Du skriver inte om drt gäller en fastighet eller en bostadsrätt, men det spelar kanske inte så stor roll, lagstiftningen ör snarlik. Före köp bör man göra en besiktning, som inbegriper även elsystemet. I praktiken är drt väl vad ni nu gjort i efterhand. Det gör man knappast vid visningen;, utan det rätta är väl att när man gett ett avgörande bud säger att man vill kolla upp några saker före köpet. Det rätta att göra i det läge som ni nu har är att fixa till elsystemet så att det är tryggt för framtiden
 
Karlia
Hur gammalt är huset? Stod det att elen var omgjord?
 
O
J Johan456 skrev:
Nej, det har jag inte påstått heller.
Du skrev däremot att det inte var säkert att felet hade hittats även om en elbesiktning utförts. Detta kan lätt misstolkas, av den som inte förstår lagstiftningen, som att felet därmed var "dolt" och att det därför går att få ersättning av säljaren.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
T
Som jag skrev nyligen i en annan tråd: det är helt ok att köpa begagnade prylar som bilar, hus och annat utan att kolla ordentligt vad det egentligen är man köper, men då får man banne mig också ta ansvaret om det visar sig att det inte riktigt var som man trodde.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Sällar mig till till de som tycker att det borde vara obligatoriskt med en elbesikrning vid husköp
Man vet ju aldrig vem som gjort vad i installationen
Det kan vara en riktigt kass hempulare, multihantverkare (som kan lite om väldigt mycket) eller en bekant till säljaren som tror att denne vet hur det ska göras.
Eftersom du skulle installera dimmers, vilket är behörighetskrävande så utgår jag ifrån att du, eller firman du arbetar för kan bistå i en sådan besiktning ;)
 
  • Gilla
Matten och 2 till
  • Laddar…
E
O Steamboy skrev:
Du skrev däremot att det inte var säkert att felet hade hittats även om en elbesiktning utförts. Detta kan lätt misstolkas, av den som inte förstår lagstiftningen, som att felet därmed var "dolt" och att det därför går att få ersättning av säljaren.
Verkar orimligt att denna elbesiktning skulle gå genom varje del av elinstallationen, öppna centralen, alla dosor och dra ut FKn för granskning.

Snarare handlar det om några stickprov samt närgranskning av suspekta saker men det betyder ju såklart inte att saker inte kan missas.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
O
U Uffe A skrev:
Sällar mig till till de som tycker att det borde vara obligatoriskt med en elbesikrning vid husköp
E El-Löken66 skrev:
Verkar orimligt att denna elbesiktning skulle gå genom varje del av elinstallationen, öppna centralen, alla dosor och dra ut FKn för granskning.
Så obligatorisk elbesiktning vid husköp men som inte är rimlig och som bara hittar felen om man har tur. Det där får ni ta och tjafsa om utan mig.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
O Steamboy skrev:
Så obligatorisk elbesiktning vid husköp men som inte är rimlig och som bara hittar felen om man har tur. Det där får ni ta och tjafsa om utan mig.
Vad är skillnaden mot en vanlig besiktning, missar kan alltid ske om det döljs väl.

Men jag har inte sagt obligatorisk, men visst kunde en standard besiktning innehålla lite mer varningar om exempelvis elen ifall det är befogat. Att det finns jordade uttag där det inte bör eller utan obligatorisk jordfelsbrytare exempelvis. Borde inte vara så svårt med en grundläggande lathund, originalinstallationerna är förhoppningsvis kontrollerade så i första hand utbyggnader som larmklockan varnar. Då detta ska vara något värdehöjande men istället kan visa sig bli en stor merkostnad.
 
S
Music Man Music Man skrev:
Vill först och främst poängtera att jag bad svägerskan skicka bilder på de uttag och strömbrytare som fanns när hon var på visning och det var Eljo Trend, vilket i mina ögon gjorde att det kändes säkert och att installationen inte var urgammal.

Man kan väl inte under en visning kräva att få öppna uttag, strömbrytare för att kolla sådant?
Nej du gör inte sånt på visningen, är du väldigt ängslig så gör du det på besiktningen. Jag hade skitit i det fullständigt, är det fel på elen fixar man det när man flyttat in, elen i ett hus kommer aldrig bli en sån där enorm kostnad som t.ex problem med dränering eller grund kan bli.

Skulle gissa att en elektriker fixar alla kopplingar i hela huset på en dags jobb, säg 5000kr, för att ni ska sova bättre, ingenting man börjar jävlas med säljaren om ifall han inte specifikt sagt att elen är nyinstallerad av fackman t.ex.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Så obligatorisk elbesiktning vid husköp men som inte är rimlig och som bara hittar felen om man har tur. Det där får ni ta och tjafsa om utan mig.
Tycker inte att det är tjafs
Ett husköp är en så så stor investering att det är självklart att man kollar upp så att allt är ok annars får man bita i det sura äpplet och skylla sig själv
 
Music Man Music Man skrev:
Jag var hos svägerskan idag och installerade lite dimmers.
Men jösses va slarvig installation.
Började med första strömbrytaren, de hade skalat på tok för mycket enligt standard.
När jag skulle plocka bort nästa uttag så var en fasledare helt löst.

Dessutom fanns det ett papper på koppling men saknades en hel del, så jag fick prova mig fram för med att koppla bort säkringar.

Det fick mig att börja oroa mig en hel del.

Mina tankar är att låta en elektriker med behörighet besikta anläggningen och om denna elekriker hittar fel så bör man väl kunna åtgärda och kräva säljaren att betala det?
Är Du elektriker? Frågar eftersom Du bytte dimmer.
Det får man som lekman inte göra.
 
Music Man Music Man skrev:
Jag var hos svägerskan idag och installerade lite dimmers.
Men jösses va slarvig installation.
Började med första strömbrytaren, de hade skalat på tok för mycket enligt standard.
När jag skulle plocka bort nästa uttag så var en fasledare helt löst.

Dessutom fanns det ett papper på koppling men saknades en hel del, så jag fick prova mig fram för med att koppla bort säkringar.

Det fick mig att börja oroa mig en hel del.

Mina tankar är att låta en elektriker med behörighet besikta anläggningen och om denna elekriker hittar fel så bör man väl kunna åtgärda och kräva säljaren att betala det?
Spännande har säljaren sålt ett hus utan godkänd anläggning, med andra ord har någon inte följt regler om vad man får och skall göra så är den personen ansvarig för det.
Så vem är installatören/firman som inte har följt reglerna om isolationsprovning exempelvis.
 
S
T Tareson skrev:
Spännande har säljaren sålt ett hus utan godkänd anläggning, med andra ord har någon inte följt regler om vad man får och skall göra så är den personen ansvarig för det.
Så vem är installatören/firman som inte har följt reglerna om isolationsprovning exempelvis.
Vem ska bevisa något om det och vem ska utreda det? Det är standard i tamejfan 99.999% av alla hus att det finns hempul.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
E
S SueCia skrev:
Vem ska bevisa något om det och vem ska utreda det? Det är standard i tamejfan 99.999% av alla hus att det finns hempul.
S SueCia skrev:
Vem ska bevisa något om det och vem ska utreda det? Det är standard i tamejfan 99.999% av alla hus att det finns hempul.
Knappast orginalinstallationen, då är det mest troligt någon utbyggnad.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Knappast orginalinstallationen, då är det mest troligt någon utbyggnad.
I ett hus som har ett par år på nacken finns det garanterat hempul, jag sa ingenting om originalinstallationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.