Till min värmekabel byggde jag en egen termostat som slår till om dygnsmedeltemperaturen går under 2º och slår från om dygnsmedeltemperaturen går över 4º. När jag skulle montera en termostat till värmekabeln åt mamma så köpte jag en färdig termostat i stället.
 
  • Gilla
Helmut x
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Finns termostat på Krauta:
Jepp och den går att skarva i en bit på givaren så man kommer längre ut i mark.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade kontrollerat kabeln med ett Shelly 1PM relä med tempgivare.
Då får man både temperatur och förbrukning snyggt loggat.
Kostar ca300:-
Tack för tipset ska kolla upp det om jag lyckas förlänga wifi signalen så den når dit.
 
Klarar en 10w självreglerande kabel av att tina upp en isolerad 25mm ledning om den fryser?
 
Klarar den av att hålla ledningen tinad så klarar den av att tina. Det är bara fråga om vilken tid det tar.
 
  • Gilla
Helmut x
  • Laddar…
Det räcker om det tinar de närmsta mm runt kabeln så att vattnet kan börja flöda. Sen löser det sig själv.
 
  • Gilla
Helmut x
  • Laddar…
H Jonas X skrev:
Klarar en 10w självreglerande kabel av att tina upp en isolerad 25mm ledning om den fryser
De bara till att det inte finns några metall/plastkopplingar på vägen, fryser det så går dom sönder, och inga ventiler där V-kabeln är instucken. Känns lite taskigt att stänga en ventil och klippa kabeln.
 
  • Gilla
Helmut x
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
De bara till att det inte finns några metall/plastkopplingar på vägen, fryser det så går dom sönder, och inga ventiler där V-kabeln är instucken. Känns lite taskigt att stänga en ventil och klippa kabeln.
Tack för svaren alla!
Finns inga kopplingar på vägen. Endast en ventil vid utkastaren och där kommer det en del spill värme från huset +isolerad låda så där fryser det nog inte.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag hade kontrollerat kabeln med ett Shelly 1PM relä med tempgivare.
Då får man både temperatur och förbrukning snyggt loggat.
Kostar ca300:-
Har själv en ca 20 m lång värmekabel i fritidshuset som vi låter gå hela vintern och tycker det känns som lite onödigt och vill gärna ha någon styrning på denna och ditt tips låter som en smart lösning. Har en fråga bara, menar du att en tempgivare kan styra Shellyn? Har du något bra tips på en sådan givare?
 
Hur undvika man legionella risken med sådana kabel?
 
L lostinsweden skrev:
Hur undvika man legionella risken med sådana kabel
Det är väl inte VV som ska gå i slangen utan KV som ska gå till en VVB med min 60 C i , sen det med KV och legionella är ingen fara då det inte växer knappt i KV. Klart det kan bli ca + 15 C i slangen om driften på V-kabeln är 24/7 , men då oekonomiskt, bör ställas in till + 5C med termostat.
 
L lostinsweden skrev:
Hur undvika man legionella risken med sådana kabel?
Om jag inte misstar mig så är poängen med att kabeln är självreglerande inte i första hand att minska energiförbrukningen utan just att minska risken för legionella. Effekten sjunker när den värms. Därför blir det inte så varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.