M
Är det vettigt att anlägga en mindre solcellsanläggning enbart för laddning av elbil? Har ett mindre uthus med takyta på ca 20 kvm i söderläge.
Har i övrigt en äldre villa och är själv av äldre modell så ser ingen anledning till att driva hela huset med solceller men kanske till en elbil. Kan man få ut 11 kW med sådana förhållanden?
 
Du får plats med ca 12 paneler och blir ca 4 kWp installerad paneleffekt. Om i Mellansverige får du ca 4000 kWh/år. I maj/juni mitt på dagen och om klar himmel, kan du få ca 4 kW effekt. På vintern dec/jan/feb får du nästan ingenting. Det lönar sig troligen inte då startkostnad är ganska hög om man väljer en sådan liten anläggning, speciellt om en firma ska göra allt. Har ni redan elbil?
 
Redigerat:
  • Gilla
deBrissac
  • Laddar…
M
Har ingen elbil ännu, men tänkte att det skulle kunna vara billigt "bränsle" till en elbil med solpanel. Villa och uthus ligger i södra Sverige, kanske förbättrar oddsen?
 
Det är litet bättre i södra Sverige än i norra, säg du får 4300 kWh/år.
Det är riktigt ström är "billigt bränsle". En renodlad elbil t.ex. Nissan Leaf drar ca 1,6 kWh/mil. En kWh kostar att köpa ca 1,50 kr. Ja, ca 2,40 kr/mil för bränsle är billigt. Men en elbil är inte gratis. Inte heller en så liten anläggning, räkna med ca 75000 kr nyckelfärdig.

Vi har sedan ett par år både elbil och solcellsanläggning och har en aning om vad jag pratar om.

Ladda elbil gör man på natten medan man sover och då lyser inte solen. Ska du ladda elbilen på dagtid med solcellsanläggning kan du ju inte använda elbilen under tiden du laddar. Bakvänt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Meramera
  • Laddar…
Vill du ladda billigt ska du sälja producerad el på dagen och köpa el för att ladda på natten.
Elen är i princip alltid billigare på natten och det är också då det finns mest kapacitet över i systemet vilket är bra för sverige och miljön.

Med min el-leverantör och nuvarande subventioner så är det iaf så senast jag räknade att under en och samma timme (samma spotpris) så tjänar jag några öre på att sälja elen och sedan köpa tillbaka den.
 
  • Gilla
Meramera
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.