Hej forumister.

Vi har en nyligen inköpt fastighet från 1907 där taket är uppbyggt med betongpannor direkt ovanpå ett brädtak av "stående" gamla stora fina bräder av bra kvalitet till 99%. Någon liten rötskada finns men i det stora hela är det torrt och fint.

Betongpannorna börjar dock se slutet av sin livslängd och i samband med att dessa ska läggas om vill jag även komplettera taket med underlagspapp eller duk men har svårt att besluta mig om hur jag vill göra med undertaket och vill vända mig till er för råd.

Undertaket ser ut som på bilden(OBS lånad bild) fast med fräscha (om än gamla) och torra bräder. Ovanpå det sitter läkt som ska bytas.

Takläggaren föreslog att sätta ny råspont ovanpå nuvarande undertaket för att få ett jämnt och fint underlag att lägga ny takpapp på följt av läckt och pannor. Visst, det blir säkert jättebra men tycker det låter onödigt dyrt och dessutom som att taket blir väldigt tungt.

Jag funderar istället på om man skulle kunna lägga genomtrampningsskyddad underlagsduk direkt på nuvarande brädtak. Som jag förstått är underlagsduken mycket mer flexibel och kräver inte samma jämna underlag som takpappen. Därefter läckta och lägga pannor direkt på detta. Borde spara både tid och pengar och vikt på taket.

Någon som har gjort någonting liknande?

Någon som vet hur man brukar göra med sådana här tak?

Någon som har en annan klok idé eller kommentar så mottages dessa med tacksamhet :)
 
  • Gammalt brädtak av stående träbräder med viss rötskada som väntar på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För ett antal år sedan lade jag om ett uthustak. Då hittade jag en förstärkt takduk som kulle vara godkänd att lägga direkt på ett spåntak. Den borde definitivt fungera för dig. Tror det var XL-bygg jag handlade ifrån. Kan gräva i kvittohögarna om du är intresserad av beteckningen. Jag lade den direkt på spåntaket, läktade och lade plåt. Det står i alla fall kvar tätt 6 år senare.
Men fundera om du vill stänga in rötan som syns mitt i bild, vet inte om det spelar roll, men jag tycker inte om att lämna kvar angripet virke.
 
Rickard.
Går att köra takduk direkt på som är godkänd frihängande (t ex Haloten 380) och sedan strö och bär eller så kan man montera exempelvis 45x45 strö ovanför takstolarna direkt på brädorna och sedan montera ett frihängande underlagstak av antingen samma duk men också kondensväv. Med alternativ 2 får man fördelen att man luftar ovansidan av brädtaket vilket ibland kan vara viktigt beroende på hur konstruktionen är.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Går att köra takduk direkt på som är godkänd frihängande (t ex Haloten 380) och sedan strö och bär eller så kan man montera exempelvis 45x45 strö ovanför takstolarna direkt på brädorna och sedan montera ett frihängande underlagstak av antingen samma duk men också kondensväv. Med alternativ 2 får man fördelen att man luftar ovansidan av brädtaket vilket ibland kan vara viktigt beroende på hur konstruktionen är.
Tack för ditt utförliga svar!
Det var precis som du beskriver i alternativ 1 som jag funderade på att göra. Ska kolla upp Haloten 380 ty kan inte så ingående om olika produkter ännu.

Med alternativ 2 menar du då att man skulle hänga både Takduk och kondensväv mellan 45X45 läkten?
I vilken ordning i sådana fall?
Taket ser ju bra ut idag men med en ovanliggande papp vet man ju inte om det kommer förändras. Det skadar aldrig med lite extra luftning tänker jag...

MVH / Gustav
 
Jag lade råspont direkt på trätaket, pappade och lade tillbaka det fina enkupiga teglet.
Känns väldigt rätt och otroligt snyggt.
Skulle aldrig försöka trixa med duk eller dylikt.
Det är väl 30 år sen, och teglet lär ju vara 100 år gammalt och det ser förträffligt fint ut varje dag :)

/W
 
  • Gilla
bästedräng
  • Laddar…
Rickard.
Haloten 380 är bara den jag kan i huvet, alla stora tillverkare har en egen variant på den duken.

