Hej,

Vi har beställt fiberinstallation till vårt kommande hus där nuvarande ägarna bor kvar. De var jättesnälla och lät oss påbörja installationen innan tillträde så vi skulle kunna göra inkopplingen så snabbt som möjligt.
Med facit i hand så skulle vi inte gjort så.
Utan att höra av sig varken till oss eller nuvarande ägare hade de knackat på för en första inspektion. Det är väl fine. Efter detta blev vi kontaktade (en fredag) av fiberfolket, där de bad oss att märka ut vid huset var vi ville att fibern skulle gå in snarast, eftersom de skulle börja en vecka senare. Vi fick komma dit och märka upp på söndagen och så gjordes. Tidigt på måndagen dök de upp och började gräva, igen utan att höra av sig till oss eller nuvarande ägarna. De gräver dessutom av inkommande elledning så stackarna blir strömlösa ett antal timmar.

Det är så mycket som känns fel här. Får de börja gräva hur som helst utan att kolla var ev. ledningar finns? Om det är min uppgift att märka ut detta (vilket de påstår), då får de väl vänta med att gräva tills jag ordnat det? Eller är de ansvariga för att kolla upp var el, vatten osv ligger? En annan sak är väl att inkommande elledning borde legat djupare ner än de ska gräva för fiber? Det kan ju klart vara felaktigt lagd elledning av nätägaren, men då är det väl nätägarens "fel"?
Mest av allt är jag ju arg och ledsen för krånglet nuvarande ägarna får utstå, men undrar även om jag verkligen ska behöva stå för att de grävt av kabeln i det här läget?

Tacksam för hjälp!
 
E
Nej, de får naturligtvis inte gräva ifall de som bor där inte har godkänt det, helst skriftligt.

Vad du tycker eller om du någon gång i framtiden even funderar på att flytta dit spelar noll och ingen roll, är det inte överlåtet ska fastighetsägarna godkänna åtgärden.

Nu kanske fiber bolaget kommer hävda att man handlat i god tro och att TS de facto utgett sig för att vara fastighetsägaren men finns det inget skriftligt har de lite uppförsbacke tror jag.

El kabeln ligger på det djup husägaren lagt den, det är inget nätbolaget brukar inspektera.

Det står troligen i avtalet att du som fastighetsägare ska ombesörja kabel utsättning via ledningskollen. Se och märka ut exakt var man ska gräva. Skulle det visa sig att det blir en tvist hade jag nog krupit till korset till slut, det kostar nog inte mer än en hastighetsbot, men visst är det sura pengar.
 
Fiber grävs normalt på 30 cm, inkommande el, vatten, etc, ska ligga djupare. Vanligast är att man utgår från det, däremot ska fastighetsägarens egna lefningar visas av fastighetsägaren.
Men det skiljer mycket på rutiner, vissa kollar om det finns elkablar med instrument.
Så det är sådant som händer i enstaka fall om el inte ligger tillräckligt djupt.
 
Tack för svaret! De fick nog (muntligt) tillstånd av nuvarande ägaren att gräva, tekniskt sett, eftersom de visste att vi beställt det osv. Men får de börja gräva utan att veta var ev. kablar finns, antingen att de kollar eller kräver att jag kollar och får det utmärkt?
 
Hej Anders,

Är det mitt ansvar som "ägare" om de gräver av en elkabel som inte ligger tillräckligt djupt?
Jag är nog mest bitter över att ingen informerat om vad/när de gör från installatörens sida.
 
E
A AndersS skrev:
Fiber grävs normalt på 30 cm, inkommande el, vatten, etc, ska ligga djupare. Vanligast är att man utgår från det, däremot ska fastighetsägarens egna lefningar visas av fastighetsägaren.
Men det skiljer mycket på rutiner, vissa kollar om det finns elkablar med instrument.
Så det är sådant som händer i enstaka fall om el inte ligger tillräckligt djupt.
Vatten behöver du inte oroa dig över såvida det inte är säsongsboende, det brukar ligga på minst 1 meter. Nu vet jag inte hur man gör där det är väldigt bergigt, om man spränger sig fram det känns som den mest hållbara lösningen.

