Vi har en stor tvättstuga i källaren. På betongen finns idag 2 el. 3 skickt med flagnad färg. Hur går jag tillväga om jag vill lägga klinker utan golvvärme där?

Måste jag ta bort all färg? Eller räcker det om jag skrapar och tar bort färgen som lossnar? Om nej- hur tar jag bort färgen?

Vi har avjämningsmassa för att få underlaget plant. (Förrutom där golvbrunnen är...).
Hur mycket får det diffa i mm?

Ja.. vad mer behöver jag veta?
 
Skrapa bort allt du bara kan, barkspade eller morakniv går bra.
Prima sedan innan du lägger avjämningsmassan.
Om du har en äldre brunn bör du byta den också.

/ Christer
 
En slipskiva på borrmaskinen fungerar ganska bra för att ta bort gammal färg... Slipade bort färg från ca 25 m2.. det tog ett par kvällar och dammade ganska mycket men det var betydligt billigare än att hyra en slipmaskin.
 
Vad för sorts slipskiva menar du mer exakt? En sådan där som ser ut som en stålborste med kraftigare strån? Jag står i begrepp att göra samma jobb i egna källaren... :-X
 
Angående fuktspärr.. jag pratade med en golvläggare som sa att ingen fuktspärr/tätskickt skall rollas på avjämningsmassan i det här fallet. Utan använda en genomsläpplig primer. Vad säger ni? Bör väl tillläggas att det är 2 källarytterväggar och två innerväggar. (obs självklart oxå primer på betonggolvet innan avjämningsmassan)
 
Vi valde att bila upp golvet och byta brunnen när vi ändå skulle göra i ordning där nere.Segt att göra det fint och hoppa det av lathet ::)Det är inget extra arbete att tala om.Bara bila upp och byta ut och gjuta igen. Jag rekommendera det helt klart.Sen slipar du bara bort färgen och sen på med klinker. Vi fick rådet att inte prima eller dyligt innan utan låter det fortsätta andas i alla riktningar som tidigare.Vi körde av färgen men en sliptrissa på en vinkelslip.

Lycka till! :)
 
Dr._SiC skrev:
Men aaaargh  >:( :( :'( att folk ska vara så förbannat duktiga här på forumet. Märks det inte att jag fiskar efter att någon ska komma och säga "skit i brunnen du, den håller 50 år till"???!?!?  Så jäkla kul är det faktiskt inte att bila, och skitigt blir det, helt omöjligt att inte damma ner hela källaren  >:(

men tack för tippset iaf  :'( det kanske blir till att bila iaf om inte någon barmhärtig människa kommer och säger att det behöver jag inte (snälla?)
Det blev varken skitigt eller dammigt i vår källare när vi bilade i alla fall. Kan du inte stänga en dörr eller plasta in om dörr saknas? Vad det gäller "slippa" drabbar det ju bara dig själv om du hoppar över det...
 
Vi bytte inte brunn! Resonerade som så att i våran gamla fängelsehåla till källare va det en massa fukt med allt va det innebär med flagnad färg och mögel, ca 10 kvm med väggar och golv i betong. Fukten kryper in från alla håll och kanter så en möjlig vattenskada pga en gammal brunn känns inte så överhängande. Vi målade om väggarna och la klinker direkt på betonggolvet (ruggade upp färgen först) och in med en avfuktare. Torrt och luktfritt, är numer vår tvättstuga. Funkar fint!

Ska tillägga oxå att golvet va långt ifrån plant men la klinkern ändå, en del hörn sticker upp mer än andra. Men eftersom väggarna är så ojämna brydde vi oss inte att jämna till golvet! Allt behöver inte va slätt och spikrakt för att bli användbart!
 
Ursäkta en kanske korkad fråga, men hur kan man få fuktskador av en golvbrunn man inte använder??
(för det skulle du väl inte, Dr._SiC?)

/elin
 
  • Gilla
/David/
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.