Nä då väljer man antingen duken eller kondensväv som är mer traditionellt i underlagstak (har aldrig sett duk användas såhär någonsin faktiskt, men det ska tydligen vara okej enligt tillverkarna)
 
Oljehärdad board hade ju annars kunnat vara ett alternativ har jag nu läst mig till.

Någon som har erfarenhet av sådan i liknande situation?
 
bästedräng bästedräng skrev:
Oljehärdad board hade ju annars kunnat vara ett alternativ har jag nu läst mig till.

Någon som har erfarenhet av sådan i liknande situation?
Vi har oljehärdad board på befintligt spåntak. Spåntak skulle nog kunna liknas vid TS tak.
 
Jiji Jiji skrev:
Vi har oljehärdad board på befintligt spåntak. Spåntak skulle nog kunna liknas vid TS tak.
Ok. Hur länge har det legat och hur fungerar det för er?
 
Inte legat så länge på just det här huset, gjort i år men jag har positiv erfarenhet av lösningen från andra hus. Det är då hus som endast har kutterspån som isolering eller är timmerhus. Från sådana hus har jag erfarenhet från tak som varit omlagda med oljehärdad board i över 20 år och att det funkar jättebra.

Jag vet att det finns andra här på forumet som hatar oljehärdad board. Men jag vet inte om det är från tak med samma förutsättningar.
 
Personligen skulle jag vara lite försiktig med att klä ett sådant tak med ett bomtätt och diffusionstätt material som takduk eller underlagspapp.

Oljehärdad board (HDF) är vad jag skulle valt. Dock lite beroende på hur det ser ut under taket, är det isolerat precis innanför brädorna eller är det en vind? Är det vind så är nog takduk det enklaste och fuktsäkraste alternativet. Är det isolering utan luftspalt så kör på oljehärdad board.
 
V vectrex skrev:
Personligen skulle jag vara lite försiktig med att klä ett sådant tak med ett bomtätt och diffusionstätt material som takduk eller underlagspapp.

Oljehärdad board (HDF) är vad jag skulle valt. Dock lite beroende på hur det ser ut under taket, är det isolerat precis innanför brädorna eller är det en vind? Är det vind så är nog takduk det enklaste och fuktsäkraste alternativet. Är det isolering utan luftspalt så kör på oljehärdad board.
Det är en kallvind bakom övre delen av taket samt isolerade kattvindar med luftspalt bakom den nedre delen.
Håller med om att diffusionstätt låter vanskligt då det förändrar husets funktion
 
Rickard.
Det här argumentet hör man ju ofta här men finns det några riktiga siffror hur diffusionsöppet oljehärdad board faktiskt är?

Lägger man den platt bör väl skarvarna vara ungefär lika täta som vid väv men hänger man den (som ett underlagstak) så får man såklart en naturlig otäthet där.

Detta är ur nyfikenhet och inte att jag säger att det är fel.

Tejpade OSB-skivor (visserligen ett helt annat material och mycket tjockare) används som ångspärr i en del länder så jag tänker att även här borde lim och impregnering täta. (ursäkta ot)
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det här argumentet hör man ju ofta här men finns det några riktiga siffror hur diffusionsöppet oljehärdad board faktiskt är?

Lägger man den platt bör väl skarvarna vara ungefär lika täta som vid väv men hänger man den (som ett underlagstak) så får man såklart en naturlig otäthet där.

Detta är ur nyfikenhet och inte att jag säger att det är fel.

Tejpade OSB-skivor (visserligen ett helt annat material och mycket tjockare) används som ångspärr i en del länder så jag tänker att även här borde lim och impregnering täta. (ursäkta ot)
Rent intuitivt tänker jag att diffusionsgenomgångsmotståndet bör vara rätt lågt i en oljehärdad board jämfört med diffusionstät plast eller diffusionstät takpapp. Enda jag hittade vid en snabb googling var detta:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sd-vaerde-anggenomslaepplighet.274367/#post-3399968
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.