El är däremot en annan historia, pratar man med de äldre vet dessa att elkabeln ska ligga 60-70 men dagens standard tillåter betydligt grundare exempelvis 25 i cykelbana, 35 på egen tomt 55 i åkermark.

Men då ska man veta att det är minsta fyllnadshöjd, aldrig förbjudet att gå djupare, framförallt inte om det finns skäl.
 
E
K kelegris skrev:
Hej Anders,

Är det mitt ansvar som "ägare" om de gräver av en elkabel som inte ligger tillräckligt djupt?
Har man inte begärt kabel utsättning är man dömd innan rättegång.

Exakt vems ansvaret är kan variera men kolla vad det står i ditt avtal, ifall du skrivit under ett sådant.
 
En vecka låter som kort varsel. Ifall jag inte minns fel så kan ett ärende hos Ledningskollen i värsta fall ta upp till 30 dagar.
När vår samfällighet skrev avtal om fiber stod det tydligt i avtalet vem som var ansvarig för att kolla upp vad som fanns i marken (Entreprenören). Vår entreprenör jäktade och lyckades gräva av Com Hems kabel som gick genom området eftersom "de inte hade tid" att Kontakta ledningskollen. Det blev dyrt för dom...
Kolla vad som står i avtalet!
 
De antog säkert att där inte fanns några kablar eftersom inget var utmarkerat.
Lillebror gräver fiber och kör den, inga markeringar av fastighetsägaren = inga ledninger finns.

ska dom be om tillåtelse och ok av varje dom ska gräva hos skulle dom aldrig få något gjort samt så skulle inkopplingsavgiften vara 10ggr högre
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
E
L LantbrukarN skrev:
De antog säkert att där inte fanns några kablar eftersom inget var utmarkerat.
Lillebror gräver fiber och kör den, inga markeringar av fastighetsägaren = inga ledninger finns.

ska dom be om tillåtelse och ok av varje dom ska gräva hos skulle dom aldrig få något gjort samt så skulle inkopplingsavgiften vara 10ggr högre
Naturligtvis måste de ha ett påskrivet avtal med tomtägaren innan de börjar vända upp och ner på någons tomt.
Trespassers will be shot!
 
Inga kablar till huset alls? Då har man nog inte så mycket glädje av fiberutrustningen ;)

Skämt åsido, borde de inte uppmärksammat mig på att jag inte hade ordnat uppmärkning första gången de varit där och tittat runt? (Utan att informera mig)

Kan de bara gräva loss utan information om ledningar?
 
Redigerat:
K kelegris skrev:
Inga kablar till huset alls? Då har man nog inte så mycket glädje av fiberutrustningen ;)
Neee, menade såklart där man markerat att grävningen skulle göras :p
 
Allt beror på vad som är avtalat. Förmodligen är det tyvärr ditt ansvar. De har ju fått ok från ägaren, ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt, det är bara svårare att bevisa. Sen kan man se det som att de nuvarande ägarna gick inte ut och stoppade entreprenören när de började gräva, de visste också att så skulle ske. Det styrker påståendet att de givit sitt medgivande. Fattar din irritation, kolla vad som står i avtalet med entreprenören, vem ansvarar för befintliga ledningar i marken på ”din” fastighet?
 
Det som stör mig mest är att de kontaktar mig i efterhand båda gångerna de har varit där och gjort något.
 
E El-Löken66 skrev:
Vatten behöver du inte oroa dig över såvida det inte är säsongsboende, det brukar ligga på minst 1 meter. Nu vet jag inte hur man gör där det är väldigt bergigt, om man spränger sig fram det känns som den mest hållbara lösningen.

El är däremot en annan historia, pratar man med de äldre vet dessa att elkabeln ska ligga 60-70 men dagens standard tillåter betydligt grundare exempelvis 25 i cykelbana, 35 på egen tomt 55 i åkermark.

Men då ska man veta att det är minsta fyllnadshöjd, aldrig förbjudet att gå djupare, framförallt inte om det finns skäl.
Det finns mycket "om och men" här, men på fastighet är det mycket ovanligt med avgrävning.
Men det händer, har erfarenhet av två gällande inkommande kommunalt vatten och 2-3 gällande inkommande el av x000 fastighetsanslutningar;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.