker någonstans där rören är gjutet i.
Vilket i sig är lite dumt med huset, allt är gjutet med rör, avlopp mm.

Men då kan jag slappna av o öppnar en öl :)
 
Hej lästa kanske lite snabbt rubriken och sedan i texten, fick uppfattningen att du fick släppa på trycket, men rubriken säger höja. Vad är det ?
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hej lästa kanske lite snabbt rubriken och sedan i texten, fick uppfattningen att du fick släppa på trycket, men rubriken säger höja. Vad är det ?
Drar i en liten spak så släpper den på vatten / tryck? Kan absolut inget om detta, inte ens termerna
 
C
Apako Apako skrev:
Drar i en liten spak så släpper den på vatten / tryck? Kan absolut inget om detta, inte ens termerna
Låter som du fyller på vatten. Alltså att mätaren stiger när du drar i spaken?
Behöver du konstant fylla på så läcker det någonstans.
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter som du fyller på vatten. Alltså att mätaren stiger när du drar i spaken?
Behöver du konstant fylla på så läcker det någonstans.
Svärfar sa att den ska hålla rätt tryck så vattnet pumpar upp till våningen så det finns tryck hela tiden?
Ser ingen stans att det läcker, inget blött. Inte källare taket eller någonstans där elementen är
 
Där är helheten
 
  • Värmesystem med röda expansionskärl, rörkopplingar, cirkulationspump och säkerhetsutrustning i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Apako Apako skrev:
Svärfar sa att den ska hålla rätt tryck så vattnet pumpar upp till våningen så det finns tryck hela tiden?
Exakt, det skall vara rätt tryck hela tiden, och det röda expansionskärlets uppgift är att se till att trycket håller sig på en stadig nivå när temperaturen på vattnet varierar.
Tyvärr kan det vara svårt att hitta läckage, det behövs inte mycket för att mätaren skall sjunka synbart.
Hur mycket har det sjunkit när du fyller på?
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
Efter både min sambo o jag duschade så va den nästan längst ner märkte jag, men gör vi inget speciellt så går den ner till de trycket som är på bilden i inlägget
 
Hur testar/letar man efter läckage? Rören är gjuten i allt i hela huset. Källaren stängde förra ägaren av så det blev läckage där, så de installerade fläkt värme pump i källaren.
Vår tanke är att dra nya rör till alla element i källaren iaf.
Men plan våningen lär blir väldigt bökigt om de är läckage i golvet eller dyl.
 
Stiger trycket efter ett tag när det värmer på. I botten på det röda kärlet ( exspantionskärlet ) finns en plastplugg ( gängas eller sprättas bort ) . Under där sitter som en bilventil, tryck lite lätt på piggen , det ska pysa till inget vatten ska komma. Men eftersom du nu ska få in fjärrvärme så tycker jag inte du ska göra något. Dom som monterar kan provtrycka systemet.
 
  • Gilla
Apako
  • Laddar…
C
Apako Apako skrev:
Hur testar/letar man efter läckage?
Notera att denna mätare har med trycket i systemet för värmen/radiatorerna att göra, inget med varmvattnet.
Ta torrt toa- eller hushållspapper och dra runt alla rör, ventiler och element där det kan tänkas hänga en droppe någonstans. Då upptäcker du snabbt även minsta droppe vatten.
 
Helt snus torrt är det runt alla element o rör, så hittar inget som läcker iaf. Men då avvaktar jag tlls fjärrvärme är installerad o klar, så de ska tryck mäta osv också.
Tacksam för hjälpen o svaren.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.