Ja. Du kan faktiskt gå ner till två skruvlimmade 45x195 C 24 om man räknar med att limfogen höjer Elasticitetsmodulen något. Stolparna måste dimensioneras med hänsyn till knäckningsrisken när de står ostagade. Enklast är att skruvlimma 2 st 45x95 till en stolpe.
 
J justusandersson skrev:
Ja. Du kan faktiskt gå ner till två skruvlimmade 45x195 C 24 om man räknar med att limfogen höjer Elasticitetsmodulen något. Stolparna måste dimensioneras med hänsyn till knäckningsrisken när de står ostagade. Enklast är att skruvlimma 2 st 45x95 till en stolpe.
Hade man kunnat fästa takbalkarna i bärlina med balkskor?

Eller om man lägger takbjälkarna direkt på stolparna 95x95 hur sker enklast, lämpligen infästning?

Synliga hålplattor etc är inget problem då funktion och hållfasthet går före utseende här.
 
Plattstål på båda sidor om bjälke + pelare med genomgående bult är bäst.
 
J justusandersson skrev:
Plattstål på båda sidor om bjälke + pelare med genomgående bult är bäst.
Att fästa i en bärlina med balkskor är inget alternativ alls eller?
 
Om du med det menar att du vill skarva takbjälkarna över stolparna så är det ett dåligt alternativ . Det är bättre att de ligger ovanpå. Beställ fingerskarvat virke med rätt totallängd.
 
J justusandersson skrev:
Om du med det menar att du vill skarva takbjälkarna över stolparna så är det ett dåligt alternativ . Det är bättre att de ligger ovanpå. Beställ fingerskarvat virke med rätt totallängd.
Om jag hade lagt en bärlina uppe på stolparna dubbla stående 45x195 hade det funkat att fästa in takbjälkar på var sida med balkskor denna fråga är mest av nyfikenhet ...
 
Dubbla stående 45x195 förändrar inget. Du utnyttjar materialet i takbjälkarna bättre om de är kontinuerliga över båda facken.
 
J justusandersson skrev:
Dubbla stående 45x195 förändrar inget. Du utnyttjar materialet i takbjälkarna bättre om de är kontinuerliga över båda facken.
OK jag är med men är balkskor på det vis jag beskriv ett möjligt alternativ i allmänhet istället för att skarva uppe på en bärlina eller gör man aldrig så?

Hur skulle du gått till väga vid skruvlimningen av mina bjälkar har inte tillgång till maskiner så måste lyfta med handkraft. Är enklast lägga upp 45x195 7,5m fingerskarvad en i taket på de båda yttersta upplagen. Sedan skruvlimma ihop de där uppe på plats?

Sedan när alla takbjälkar ligger på yttersta upplagen fastskruvade monterar jag sist stolpraden i mitten?
 
Det är alltid en nackdel med balkskor om bjälkarna ska spännaa över mer än ett fack. Ibland blir det nödvändigt ändå.

Jag skulle inte skruvlimma uppe i luften. De blir inte tyngre än att du kan lyfta upp dem med lite knep.

N Novisfixaren skrev:
Sedan när alla takbjälkar ligger på yttersta upplagen fastskruvade monterar jag sist stolpraden i mitten?
Det låter som rätt metod. Glöm inte att stolparna måste fästas i golvet också.
 
Ok har inte hittat info om skruvlimningen på nätet riktigt.

Hur gör man? PU-lim? Vad för skruv hur tätt? Spikpistol duger inte? :)

Infästning mellan stolpe och takbjälke hade hålplattor dugit med genomgående gängstång och mutter en i takbjälke och en i stolpe eller vad är brukligt?
 
PU-lim funkar. Eftersom det är inomhus finns det säkert andra limmer som också funkar. Det är jag ingen expert på. Skruvarna är istället för tvingar. Man skruvar från båda hållen så tätt att man ser att limmet kryper ut i fogen. Man får prova sig fram. 80 mm skruv är lämpligt i det här fallet.

Två bultar i stolpen och en i bjälken tycker jag är lämpligt.
 
J justusandersson skrev:
PU-lim funkar. Eftersom det är inomhus finns det säkert andra limmer som också funkar. Det är jag ingen expert på. Skruvarna är istället för tvingar. Man skruvar från båda hållen så tätt att man ser att limmet kryper ut i fogen. Man får prova sig fram. 80 mm skruv är lämpligt i det här fallet.

Två bultar i stolpen och en i bjälken tycker jag är lämpligt.
En viss del är carport så halvt utomhus med. Men plattstål funkar att måla så de klarar utomhusklimat?

Ang infästning stolpar i betongplatta inomhus tänke jag typ U järn och gängstav ner i betongplatta med ankarmassa sen bult genom stolpen och genom järnet från sidan.

utomhusstolparna tänkte jag samma men innan jag monterar stolpen tänkte jag göra en form typ 120x120x50mm ställa över U järnet och fylla med finbetong för att skapa en upphöjning på befintlig betongplatta i carporten där stolparna kommer stå. Åsikt? :)
 
Det verkar OK. Det viktiga är att stolparna är låsta i båda ändar. Använd den teknik som enklast ger bäst resultat med avseende på stolparnas inlodning.
 
J justusandersson skrev:
Det verkar OK. Det viktiga är att stolparna är låsta i båda ändar. Använd den teknik som enklast ger bäst resultat med avseende på stolparnas inlodning.
För de stolpar som står inomhus hade de varit ok att bara borra in gängstav i botten på stolpen och sen sköter takets egentyngd resten?
 
Säkert. Det är inga stora krafter om man inte ska räkna med risken för påkörning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.