KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tycker ändå en enkel liten farstukvist skulle utgöra ett framsteg!
Och det går väl bra även med ingång/trappa från höger.
Bara att ha ett litet tak som regnskydd, och en bänk att ställa väskan/kassarna på när man kommer hem och skall fiska upp dörrnyckeln är ett lyft!
Och dessutom bryta den, ursäkta att jag skriver det, lite småtråkiga skokartongformen på huset.
Bygg en farstukvist.. De skydda mot väder och vind.. Jo snö med tänkte först lägga marksten sen trappa men de blev farstukvist...
 
  • Nybyggd farstukvist i vit panel med transparent tak skyddar entrén på ett tegelhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser vår ut, byggt -69.
 
  • Ett enfamiljshus i tegel byggt 1969 med välhållen gräsmatta och gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 12 till
  • Laddar…
Jag får väl visa en bild på vår egna också. Byggdes för två år sedan, åtta år efter att själva huset kom till.
Men var verkligen ett lyft (y) Liten men tillräcklig:
Ett enplanshus på kvällen med tända lampor och synlig tillbyggnad, med en bil parkerad till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålad husfasad med nybyggd entré bestående av trätrappa och taköverbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fel av Åke
  • Laddar…
Känns som att den du har behöver minimalt underhåll över tid så den skulle jag behållit :)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
KristinaRT
Huset ger ett modernt intryck, en snygg och stilren modernisering, så varför inte satsa på det med trappan?
Jag tycker storlek och form passar jättebra, liksom räcket. Däremot skulle jag kunna tänka mig att bygga en solid trappa med mursten som går i ton med marksten på uppfarten och ger ett naturligt flöde.
Är inte alls förtjust i den typen av öppna trappor, och absolut inte sjösten :sick:. Natursten eller släta betongplattor är en annan sak.
Tror det skulle se konstigt ut med en större trapp eller tillbyggnader, men det är min syn på det. Vill man absolut ha tak över hade jag satsat på ett nätt genomskinligt tak som inte tar över...
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
P PontusmedPP skrev:
Hej, vi planerar just nu en renovering av husets framsida + entré.
Vi har idag parkeringsplats och ingång till tomten på höger sidan av huset vilket gör det naturligt att trappan är vriden däråt.
Tanken är att byta ytterdörr, fixa en ny lite större trappa och även göra stensättning på hela uppfarten.

Men jag har fastnat vid inspiration för hur trappan kan utformas. Jag hittar helt enkelt ingen modell / materia som ser vettigt ihop med vårt 70-tals hus.
I och med att vi inte har en farstukvist blir det inte naturligt med en symmetrisk trapp rakt fram.

Jag förstår att detta är personlig smak, men vill gärna bolla lite kring hur jag kan tänka.

[bild] [bild]
P PontusmedPP skrev:
Hej, vi planerar just nu en renovering av husets framsida + entré.
Vi har idag parkeringsplats och ingång till tomten på höger sidan av huset vilket gör det naturligt att trappan är vriden däråt.
Tanken är att byta ytterdörr, fixa en ny lite större trappa och även göra stensättning på hela uppfarten.

Men jag har fastnat vid inspiration för hur trappan kan utformas. Jag hittar helt enkelt ingen modell / materia som ser vettigt ihop med vårt 70-tals hus.
I och med att vi inte har en farstukvist blir det inte naturligt med en symmetrisk trapp rakt fram.

Jag förstår att detta är personlig smak, men vill gärna bolla lite kring hur jag kan tänka.

[bild] [bild]
Hej jag har liknande problem hus från 1975 men har entrè dörr och tvättstugedörr på husets framsida med 1 m mellan och varsin trapp som står rakt ut från huset. jag skulle vilja ha en trappa som gick längsmed huset så båda dörrarna öppnad ut på samma avsats. Har inte lyckats se något vettigt alternativ så får du ett är jag tacksam om du delar med dig!
mvh Kirsten
 
T
Jag gillar den här typen av entré. Fast ni får kanske bygga ut den lite större för att passa just er entré.

Vit entré med tak, trätrappa och blomkrukor framför ett vitt hus med svart tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mawe85 och 5 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Jag gillar den här typen av entré. Fast ni får kanske bygga ut den lite större för att passa just er entré.

[bild]
Svårt med hög trappa och öppet blir halt och osäkert
 
P PontusmedPP skrev:
Hej, vi planerar just nu en renovering av husets framsida + entré.
Vi har idag parkeringsplats och ingång till tomten på höger sidan av huset vilket gör det naturligt att trappan är vriden däråt.
Tanken är att byta ytterdörr, fixa en ny lite större trappa och även göra stensättning på hela uppfarten.

