E
Beror på när det sattes. Innan var det 200 ÖG eller kanske till och med 300. Städuttag 1000 i kombination.

Men kolla höjden på dina andra eller sätt det där du tycker verkar bra, bara det är samma höjd genomgående.
 
E El-Löken66 skrev:
Beror på när det sattes. Innan var det 200 ÖG eller kanske till och med 300. Städuttag 1000 i kombination.

Men kolla höjden på dina andra eller sätt det där du tycker verkar bra, bara det är samma höjd genomgående.
Gör ett nytt rum av vinden. Ser ingen anledning att ha de högre än där golvsockeln slutar. Vad ska det vara bra för? Översvämning?
 
E
B Bliddan skrev:
Gör ett nytt rum av vinden. Ser ingen anledning att ha de högre än där golvsockeln slutar. Vad ska det vara bra för? Översvämning?
Kan bli rätt bra om det är utanpåliggande installation. Vissa föredrog det liggande på dessa plaster.
 

Bästa svaret

Om vi antar att det är vägguttag för sk "allmänbruk" i bostadsrum det handlar om så har de flesta länge monterats på 30 cm över golv, mätt till centrum.
Sen sätter man ibland "dammsugaruttag" under strömbrytaren, dvs på 80-90 cm över golv.
Sockeldosor med uttag sätts mot golvet, och då hamnar själva uttaget på 10-15 cm över golv.
Våtrum har sina regler.
De här höjderna osv är inga tvingande regler i torra rum, utan uttagen får egentligen placeras varsomhelst så länge de inte utsätts för något som kan skada dem eller vara farligt på något vis. En standard där de sätts om inget annat sägs.
 
  • Gilla
Bliddan och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kan bli rätt bra om det är utanpåliggande installation. Vissa föredrog det liggande på dessa plaster.
det är utanpåliggande
 
B Bliddan skrev:
Gör ett nytt rum av vinden. Ser ingen anledning att ha de högre än där golvsockeln slutar. Vad ska det vara bra för? Översvämning?
Sätt dem där du vill.
 
  • Gilla
Bliddan
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kan bli rätt bra om det är utanpåliggande installation. Vissa föredrog det liggande på dessa plaster.
Idag finns inga höjder angivna för uttag i ett ”vanligt” rum utan precis som du skriver, sätt det där du vill ha det. Jag skulle tro att de flesta elektriker vid nyinstallation sätter uttagen på 200mm, mätt från färdigt golv till uttagets centrumlinje.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
Ja, du brukar kunna se var uttaget är försvagat i plasten där det är lämpligt att gå in. Så mot sockeln tycker jag det blir bra i kanten där lång och kortsida möts.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, du brukar kunna se var uttaget är försvagat i plasten där det är lämpligt att gå in. Så mot sockeln tycker jag det blir bra i kanten där lång och kortsida möts.
Du kan omöjligt vara nykter.
 
E El-Löken66 skrev:
Ja, du brukar kunna se var uttaget är försvagat i plasten där det är lämpligt att gå in. Så mot sockeln tycker jag det blir bra i kanten där lång och kortsida möts.
B Berrabus123 skrev:
Du kan omöjligt vara nykter.
Jag tror att @El-Löken66 helt enkelt menar att man sätter uttaget kloss mot golvsockeln och låter kabeln gå rakt efter golvsockeln och in i hörnet på uttaget där det ofta är förberett för "kabelintag" genom en "anvisning" i form av tunnare plast i uttagets kåpa.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.