Det blir ju trist om ens servrar/smarta-hem/iot/etc slutar att fungera när man tar med sig mobil-bredbandet och åker på semester... Eller om någon stackare blir kvarlämnad hemma i huset när bredbandet åker på semester.. :)
Man kan inte få både full mobilitet och maximal prestanda.
Radiovågor rör ju sig långsammare än ljuset rent fysiskt...

Hur eller hur så känns 60 000kr dyrt.
 
  • Gilla
Flak och 2 till
  • Laddar…
60 000. Det är åt helsike för mycket. Själv hade jag åtskilliga samtal med vår fiberägare då de ville ha 34 000 för inkoppling och då var redan slangen indragen ända till proppskåpet i huset samtidigt med indragning kommunalt vatten och avlopp. De körde med felkalkyl de också. Jag avstod fiber i protest och körde mobilt bredband. Döm om min förvåning då jag 2 månader senare fick ett erbjudande på fibern för 18 000kr. Hoppade på direkt innan de hann ändra sig.
//intelättallagånger
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
S SamB skrev:
Radiovågor rör ju sig långsammare än ljuset rent fysiskt...
Gör de?
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Gör de?
I vakuum är de nästan lika, men luft är luft.. :) Men de är rackarns snabba i alla fall. :crysmile:
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
N Norgren2 skrev:
Tamazin, ditt resonemang är sunt men det måste ställas i proportion till 60 000:- (!)
Är det värt 60k för att slippa en teoretisk buffring?
Personligen hade jag betalat det, OM det var så att det inte gick att få billigare. Dessutom beroende på var man bor så kan huset öka i värde med (mycket) mer om huset har fiber anslutet än inte, vid eventuellt försäljning etc.
Men som svar på tråden så tror jag trådskapare kan få billigare, bara leverantören som försöker få lite snabba cash.
 
Lider med dig. Jag drog in fiber i efterhand men fick med mig grannen så det blev 7500 kr istf 12500 kr, som det skulle ha blivit om det varit bara jag. Grävde själv från tomtgräns.

Det är dumheter att mobilt bredband är jämförbart med fiber. Däremot kan det vara tillräckligt för många. Vi bränner kanske 50-100 GB per månad så jag skulle inte vilja betala för dessa datamängder på mobilt.
 
Stickan56
J jpelle skrev:
När fiber drogs in i vårt område var det många som hade liknande situation, där de inte kunde/ville dra fiber i befintliga rör pga ägandefrågan. Typ att de inte kunde ta på sig ansvaret för dragning i rör som någon annan gjort. (Tolkades dock av många som att den riktiga anledningen var något annat). Sen vet jag att det var en del som pratade med entreprenören när de väl var på plats och då drog fibern via de befintliga rören ändå.
När fiber drogs i mitt område fick man 5000 Kr rabatt om man hade en egen kanalisation.

Stickan
 
Som många skrivit, man kan inte jämföra fiber med radio.
Men, radio kan vara en lösning om fiber inte går att få.
Jag monterade själv en riktad 4G-antenn hos en vän för några veckor sedan. Det var långt från mobil-basen, så täckningskartan indikerade bara "bas"-prestanda. Men med antennen så gick man från svajig uppkoppling på max 20mbit (eller 0.0mbit ibland), till en stabil som inte kopplar ner på 80-100mbit (ner, kommer inte ihåg upphastigheten, men den var "normal").
https://nedis.se/sv-se/product/tv-s...ng-15-dbi-698-960-mhz-1710-2700-mhz-aluminium
 
R
V Vattendjur59 skrev:
Utvecklingen vad gäller 5g med högre bandbredd (högre bitrate/överförings kapacitet) gör att du framleds kan få högre
bandbredd mobilt än vad som kan erbjudas via fiber.
Så klart helt fel. Fiber är och förblir överlägset trådlösa alternativ under överskådlig framtid. Detta har ältats i så många trådar nu att vi inte borde behöva göra om det i denna med.

V Vattendjur59 skrev:
Telecomingenjör sedan 1989
Du verkar inte vidare bra på ditt jobb om jag ska vara ärlig.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
Stickan56
5G med hög hastighet kan du glömma om du bor på landet.
För att få hög hastighet så sänder man på de höga frekvensbanden vilket ger en kort räckvidd vilket inte lämpar sig för nätbyggnation på landet. Det är samma förhållande för 4G.

Stickan
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
S SamB skrev:
I vakuum är de nästan lika, men luft är luft.. :) Men de är rackarns snabba i alla fall. :crysmile:
Va, radiovågor i luft är väl nästan 50% snabbare än vad ljus är i en glasfiber.
 
  • Gilla
FaffeF
  • Laddar…
Jonas Persson
Peter2400 Peter2400 skrev:
Va, radiovågor i luft är väl nästan 50% snabbare än vad ljus är i en glasfiber.
I fiber är hastigheten ca 200 000km/s mao 2/3 av ljusets hastighet. Inte riktigt 50%...
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
I fiber är hastigheten ca 200 000km/s mao 2/3 av ljusets hastighet. Inte riktigt 50%...
Tänk efter och räkna en gång till;)
 
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
OramaC
Vad jag förstått så drogs kopparnätet till alla hushåll när det begav sig?

På mötet för denna fiber pratade man om fast kostnad om ca 22000 kr för anslutning vid tomtgräns.

Deras "tomtgräns" är i det finstilta "anslutningspunkt". I vårt fall 1,2 -1,6 km bort.

Fick offerten med 22 000 kr + 331 000 kr

Samtidigt som en arbetskollega i sitt villaområde, vägrat att ansluta sig, men till slut gick han med på det. Varför? Jo för att han fick ett "sista erbjudande" (det 3:e eller nått) på 5000 kr. Medan alla andra hushåll, t ex hans granne 15 meter bort, betalat 20'000 kr.

Jag vet inte men, jag tycker det verkar lite sådär med prissättningarna på fiber
 
  • Gilla
Vattendjur59
  • Laddar…
Känner du att ni måste ha just fiber? Jag sitter i samma sits men funderar i stället på mobilt med obegränsad surf. Tänker att 5g snart kommer... eller tänker jag fel?
 
  • Gilla
Vattendjur59
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.