Men jag har fastnat vid inspiration för hur trappan kan utformas. Jag hittar helt enkelt ingen modell / materia som ser vettigt ihop med vårt 70-tals hus.
I och med att vi inte har en farstukvist blir det inte naturligt med en symmetrisk trapp rakt fram.

Jag förstår att detta är personlig smak, men vill gärna bolla lite kring hur jag kan tänka.

[bild] [bild]
Varför inte ett isolerat utbygge?
 
T
Huset tycker jag ser modernt renoverat med färgvalet och ny panel.
Att bygga en farstukvist tycker jag skulle dra tillbaka det till 70 talet igen.
Möjligtvis ett lite skärmtak med samma pannor som på taket så det smälter in.

Annars tycker jag ni ska börja med att bestämma vad ni vill ha på uppfarten och sen bygga en trappa i samma utseende så det lirar ihop. Personligen hade jag nog också tagit bort mycket av gräset på framsidan av entren och lagt marksten eller diabas istället samt planterat träd eller prydnadsbuske i detta.
Exempel.

73ab7db18b9bbda9892cffabe40e1b01.jpg
Kantblock-antr_diabas.jpg
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Många bra svar och tankar, får tacka hittills för allt surr!

B byggarätt skrev:
När ni tänker åtgärda entree så skulle jag tänka så här är det intrycket av huset ni vill ändra eller är det lättillgänglighet och ljus ?
Var sitter budgeten?
Vad är problemen med den befintliga trapplösningen?
1 jag hade valt att bygga till ett rejält utrymme framför att sätta en yttre trapp och göra en ny hall till huset då er befintliga är trång och direkt inne i huset
Då kan dörren sitta på sidan med ett enkelt trappsteg utanför och sedan en glasad hall med sadeltak med de övriga trappstegen inne samt att öppna väggen för att släppa in ljus
@byggarätt
Vår målsättning är att ha tänkt igenom allt innan vi sätter igång och göra allt i ett svep, dumt att ha byggt in sig i ett hörn.
Det är som vanligt en balans mellan praktiskt nyttjande, budget och att det i slutändan passas husets karaktär.
Som många är inne på har huset redan en lite modernare touch än traditionellt 70-tals hus så avvägningen är svår här.
Vi är inne på att i samma veva anlägga en carport framför garaget, detta är inget som påverkar entrelösningen nämnvärt men ändå värt att nämna (se skiss).

Vi satt igår och skissade på utbyggnadsexemplet, detta drar ju iväg i budget men vi har precis som du identifierat, att en större hall skulle vara praktiskt fördelaktigt så det ska ju inte uteslutas.
Däremot blir ju då frågan om man bygger den i nivå med marken för att eliminera trapp utomhus (men då får en trapp inuti hallen) eller om man har den på samma nivå som huset fast med ett sadeltak rakt fram och då blir ju frågan hur man gör en bra trapp-lösning i ett sånt skede, samt hur husets stil blir.
Hur som så gjorde vi en skiss på markplanskonceptet, där taket då bara förlängs samt med en cykelförvaring "bakom" utbyggnaden (med reservation för proportioner).
Skiss av hus med förlängd takkonstruktion, cykelförvaring och planerad carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog byggt en farstukvist eller iallafall en större plattforn där man lämnar lite utrymme mellan själva trappan och huset. Grymt skönt med tak över dörren

[bild] [bild] [bild]
Detta är ju ett bra alternativ med, vi ser fördelen med att få tak över dörren men det känns omfattande att bygga ut takkonstruktionen, samtidigt är vi väl lite tvungna pga att det inte finns mycket yta ovanför dörren för att montera ett fristående entretak.

T Thörre skrev:
Gillar halvcirkulära trappsteg i betong/granit.

[bild]
Tack för input, likt svaret ovan så gjorde vi en kort skiss på detta, dock skulle den behöva bli bra mycket högre för att fungera med vår husgrund, samt (som jag inte tog upp) har vi ett antal år med barnvagn framför oss, vet inte om det går att lösa med denna modell.
Skiss av hus med förlängt tak och inbyggd cykelförvaring som del av en utbyggnadsdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


V Visorna skrev:
Hej!

