Hej!

Håller på med gillestugan i mitt hus byggt 1965 och har rivit upp uppreglat golv som bestod av spontat golv, isolering, papp och några lager plast längst ner. Oklart om detta rum reglades upp efter -65, men jag antar det. Upptäckte också att de dragit radiatorkretsen över hela golvet. Om detta är bra eller dåligt har jag inte bestämt mig för ännu.

Tänkte bygga upp med Platon, cellplast, spånskiva och en heltäckningsmatta typ altanmatta.

Väggarna ska reglas med plåt och cellplastisolering imellan.

Då till mina frågor.

1. Mot betongen har de smetat ”asfalt/tjära” som är någon form av fuktskydd antar jag. Iochmed att golvvärmen ligger där så blir det svårt att komma åt allt. Det bör väl räcka att slipa bort detta mellan rören? Fukten lär väl söka sig till den nakna betongen.

2. Skulle ni behållt golvvärmen? Eller skulle ni kapat bort detta och ersätta med en extra radiator? Idag finns en radiator på slutet av golvvärmen, och det blir inte så jättevarmt. Det har hållit 17-19 grader i rummet innan men då har det ju varit en mild vinter. Tänkte komplettera med ett eldrivet konvektor-element.

Rivit golv i gillestuga med synliga golvvärmeslingor och asfalt/tjära fuktskydd på betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivning av gillestugans golv med synliga reglar, isolering och radiatorkrets på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Mvh
Tobias
 
Hej,

Vad landade du i för lösning sedan? Blev det platon? Hur är det att gå på, sviktar det?
Vi planerar på att göra om vår gillestuga och ett sovrum i källaren i närtid. Huset byggt 1969 med betongplatta och lättbetongväggar. Nu är det en matta limmad på betongen (lades 1969).

Reglade ni upp med plåtreglar för att kunna isolera ytterväggarna? Eller var det för att bli av med den hårda och grova betongen?

Mäklarbilder från vår gillestuga (blå markering) och sovrum (röd markering):
Exteriör av vitt hus med markerade områden för gillestugan och sovrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gillestuga:
Interiör av en retro gillestuga med träpanel i tak, möbler och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum:
Retroinrett rum med träpaneltak, mönstrade soffor, matta och väggfäste lampor; typiskt för hus från 1969.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder från inspektionslucka (för avlopp) i gillestugans golv:
Golv i gillestuga med uppriven matta som avslöjar betongplatta och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inspektionslucka i golv med synlig betongplatta och isoleringspärlor, bredvid matta fr. 1969.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A arowe17 skrev:
Hej,

Vad landade du i för lösning sedan? Blev det platon? Hur är det att gå på, sviktar det?
Vi planerar på att göra om vår gillestuga och ett sovrum i källaren i närtid. Huset byggt 1969 med betongplatta och lättbetongväggar. Nu är det en matta limmad på betongen (lades 1969).

Reglade ni upp med plåtreglar för att kunna isolera ytterväggarna? Eller var det för att bli av med den hårda och grova betongen?
Tjena!

Jag rev bort radiator-rören i golvet och slipade bort "tjäran/asfalten" så mycket jag kunde. Efter detta så lade jag byggmax svarta "platon/fuktisoleringsmatta". Sedan på med ett lager 5cm XPS300 och golvspån på detta. Sedan en heltäckningsmatta.

Fuktmattan vek jag upp mot väggarna och satte ventilerade lister. Ytterväggarna körde jag upp plåtreglar/gips på och isolerade med cellplast med en luftspalt mot ytterväggen. Satte även in några ventiler i väggen så det luftas bakom gipsen. Satte in två större radiatorer som nu håller det varmt i källarn.

Tveksamt om cellplastisoleringen gör så mycket för rummet. Men tyckte det skulle bli lite snyggare runt fönster etc. med nya väggar och smygar. Sedan så är vår källare snustorr, skulle jag märkt av någon fukt så skulle jag inte satt upp väggarna utan lagt ny puts istället.

