Hej har ett dött träd på min mark mellan olika ledningar öppen fiber och el bla. Krångligt att ta ner alltså. Jag kan beställa nedtagning via Scanovas app. Är det någon som har erfarenhet om de är prisvärda och om det är markägaren som ska betala?
 
C
Om de utgör en "fara" för ledningen är det väl gratis?
 
H
Hade en granne som hade ett dött träd som låg mot ledningen hennes.
Hon ringde Telia och frågade om hon kunde ta bort trädet eller om dom ville göra det.

Hon fick till svar att om hon gjorde det och ledningen vart skadad så fick hon betala ledningen.
De kunde göra det för en summa åt henne.
Eller så kunde hon vänta tills trädet ramla ned över kabeln så vart det gratis.

1 månad senare så rasa trädet och tog med ledningen.
Telia kom då ut dagen efter och reparera ledningen och allt blev gratis för henne.

men hade vart billigare för Telia eller Scanova att gjort det direkt
 
C cpalm skrev:
Om de utgör en "fara" för ledningen är det väl gratis?
Bra ingång där, jag ska kontakta Skanova idag.
 
Skanova svarar:
Om det finns en risk att ett dött träd kan falla och skada en ledning så tar de inte emot en anmälan. De kan ta ner en ledning tillfälligt, om träd behöver tas bort, vid risk att annars skada ledning. Markägaren betalar drygt sexhundra kronor per timme till Skanova. Om aktuell ledning går mellan två stolpar kostar det inget att ta ner ledningen. Markägaren betalar själv trädfällarföretaget. Firma för det beställer kunden själv genom Skanova (ingen offert där) eller på egen hand.
 
C
Ring elnätsföretaget istället. De kanske är mer medgörliga?
Annars bara att vänta tills ledningarna blir nerrivna så får de komma dit och fixa :rofl:
 
Har ett ärende till kommunen om deras träd utanför tomten där ledningar behöver tas ner. Har tagit snart 18 månader...
 
C cpalm skrev:
Ring elnätsföretaget istället. De kanske är mer medgörliga?
Annars bara att vänta tills ledningarna blir nerrivna så får de komma dit och fixa :rofl:
Vår grannes fiber ligger illa till och grannen arbetar hemifrån och har bett oss ordna detta. Så vi tittar på egna möjligheter, väntar på en firma.
 
C
B Bkathome skrev:
Vår grannes fiber ligger illa till och grannen arbetar hemifrån och har bett oss ordna detta.
Jo, jag var lite ironisk. Som @Hallerudsbo skriver brukar nätägare vara mer på hugget och inse att det blir betydligt dyrare att reparera en skada än att göra förebyggande underhåll. I stället har de mage att påpeka att de kommer att ta 600 kr i timmen för att vara med och förebygga att deras ledning skadas när du själv tar initiativet till att ta ner trädet. J-ligt fräckt måste jag säga.

Jag skulle vara lite försiktig med att fälla trädet på eget bevåg då det är överhängande risk att de kommer att kräva dig på skadestånd om trädfällningen orsakar skada på ledningen. Lätt hänt, och just därför brukar nätägare vilja sköta sådant själv, i samråd med markägaren så klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.