Bara byta ut kablarna, de kommer ut på höger sida av värmepumpen framifrån sett
 
Problemet är att det är rintigt trångt. Man får inte in en hand där alls till dosan där parterna är anslutna. Jag hoppades att kunna ta av plåten vänster om kompressorn (sett framifrån) då hade jag kunnat lösa det. Men...den plåten fortsätter bakom kompressorn och är även där skruvad.
Ska ta ett foto så ser ni att det är föbenat lite plats
 
Bilden
 
  • Cirkulationspump i en värmesystemsanläggning med korroderade kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fram med konservöppnaren eller annat, det är kanske kört med kompressorn, men vad gör det med en trasig plåt om det går att få liv i VP. Absolut ett försök som kan löna sig.
 
Ja du menar kapa plåten då?!
Jag pratade men en kompis som är elektriker. OM parterna har ”smält” samman så borde säkringen gå direkt. Baserat på det så kan det inte vara kortslutning mellan parterna (?!)

När värmepumpen slår på o kompressorn ska starta så drar nedre reläet och sen går det ca 5 sekunder innan motorskyddet löser ut. Kompressorn startar inte ens.
jag har gett kompressorn en smäll eller två men det har inte hjälpt.
 
Har kablarna smält så har det varit varmt , samtidigt så kan det vara värme från kompressorn som gjort något, mycket värme på topp av den. Det kan vara så att en ledning brunnit av, har ni mätt mellan faserna på kompressors ledningar, klart det bltr avbrott om en har gått av. Men du har inget att förlora, bara kanske tur om det går att fixa. Kapa bort plåten så du kommer åt, var inte snål , kanske riva hela sidan och mät i boxen på kompressorn när ni kommer åt, kolla färgerna så det blir rätt vid ev. ett byte av ledningarna så kompressorn går åt samma håll som den gjort
 
R134a o jonaserik
Felet är hittat och åtgärdat?
Det var ett elfel!
Mätning över nr 68 ”kontaktor, kompressor start”, ”nr 26 ”motorskydd” och nr 69 ”kontaktor kompressor drift”. Fel i nr 69 på utgången nedtill på en av utgångarna för faserna. Alltså har bara två faser funkat. Byte av kontaktorn.
Nu går värmepumpen bra och mycket tystare då kontaktorn troligtvis västnats med. OCH när kontaktorn drar så är den tystare.
(har ingen mjukstart)
Installation av ny värmepump skjuts på framtiden.
Tack för era råd


OlaJönsson Ola Jönssln skrev:
NIBE 1215-7
Tagen i drift december 2003
Nu HP/MS-larm
Motorskydd löser ut omedelbart.
Har läst att pumpens inställningar är väldigt viktiga- att tom vvb temp kan påverka.

Tipsa mig vilka inställningar som gäller.
Jag har läst i manualen o tycker jag följer den bra.
Bosatt södra Skåne.
1,5 planshus. Golvvärme bv, 2-rörs radiatorer ov.
Kulvert ut till garage o 2-rörssystem där med




OlaJönsson Ola Jönssln skrev:
NIBE 1215-7
Tagen i drift december 2003
Nu HP/MS-larm
Motorskydd löser ut omedelbart.
Har läst att pumpens inställningar är väldigt viktiga- att tom vvb temp kan påverka.

Tipsa mig vilka inställningar som gäller.
Jag har läst i manualen o tycker jag följer den bra.
Bosatt södra Skåne.
1,5 planshus. Golvvärme bv, 2-rörs radiatorer ov.
Kulvert ut till garage o 2-rörssystem där med
OlaJönsson Ola Jönssln skrev:
NIBE 1215-7
Tagen i drift december 2003
Nu HP/MS-larm
Motorskydd löser ut omedelbart.
Har läst att pumpens inställningar är väldigt viktiga- att tom vvb temp kan påverka.

Tipsa mig vilka inställningar som gäller.
Jag har läst i manualen o tycker jag följer den bra.
Bosatt södra Skåne.
1,5 planshus. Golvvärme bv, 2-rörs radiatorer ov.
Kulvert ut till garage o 2-rörssystem där med
 
  • Gilla
  • Älska
kest och 3 till
  • Laddar…
Ville bara dela vad felet är till er då ni supportat
Trevlig helg på er
 
härligt att det gick lösa såpass enkelt och billigt
 
Japp
Och jag hade en kontaktor i reserv hemma.
Flera rörmokare som kom dömde ut pumpen. Kompressorn har bränt...
Men en kyltenniker mer elberörighet löste detta. All heder åt honom
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Rörmockarna vill väl sälja nytt och tjäna pengar, den kan inget om själva kyldelen oftast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.