Konstruktionen känns väldigt stabil. Men uppviken vid väggarna blev inte helt bra, så i kanterna så upplever man knäppljud från "platon/fuktisoleringsmattan" när man går där. Jag tror den riktiga platonmattan har specifika profiler för uppvik som nog skapar en bättre 90-grader sväng uppåt för att undvika detta.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
Tjena!

Jag rev bort radiator-rören i golvet och slipade bort "tjäran/asfalten" så mycket jag kunde. Efter detta så lade jag byggmax svarta "platon/fuktisoleringsmatta". Sedan på med ett lager 5cm XPS300 och golvspån på detta. Sedan en heltäckningsmatta.
Ok, det låter som att denna lösning bygger ca 100mm ovanpå betongen? Idag ligger vår heltäckningsmatta direkt mot betongen, så vår takhöjd skulle gå från 2.3m till 2.2m, och det är jag kanske inte så sugen på.. Vi har inga tecken på fukt, så jag ska nog undersöka alternativ som inte bygger lika mycket på höjden.

Bruzz Bruzz skrev:
Fuktmattan vek jag upp mot väggarna och satte ventilerade lister. Ytterväggarna körde jag upp plåtreglar/gips på och isolerade med cellplast med en luftspalt mot ytterväggen. Satte även in några ventiler i väggen så det luftas bakom gipsen. Satte in två större radiatorer som nu håller det varmt i källarn.

Tveksamt om cellplastisoleringen gör så mycket för rummet. Men tyckte det skulle bli lite snyggare runt fönster etc. med nya väggar och smygar. Sedan så är vår källare snustorr, skulle jag märkt av någon fukt så skulle jag inte satt upp väggarna utan lagt ny puts istället.

Konstruktionen känns väldigt stabil. Men uppviken vid väggarna blev inte helt bra, så i kanterna så upplever man knäppljud från "platon/fuktisoleringsmattan" när man går där. Jag tror den riktiga platonmattan har specifika profiler för uppvik som nog skapar en bättre 90-grader sväng uppåt för att undvika detta.
Ok, jag tror att vi behåller våra befintliga väggar som de är, det skulle inte bli bra hos oss att bygga upp en ny "yttervägg". Dock så ska vi passa på att byta fönstren. Hur gjorde ni med innerväggen där TV:n hänger? Är den i målad betong, eller har ni gjort något för att göra den "mjukare"? Jag kan tänka mig att heltäckningsmattan är trevlig för rummet och gör att det känns mjukt (och inte "betongigt").
 
A arowe17 skrev:
Ok, det låter som att denna lösning bygger ca 100mm ovanpå betongen? Idag ligger vår heltäckningsmatta direkt mot betongen, så vår takhöjd skulle gå från 2.3m till 2.2m, och det är jag kanske inte så sugen på.. Vi har inga tecken på fukt, så jag ska nog undersöka alternativ som inte bygger lika mycket på höjden.



Ok, jag tror att vi behåller våra befintliga väggar som de är, det skulle inte bli bra hos oss att bygga upp en ny "yttervägg". Dock så ska vi passa på att byta fönstren. Hur gjorde ni med innerväggen där TV:n hänger? Är den i målad betong, eller har ni gjort något för att göra den "mjukare"? Jag kan tänka mig att heltäckningsmattan är trevlig för rummet och gör att det känns mjukt (och inte "betongigt").
Ja det bygger strax under 10cm.
Väggen hade tapet på sig som vi rev ner och målade på betongen.

Heltäckningsmattan gör det lite mysigare och framför allt lite varmare om fossingarna.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Jag var förbi på Ekholms Färggross igår och fick lite nyttig hjälp. Nu låtar det åt att vi målar direkt på de putsade väggarna, ev att vi bredspacklar tunt om underlaget ser för grovt ut. Ev. sprickor som har uppkommit genom åren fyller vi i med lite nytt bruk.
Och golvet blir antingen en heltäckningsmatta + ev diffusionsspärr direkt på betongen (en något tunnare matta isf), eller så blir det något vinylgolv + diffusionsspärr (vinylgolv utan t.ex. kork eller något annat organiskt material som kan skapa problem).

Men steg #1, undersöka om bef. matta är limmad med asbestlim...
 
  • Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.