Först, vad är du vill uppnå med en större trapp? Bara mer plats att röra sig på? Möjligheten att ha en liten bänk? Bara göra entrén lite ståtligare?
....
PS en ytterdörr i trä skulle vara superfint!
Likt mitt svar ovan så är det en balansgång mellan flera faktorer. Men gärna mer yta och att få en snygg uppdaterad trapp i samband med att vi renoverar resten av framsidan.
Det skadar inte med en plattform där man kan "ställa av barnvagn" medan man låser upp likt idag, även om den är på gränsen till för liten.
"Klarar vi oss" med att bara få till trapp/tak så frigör ju det budget till andra projekt.
Byte av ytterdörr finns med i projektet, ska kika på trä!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M
Jag har själv gjort som Johannes beskrev i inlägg nr. 9 med skillnaden att jag inte har gjort inverkan i taket på huset utan satt ett tak under som är platt med lutning utåt. Du kan ju ganska enkelt behålla din gamla trapp, skära bort befintligt räcke och klä den i tryckt virke. På sidorna bultar du fast stående 95x95 som håller taket.
 
Carporten är ju guld värd eftersom ni inte har något tak över någon markyta där ni kan lyfta i/ur barn ur barnvagn. Vi ville inte ha vagnen inne så vi lyfte alltid ur lilleman under taket till entrén och ställde vagnen i garaget.
När det gäller dina skisser tycker jag att alternativ 1 är bäst. Och jag hade byggt utbyggnaden i markhöjd och haft trappen inne. Då riskerar man inte blött och halt på samma sätt som trappen ute. Dessutom skulle taket kanske kunna fortsätta med samma lutning :)
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
P PontusmedPP skrev:
Många bra svar och tankar, får tacka hittills för allt surr!



@byggarätt
Vår målsättning är att ha tänkt igenom allt innan vi sätter igång och göra allt i ett svep, dumt att ha byggt in sig i ett hörn.
Det är som vanligt en balans mellan praktiskt nyttjande, budget och att det i slutändan passas husets karaktär.
Som många är inne på har huset redan en lite modernare touch än traditionellt 70-tals hus så avvägningen är svår här.
Vi är inne på att i samma veva anlägga en carport framför garaget, detta är inget som påverkar entrelösningen nämnvärt men ändå värt att nämna (se skiss).

Vi satt igår och skissade på utbyggnadsexemplet, detta drar ju iväg i budget men vi har precis som du identifierat, att en större hall skulle vara praktiskt fördelaktigt så det ska ju inte uteslutas.
Däremot blir ju då frågan om man bygger den i nivå med marken för att eliminera trapp utomhus (men då får en trapp inuti hallen) eller om man har den på samma nivå som huset fast med ett sadeltak rakt fram och då blir ju frågan hur man gör en bra trapp-lösning i ett sånt skede, samt hur husets stil blir.
Hur som så gjorde vi en skiss på markplanskonceptet, där taket då bara förlängs samt med en cykelförvaring "bakom" utbyggnaden (med reservation för proportioner).
[bild]



Detta är ju ett bra alternativ med, vi ser fördelen med att få tak över dörren men det känns omfattande att bygga ut takkonstruktionen, samtidigt är vi väl lite tvungna pga att det inte finns mycket yta ovanför dörren för att montera ett fristående entretak.


Tack för input, likt svaret ovan så gjorde vi en kort skiss på detta, dock skulle den behöva bli bra mycket högre för att fungera med vår husgrund, samt (som jag inte tog upp) har vi ett antal år med barnvagn framför oss, vet inte om det går att lösa med denna modell.
[bild]


Likt mitt svar ovan så är det en balansgång mellan flera faktorer. Men gärna mer yta och att få en snygg uppdaterad trapp i samband med att vi renoverar resten av framsidan.
Det skadar inte med en plattform där man kan "ställa av barnvagn" medan man låser upp likt idag, även om den är på gränsen till för liten.
"Klarar vi oss" med att bara få till trapp/tak så frigör ju det budget till andra projekt.
Byte av ytterdörr finns med i projektet, ska kika på trä!
Bra att ni tänker stort först... då kan ni hitta fram till lösningar
Trappsteg ska vara inne men ett ska vara utanför
Glasat tak är fint men blir stekhett om inte entrén ligger i norr
Så sätt glas i väggarna och låt taket över dörren ute vara i glas den del som täcker dörren så att ni kan låsa upp torra
 
Grymt skönt att kunna köra in barnvagn med sovande barn i rakt in i hallen, som i din första skiss. Men kanske inte den snyggaste lösningen egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.